Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Felkodsläsare

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Edholm09 (trådstartaren)

#1 » 12:23:32, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare!
Jag håller på att starta en liten bilverkstad.
Har idag felkodsläsare för VAG Samt en kinesisk Autocom. De funkar bra men har sina begränsningar.
Är det någon som har tips på bra lite proffsigare läsare?

Har pris på autocom, autel och hella-guttman ganska dyra men kanske värt det i längden.
Autocomen funkar kanon på Vag bilar men sämre på Volvo och asiatiskt
Autel har jag inte provat.
Hella-guttman har jag inte heller provat.

Det finns ju många fler och de bilar jag främst kommer jobba med är vag och Volvo, en och annan asiat men de är inte jättevanliga.

Jag förstår att det inte finns en som kan allt men kanske vet någon om den ena är bättre än den andra.

Tänkte köpa en dyr och sen kanske lägga till några billigare efter behov.

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 13:41:46, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite erfarenheter av en kinaklon av Autel Maxidiag. Den är bättre än Autocom på japanska och amerikanska bilar (dock klarar den inte äldre Chrysler/Dodge/Jeep med CCD-buss). En allvarlig nackdel är dock att den inte vill presentera så mycket mätvärden, och det är ganska slumpmässigt vilka parametrar som faktiskt går att få ut ur en viss bil och ett visst undersystem. Så om en bil stöds av både Maxidiag och Autocom, använder man hellre Autocom.

En fördel med Maxidiag är förstås att den klarar sig helt själv utan anslutning till dator, och man slipper den sega och buggiga programvaran till Autocom.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Goran2000

#3 » 14:09:01, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Autel Maxicheck original med några år på nacken. Är nog en föregångare till Maxidiag, ser rätt lika ut.
Tycker den funkar bra, har inte någon bilverkstad så jag har inte testat på så värst många modeller, men än har den inte missat något jag velat göra.

En sak som jag tycker är viktig om man bedriver verksamhet är att det går att uppgradera mjukvaran med dom senaste bilmodellerna,
annars får du snart köpa en ny läsare igen. Jag har inget abonnemang till min men av någon anledning så funkar det än så länge att uppgradera.
Gjorde det så sent som för en månad sen. Om det skall vara så eller inte har jag ingen aning om.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Edholm09 (trådstartaren)

#4 » 15:22:42, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ja jag håller med om att man bör ha en läsare som uppdateras.
Autocomens programvara är seg men har man tid att vänta så är funktionen oftast oklanderlig.

Problemet är att alla läsare rör sig i 20000:- spannet + uppdateringar och ingen kommer ju kunna göra allt som krävs, tex ladda program och montera dragkrokar.

Vagcom är väl suveränt till vag och det är ett program jag kan tänka mig köpa, men då finns ju alla andra märken med.

Känns tråkigt att bränna all förtjänst på felkodsläsare såhär i starten.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Goran2000

#5 » 17:04:31, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses :uupps: Jag gav nog inte mer än drygt 4000:- för min, men det är ju några år sedan.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Myhran

#6 » 22:18:48, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som du skulle satsa på är autel maxisys! Den är långt bättre än autocom!
Har försökt göra många saker med original autocom som autel maxisys klarar direkt utan knussel!
De jag testat när autocom inte fungerat är Mercedes Toyota och Ford,
Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Edholm09 (trådstartaren)

#7 » 09:37:23, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har någon testat att felsöka diesel/bensin värmare med Autel maxisys?

Jag har provat på en Volvo s80-09 men fick fram 1 kod + en okänd felkod som inte vill gå bort.

Klurar på att köpa en Kina Vida för att komma längre men samtidigt om man kan får fram det med en riktig autocom eller Autel, så känns det ju bättre.

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 16:15:08, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på hur integrerad i bilens elektronik värmaren är. En eftermonterad värmare med egen styrenhet sköter sig förmodligen helt och hållet själv och har ingen koppling till bilens styrsystem. Om värmaren är fabriksmonterad och saknar egen styrenhet, t ex om den är kopplad till bilens motorstyrsystem, borde man rimligtvis få värmarfelkoderna på köpet därifrån.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

d557017

#9 » 16:19:11, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felkoder på värmaren i en S80 -09 läser man i styrenheten CPM
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

*pettson*

#10 » 22:40:27, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaret är att du kommer till nivå 1 av.3.. möjligen några småfunktioner på nivå 2 med en universal läsare.
Du kan starta brännaren eller låsa upp den med autocom.
Medan du kan detaljköra den med vida. Du kan välja at starta bränslepumpen eller fläkten, eller köra glödstiftet.. eller ja.. varför inte se varvtslen eller aktivera den för urbränning.

ALLA biltillverkare har i princip 3 nivåer. 1 är det universalläsarn ser och dom funktioner den klarar. Nivå är märkesverkstans nivå. Där har du diagnos och mät.och körmöjligheter som är mycket större. Nivå 3 är teknikerns nivå där man kan se på mjukvarunivå vad som sker, i felsöknings syfte.

Det finns ingen billig.. eller dyr universalläsare som ser så djupt som en fabriksläsare.
Sen måste du bestämma dej. Är det felkodsläsare du söker, eller ett diagnosverktyg. Det är två helt skilda saker.
Universalen är en läsare med möjlighet att aktivera lite funktioner.
Ett diagnosverktyg är dedikerat till fabrikanten med allt vad det innebär.

Vida är både reservdels, diagnostik, mät, och informationslexikon.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Edholm09 (trådstartaren)

#11 » 21:39:11, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan gäller väl egentligen vilken universal som ger mest för pengarna.

Enkla felkodsläsare finns det ju gott om, men jag skulle nog vilja kunna få med så mycket på nivå 2 som möjligt.

Förstår att frågan är svår men om inte annat så kanske det kommer något intressant ur den här tråden.

Tankarna just nu är nog vag-com och Vida+Dice ifrån Kina och sedan komplettera med tex autocom eller autel.

Känns inte bra att köpa Vida ifrån Kina men för 1000:- känns det svårslaget gentemot många andra, jag förväntar mig inte jobba med så många nyare Volvo heller så en sådan borde hålla mig rullande.
Har några värmare som strular på äldre Volvos -04 och nyare och skulle vilja åtminstone kunna provköra funktionerna som finns.

Mvh/Edholm.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se