Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Blästra bromstrummor?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Kurtivan (trådstartaren)

#1 » 16:29:28, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejar lite med en gammal bil som stått länge och det finns rost i trummorna. Nu säger väl alla att de ska svarvas men eftersom jag inte har tillgång till det men väl ett blästerskåp så undrar jag om man kan blästra insidan där beläggen går och kanske slipa lite sen? Är det alldeles vansinnigt, eller?
Kurtivan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:47, 12-09-2014
Ort: Örnsköldsvik



G_Hackman

#2 » 17:04:39, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte testat på trummor men på skivor fungerar det i alla fall utmärkt. Om nu inte rosten är extrem utan snarare att betrakta som ytrost. För gropar får man givetvis där materialet fattas...
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

torbjorn_forsman

#3 » 17:05:56, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju alldeles på vad man har för ambitionsnivå på jobbet. Om du inte skulle göra något alls, så skulle väl rosten ändå nötas bort ganska snart. Men om du nu har blästringsmöjligheter så är det väl bara att blästra av dem och se hur det blir.
Kolla dock först att inte trummorna är utslitna (alltså har nått över max tillåten innerdiameter) innan du börjar lägga ner arbete på dem.
Om man inte har något tillräckligt långt skjutmått, så kan man kapa till t ex en pianotråd eller ett gammalt bågfilblad till exakt samma längd som max tillåten diameter, och sen använda den som tolk.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#4 » 21:12:36, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blästra och slipa, det tycker jag låter som en utmärkt ide', Rosten är ju svår att slipa bort, och absolut inte att bromsa bort
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

LeifAndersson

#5 » 23:06:31, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi blästrar bromstrummor för att bli av med rosten, sedan slipas de för att få rätt yta. Slipa direkt i grovrost är ett helsike.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#6 » 10:51:40, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle bara blästra och nöja mig så? Det blir ju lika på bägge sidor och banden nöter ju på slitytan ändå och det blir normal yta ändå till slut. Om man nu inte blästrar med småsten då förstås ?

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

*pettson*

#7 » 22:13:41, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du blästrar med ett mjukare medium så går det bra. Men du kan INTE blästra med stålsand för att sedan använda trummorna. Ja.. om du nu inte gillar att byta bromsbackar?
Dom överlever väldigt kort tid när du fixat ett runt stålsandpapper.. för det är vad trumman plötsligt fungerar som. Man slipar ner backarna på nolltid.
Men det måste vara hiskeligt billiga bromstrummor om du inte möjligen kan lämna dom på en skola eller hos en mekanisk firma för att få dom ursvarvade mot en mindre summa?
Givetvis efter att ha kontrollmätt dom innan man börjar fundera på hur man ska lösa problemet.

Ibland kostar dom i och för sej inte ett dugg nya.
Köpte nyligen till en äldre toyota corolla, meyle bromstrummor kostade hela 175spänn stycket ut till kund utan rabatter.
Då kan det tilläggas att den bilen (1997) inte är dagens modell precis idag.

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

BM 4 ever

#8 » 22:36:01, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarva slitna trummor, mja det kan man ju göra. Glöm i så fall inte att se till att backarna och mekanismen räcker till den ökade diametern. Ofta som dom oxå måste ändras, vilket många förbiser och blir besvikna när dom nyrenoverade bromsarna inte tar ett dugg
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: QV_, Skru'are och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se