Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Förgasare flödar på MB 200 1988 bensin W124

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Offside (trådstartaren)

#1 » 21:47:34, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle hjälpa en granne med en MB som stått nått år. Han vill sälja den.
Startmotorn hade hängt sig, och jag tog loss den och öppnade solenoiden och rengjorde den från rost och gegg.
Smorde upp den och satte tillbaka startmotorn. När jag startar bilen flödar förgasaren över.
De här moderna förgasarna förstår jag mig inte på. Två enkla kontakter, två dubbla kontakter och två stora runda kontakter med flera stift i.
När jag lossade en enkelkontakt slutade den att flöda över. Den styr en liten ventil som öppnas eller stängs.
Finns det nån maskinist som kan lite om dessa invecklade saker?

Bild
Den flödar genom det gula röret upptill på bilden. Kontakten som sitter på den lilla runda dosan snett ner till vänster om gula röret, är den som jag tar loss. den är utdragen till hälften på bilden. Det klickar när jag sätter dit kontakten, alltså öppnar ventilen. Då flödar det.
Jag har dragit ur alla kontakter, den startar men går inte så bra.
Är det nån som har nån aning?
Ursäkta att bilden blev så suddig.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,



torbjorn_forsman

#2 » 23:12:06, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som en Pierburg "Ecotronic" -förgasare. Förutom på Mercedes så har den även suttit t ex på VW's 1,6 l 75 hk-motorer med kat ungefär '87-90, och en udda serie Opel Rekord från ca '85 med en 1,8 l OHC-motor utan kat, som bara levererades till svenska Televerket (de där oplarna var visst nån slags fältprov).
Eventuellt har den också funnits på Skoda några år kring 1990, men det märket såldes ju inte i Sverige då.

Det ser ut som om bensinpumpen är en pirat-dito. Sådana har ofta en förmåga att ge alldeles för högt bränsletryck, så jag föreslår att du börjar med att mäta bränsletrycket och kolla att det ligger inom tillåtna gränser enligt VHB (gissningsvis 20-25 kPa / 0,2 - 0,25 bar).
Om det finns någon slags bränsletryckregulator (burken med en slanganslutning upptill som syns bakom örat som sticker ut till höger från förgasaren är misstänkt) eller returledning med strypning, så kolla att det inte är stopp i den.

Beträffande konstigheterna på förgasaren, så regleras bränsleblandningen av ett elektriskt servo - en slags vrid-solenoid, ungefär som tempmätaren i en bil eller tomgångsventilen till ett Bosch insprutningssystem. Det där servot påverkar dels chokespjället och dels en nål i första stegets huvudmunstycke. Den stora vakuumdosan som syns bakom förgasaren används för tomgångsstabiliseringen. Det finns två magnetventiler som kan koppla den till vakuum respektive luft efter behov, och vakuumdosan påverkar stoppet för första stegets gasspjäll.

Eventuellt kan det finnas en magnetventil för flottörhusventilationen, som ska koppla om så att den går till luftrenaren under körning med gaspådrag, men antingen rakt ut i luften eller till tankventilationens kolkanister vid tomgång och stillastående motor. Om det är något problem med den, eller t ex trasiga eller felkopplade slangar kring den, så skulle det möjligen kunna få förgasaren att flöda över.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Offside (trådstartaren)

#3 » 23:25:55, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen :shake_hands:
Jag ska se om jag kan göra nått i morgon.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

jorgen.isaksson

#4 » 20:26:53, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ligger något i bakhuvudet om att den här förgasaren är känslig för vacuumläckor. Testa om det går att fälla baksätes nackstöd med knappen på mittkonsolen, spärren är vacuumstyrd.

Nu är det över 10 år sedan jag hade en sån här förgasare så minnet kan svika lite

1 person gillar det här inlägget.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

mignovis

#5 » 19:04:39, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
fick Du någon ordning på bilen? Jag har liknande fel på min -88 200 med förgasare.

vad menades med att pröva fälla nackstöden? om det går så vad då? Om det inte går ? snälla utveckla.

Mitt centrallås fungerar bara runt om om jag låser upp/låser på passagerarsidan eller kofferten. Om jag öppnar förardörren eller stänger så funkar det bara på den dörren. Kan det vara något som spökar där i vaccume?

Mvh
Eilert
mignovis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:41, 01-06-2012
Ort: umeå

jorgen.isaksson

#6 » 20:43:44, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackstöden till baksätet går att fälla med en knapp på mittkonsolen, låsningen styrs av vacuum så faller inte nackstöden ner är det antagligen något vacuumproblem.

Även centrallåset styrs med vacuum. Centrallåset grejade vi aldrig med då där kan jag inte så mycket ledtrådar.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

mignovis

#7 » 21:04:07, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, nackstöden fälls. Men vad har det med förgasaren att göra?
mignovis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:41, 01-06-2012
Ort: umeå

jorgen.isaksson

#8 » 21:07:01, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte vacuum anslutning till förgasaren? Är väl minst 15 år sen vi grejade med förgasaren så jag kan minnas fel men det var mycket felsökning som till slut visade sig vara glapp inuti en kabelhärva. Men då stannade bilen helt, förgasaren flödade inte över.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

osla

#9 » 21:08:08, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vacumet kommer från insuget, gasspjället lite öppet=mer vacum. Har man läckage nånstans i vacum systemet så kan det påverka gången iomed tjuvluft
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

mignovis

#10 » 21:27:36, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, så det kan vara värt att öppna dörren och se om vacumslangen har släppt . Tackar.
mignovis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:41, 01-06-2012
Ort: umeå


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se