Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Nissan Micra K12 styrning väghållning

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#1 » 18:57:33, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Hur tänkte jag nu"? letat runt på nätet efter information MEN så vaknade "hjärnan" Maskinisten så klart. :ohnej:

Har ett problem med en Nissan Micra Modell K12 årsmod. 2004. Fick förra våren nedslag på en brusten fjäder i framvagn + glapp i en yttre styrled.

Ja lika bra att byta "allt" så båda yttre styrleder båda fjädrarna samtliga bussningar i undre länkarm båda krängningshämmare ja det mesta i preventivt syfte + en "4 hjulsinställning" och ombesiktning.
Allt detta gjordes Maj 2018.
Allt frid och fröjd till i november. Helt "spontant" "vinglar" bilen till oavsett väglag barmark isbark eller snömodd. Bilen har "elektrisk styrservo" den är alltid "aktiverad" dvs ingen "city mode"
Och min dotter som använder bilen är inte helt nöjd med dessa "vägegenskaper" Själv född i mitten på förra seklet på "styrsnäckornas" tid har inte samma problem för då var det mera en "egenskap" än problem :grin:

Mvh
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic



torbjorn_forsman

#2 » 20:57:50, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har under årens lopp varit med om två fel som gav liknande symptom. Dels en Fiat 128 där det satt insatsstötdämpare i fjäderbenen fram. Den ena av dem satt löst och glappade i överkant så det kunde bli lite olika cambervinkel från gång till gång. Och dels min Ford Focus, där ena sidans stag mellan bakre länkarm och krängningshämmare hade gått av för några år sen.

En annan möjlighet är om ett mindre friskt fjäderbenslager låser sig emellanåt, och den elektriska servostyrningen blir konstig när låsningen plötsligt släpper.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rubert

#3 » 21:14:16, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du bestämmer dej för att det är styrservot som är problemet så kan du väl till och börja med lyfta upp framhjulen och rycka i dom.
Om du inte känner att det inte är något som glappar så kan det väl vara bra att kontrollera fjädrarna med avseende på brott.
Kolla också att inte stötdämparnas övre fäste inte sitter löst (sitter i motorrummet)
Kolla däckens slitage, är däcken mer slitna på någon av ytterkanterna så kanske det är läge att titta på toe-in för att se om bilen går med fötterna för mycket utåt eller innåt.
Enligt service handboken för K12 så ska "totalt toe-in" vara 0 - 8mm.
Deras definition av toe-in är måttet mellan slitbanornas mitt i axelhöjd på baksidan minus samma mått på framsidan.
Mätningen ska göras med bilen stående på hjulen med bilen rullad framåt ett hjulvarv före mäningen.
Mittenlinjen på hjulen brukar jag märka ut genom att snura hjulet upplyft med ett ritsverktyg mot slitbanans mitt, är hjulen torra så blir det en repa som det är lätt att se när man mäter avståndet mellan hjulen.

Torbjörn svarade lite före men jag skickar mitt inlägg ändå
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#4 » 16:59:09, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag Älskar detta forum! Finns alltid någon som kommer med tips och hjälp.
Tyvärr så (har väl antagligen jag gjort fel) men fick inga "notifyer" via mail att jag hade nytt svar på min fråga.
Tack snälla ni som svarat! Hittade till slut felet själv men hade gått mycket snabbare om jag sett Ruberts inlägg som var "spot on" som jag kanske skrev bytte "alla" bussningar stag osv. 2017.
Och på senare år har jag faktiskt börjat använda momentdragare senast var väl 1975 då jag drog topparna på min folkamotor efter en "del" modifieringar...

Så trodde jag i min enfald att allt satt som det skulle. Men Rupert hade rätt fästet till övre stötdämparen HF var ena bulten "lös" vilket gjorde väghållningen "spontan" Gick och dra åt ena bulten lite men det drog inte som det skulle. rev ner "skiten" var gängpaj en bit upp på bulten likaså hade stötdämparfästet gängor pajat. gänga om fästet leta rätt på en längre bult som jag gängade om så gängorna blev längre.
fram med pinnsvetsen "skruva i en "offer" bult i ny gängade hålet satte på en mutter på undersidan och "punkta" fast den. Körde för säkerhets skull en gång till med gängsnittet.

Så var äntligen det slut med spontana filbyten.

ÅTERIGEN tack STORT tack.

Mvh

Kalle Magnus

3 personer gillar det här inlägget.
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jonas landsverk och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se