Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

S13 ca18det hög tomgång! Hjälp !

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Jimpa92 (trådstartaren)

#1 » 21:57:32, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo gör ett sist försök innan jag ger upp !

Bilen är en Nissan 200sx s13
Årsmodell : 1991
Motor : ca18det

Kör standard steg 3:

1. Z32lmm med koppling:

Ca18det:
Svartvit = 12V
Svart = Jord
Grön = Signal, antar jag då. Inte mätt

Z32lmm:
A -
B - signal
C - jord (till bilens chassi)
D - jord ( kopplas till stammen/ ECU )
E - 12V ström
F -

2. Spridare 444cc skyline

3. Steg 3 chip


—————————————-

När jag startar bilen med lmm inkopplad så ligger varvtalet på 3.000, runt där.

Tar jag bort lmm så landar jag på 2.2 typ.

Har gått runt med startgas utan resultat , ändrat tändningen också.

Köpte bilen nyrenoverad, har även nistune men förstår mig inte på programmet och den borde gå med det vanliga steg 3- komponenterna .

Händer inget när jag gasar och har lmm urkopplad,
Men bilen svarar när den är inkopplad

Det enda jag inte bytt är boxen.

Nu vet jag inte vad jag ska göra ?


Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Jimpa92 23:05:42, 18-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
Jimpa92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:27, 03-12-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gutbrod 1023
-1963



igelkottar

#2 » 22:29:28, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan kanske skriva lite mera vad det är för bil t.ex
Fabrikat och årsmodell är ju önskvärt.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

rospigg

#3 » 22:30:11, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den texten borde vara i ditt andra eller tredje inlägg.
Ditt första inlägg borde tala om vad det är för fordon du har, dess årsmodell och motormodell.
:thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#4 » 22:42:28, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och, några saker till: Vad är det för slags insprutningssystem? Enbart luftflödesstyrt eller även undertrycks- och/eller gasspjällägesstyrt? Finns det tomgångsstabilisering eller sköts tomgångsregleringen på gammalt sätt med spjällstoppskruv och tillsatsluftslid? Är LMM en mekanisk sådan (klaff-potentiometer), eller är det något av typ varmtråd eller varmfilm? I det senare fallet: finns det inbyggd elektronik i LMM? Har insprutningssystemet några diagnosmöjligheter (blinkfelkoder, OBD II eller något annat) ?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jimpa92 (trådstartaren)

#5 » 23:13:05, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spridare som styrs av styrbox/ ECU

Och i ECU sitter det ett chip med information om att dessa komponenter sitter i och inte original .

Gasspjäll, spjället styrs av gasvire och sen sitter det en sensor som talar om ”läget ”

Finns den tomgångsmtoor / ventil

Lmm: ingen aning om vad det kallas sitter som en tråd ja, sen är själva lmm kopplad till ECU som får signaler om hur mkt luft som passerar .

Nistune visar felkoder:
Knock sensor
Vattentemp
Jimpa92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:27, 03-12-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gutbrod 1023
-1963

Janson1

#6 » 23:39:13, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att den överhuvudtaget skall orka varva 3000 Rpm så antingen står gasspjället öppet en del eller så står tillskottsluften öppen, förmodligen fullt. Olika varv med/utan luftmassamätare beror förmodligen på olika fet/mager blandning. Börja med att kolla spjället och tillskottsluftreglering.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jimpa92 (trådstartaren)

#7 » 07:58:52, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tagit bort och kollat på spjället, nästan i botten och via nistune visar den 0.42 , så den står rätt,

Tillskottsluft ? Nu hänger jag inte med, finns väl inget mer ställe som bilen suger in luft ? Sitter tomgångsmotor / ventil med har sprayat med startgas runt utan resultat


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jimpa92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:27, 03-12-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gutbrod 1023
-1963

torbjorn_forsman

#8 » 09:32:59, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för bil, årsmodell, fabrikat på motorstyrsystemet osv?

Tillsatsluftslid är en ventil som släpper luft förbi gasspjället, som styrs av en bimetallfjäder som känner motortemperaturen. Ofta värms den dessutom av ett elektriskt värmeelement. Vanlig på bilar med insprutning fram till slutet av 80-talet, där konstruktörerna inte tyckte att det behövdes någon aktiv tomgångsstabilisering.

Tomgångsmotor talar man om, när det är en servomotor som påverkar stoppet för det stora gasspjället. Den lösningen finns på t ex Bosch Mono-Jetronic och Mono-Motronic, Chryslers TBI-system från 80-talet, Weberförgasare med stabiliserad tomgång på Ford Sierra omkring '86-87.
Är det däremot en ventil som släpper luft förbi gasspjället, så talar man hellre om tomgångsventil. Och det vare sig den styrs av en stegmotor eller en vridspoleanordning.

En annan möjlighet: Kan det tänkas att motorn får i sig för mycket okontrollerad luft via vevhusventilationen, t ex om slangar är felkopplade, någon strypning saknas eller någon fjäderbelastad ventil krånglar eller är felvänd?

Beträffande felkoden för vattentemp: Kan det tänkas att motorstyrsystemet tror att tempen är -40 °C eller något sånt, och att tomgångsventilen därför måste öppnas fullt för att motorn överhuvudtaget ska gå på tomgång? Vad händer om du pluggar igen en av slangarna till tomgångsventilen?
Om du misstänker fel på tempgivaren och inte har någon att byta med, så prova att provisoriskt koppla in ett motstånd som motsvarar dess resistans vid varm motor (+80 °C) istället och se vad som händer. Räkna med att motorn blir lite svår att kallstarta, det kan nog vara bra att köra motorvärmare först.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jimpa92 (trådstartaren)

#9 » 10:56:41, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nissan 200sx s13
1991
CA18DET

Kollar jag i nistune får jag den felkoden men programmet stigande temp för varje minut typ .

Bifogar lite bilder

Skall testa att plugga den ! BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jimpa92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:27, 03-12-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gutbrod 1023
-1963

Janson1

#10 » 11:36:13, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två gröna slangar på sista bilden, den högra kan ha med tomgången att göra? Den vänstra gröna slangen, vart tar den vägen? Vevhusvent?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#11 » 12:08:41, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att tomgångsventilen är av typen med en elektromagnet och ventilslid som rör sig i längsled. Den typen har även använts av bl a Ford och Renault, och den är ökänd för att kunna kärva fast. I synnerhet på bilar där den hänger under insugningsröret med anslutningarna uppåt, så att oljig smuts som tar sig ner i ventilen aldrig tar sig därifrån.

Prova att plocka loss tomgångsventilen, koppla den till en reglerbar likspänning (storleksordning 0-10 V) och kolla att sliden följer med snällt när du ändrar spänningen. Det kan ev finnas en inbyggd frihjulsdiod parallellt med spolen, i så fall är det viktigt att du ansluter den med samma polaritet som i bilen. Om du är osäker, så se till att begränsa strömmen till högst 1 A, då är det ingen risk att något går sönder även om det blir polvänt.

För att hålla koll på vad styrsystemet gör med tomgångsventilen under körning, så kan du koppla en amperemeter i serie med ena ledningen till den och mäta strömmen. Eftersom den förmodligen är PWM-styrd (alltså matas med pulsad spänning) så är det ingen mening att försöka mäta spänningen över den med en vanlig digitalmultimeter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jimpa92 (trådstartaren)

#12 » 12:21:00, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej insuget , båda går från insuget / innan spjället —> till ”tomgångsmotorn” skall testa att plugga den och se vad som händer :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jimpa92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:27, 03-12-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gutbrod 1023
-1963

Jimpa92 (trådstartaren)

#13 » 16:50:44, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Pluggade slangarna till tomgångventilen , där ligger felet, nu är frågan , om det är felkopplat, återkommer


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jimpa92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:27, 03-12-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gutbrod 1023
-1963

Jimpa92 (trådstartaren)

#14 » 12:35:49, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall sitta en kallstartsventil, nu sitter de inget = fritt flöde

Ska plugga helt och se hur pass svårstartad hon blir då.

Ska även beställa två tempgivare och byta dom,
Stay in touch

Här kommer en bild på hur det skall sitta

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jimpa92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:27, 03-12-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gutbrod 1023
-1963


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Marcuzz_90, Ytteby och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se