Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot 407 EGR

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#1 » 00:36:43, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har nån idé om varför man får felkod P1471 egr-ventil, avbrott permanent.
Vad säger bilprovningen? Bilen går fint i motorn tycker jag.
Bilen är en Peugeot 407 2,0 HDI 2007.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Trondos

#2 » 01:02:17, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, på min 1.6 HDi var EGR-ventilen kass, men jeg fikk ikke noen feilkode. EGR-ventilen min hadde tydeligvis en lekkasje i en tetning slik av rommet på toppen av ventilen, der det sitter et potentiometer, var fullt av sot. Dette fikk posisjonsverdien ut fra ventilen til å variere voldsomt, så motoren min gikk ruskigt, for motorstyringen prøvde vel å regulere til ønsket verdi.
Såvidt jeg vet så går Peugeot sine diesler fint uten EGR. Jeg har hørt at enkelte Renault dieselmotorer får for høy eksostemperatur uten EGR, og kan brenne eksosventiler eller turbo.
Bilprovningen i Norge gir stort sett tommel opp så lenge motorlampen ikke lyser, vet ikke hvordan dette er i Sverige? :)

Trondos @ Peugeot 307 1.6 HDI, kamremsbyte och lite annat smått & gott

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

torbjorn_forsman

#3 » 10:53:57, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer felkoden tillbaks omedelbart efter radering, eller måste man starta motorn och kanske köra några mil innan den kommer?
Mest troligt betyder avbrottet ett elektriskt fel - antingen i EGR-ventilens ställdon, eller t ex ärg i kontaktdon, skadad kabelstam, lös jordpunkt, fel i den utgång i motorstyrsystemet som ska styra EGR-ventilen.
Men kolla för säkerhets skull om några andra diagnosverktyg har samma förklaring till koden P1471. Det kan vara bra att googla på felkoden och motorkoden, och se vad man får för träffar. Det finns några engelska forum där det verkar finnas mycket kunskap om franska personbilsdieslar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#4 » 12:58:21, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack :smile:

Den är troligtvis helt elektrisk eller? Tyvärr sitter den ju väldigt trångt mellan motor och torpedvägg, så den är svår att se.
Kontaktdonet kan man nog komma åt, får väl börja med det enkla.
Jo koden kommer med en gång tillbaka.

Någon som vet hur en sådan ventil fungerar, om man nu skulle passa på att lära sej något.
Är det en solenoid som blir pulsad med ström?
Ok potentiometer för att avläsa position?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tronde

#5 » 21:11:57, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en del dokumentasjon for Citroën av ca. samme årgang.

Hvis du oppgir bilens VIN kan jeg se om jeg finner ut hvilken motor og motorstyring du har, og se om jeg finner noe fornuftig - de er jo samme familie.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#6 » 17:56:58, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Jeg har en del dokumentasjon for Citroën av ca. samme årgang.

Hvis du oppgir bilens VIN kan jeg se om jeg finner ut hvilken motor og motorstyring du har, og se om jeg finner noe fornuftig - de er jo samme familie.


Tackar. :smile:
Men jag har fått lite dokument av igelkottar redan, så jag har läst på lite om systemet.

Har även testat med ett annat diagnosprogram.

Lutar nog lite mer åt att det är spjället i insuget som inte är riktigt med.
Det ska ju stänga till lite för att sänka trycket i insuget, när det är dags att släppa in avgaserna.
Sedan ska det väl göra att motorn stoppar mjukare.
Återkommer :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#7 » 00:22:06, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade att köra aktivering av ventilen som pulsar vakum till spjället. Ingen reaktion.
Tänkte att jag kanske kunde mäta i kontakten, visste inte riktigt vad jag skulle få för värde, men tänkte att något blir det väl.
Fick inget värde alls.
Tänkte att jag provar en gång till, då såg jag att ena tråden till kontakten var av.
Den andra var på väg att gå av.
Lyckades aldrig få ut stiften ur kontakten för att löda om dem, så jag satte på små kabelskor, direkt på kablarna och monterade.
Monterade och testade att aktivera. Spjället slog fram och tillbaka :smile:
Felkoden gick nu att ta bort.

Men två frågor.
Hur hade jag bäst kontrollerat PWM-signalen i kontakten.
Är det stor chans att Peugeot säljer kontakten lös, eller att den går att få tag på hos någon bilelektriker?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 12:50:05, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakten går säkert att köpa lös, men bilder på den kan som vanligt underlätta. Tronde eller någon annan med tillgång till reservdelskataloger kanske kan hitta detaljnumret på den. Det kan tänkas att man måste köpa kontakthus och hylsor/stift var för sig.

En annan möjlighet - i synnerhet om det verkar vara en vanlig kontakt som sitter på många olika ställen i bilen - är att klippa loss en på skroten.

Det kan vara så att utgången på styrdonet inte ens försöker köra igång PWM om det inte finns någon last ansluten. En vanlig metod för att mäta på PWM-styrda solenoider är att klippa en ledning och ansluta en amperemeter i serie. Eller sätta ett lågohmigt motstånd i serie och mäta spänningen över det med oscilloskop.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#9 » 18:32:16, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis jeg får bilens VIN kan jeg som noe dukker opp i Peugeots delekatalog.

Og som Torbjörn sier, et bilde er aldri galt.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#10 » 23:56:14, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er dokumentasjon på Delphi DCM3.4 motorstyring fra Citroën C5/X7 som vel er tilsvarende bil. Hvis det er noe annet / nyere enn Delphi 3.4 har jeg det ikke.

Det kan være mulig å få ut elskjema for C5/X7, men da må jeg ha mer tid på meg. Det er ikke gitt at det vil passe for Peugeot, for det er noen tilpasninger til den hydrauliske fjæringen.

Dette er mange dokumenter som er satt sammen til ett. Rekkefølgen er vilkårlig. Min eneste mulighet til å få det ut er som skjermdump, så noen dokumenter er svært lange. Det er mulig å velge utsnitt når man skriver ut PDF-er. Hvordan man gjør det, avhenger av hvliken PDF-leser man bruker.

Delphi_DCM_3-4_del_1.pdf


Delphi_DCM_3-4_del_2.pdf



All dokumentasjon som bildefiler.
Delphi_DCM_3-4.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#11 » 00:03:45, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då va det motorlampa på igen då :sad:
Men inte på EGRen iaf :smile:
Så det problemet verkar ju löst.
Fick kod p2084, intermitent, så denna går iaf att ta bort. Den fanns där även förra veckan när jag grejade med egr-spjället, men eftersom den var intermittent, hoppades jag att det var något tillfälligt.
Det jag fått fram från ett engelsk peugeot-forum är att det troligen är något med temp-givaren, som sitter före partikelfiltret.
Lyckades hitta kontakten i motorrummet, och provade att mäta lite. Fick mellan 1,4 och 0,9 Mega ohm. Är detta rimligt :klia:
Motståndet sjönk iaf när bilen startades, och det blev lite varmt av avgaserna.
Men läser man temperaturvärdet i diagnosprogrammet, låg det på konstant 98 grader C.
Mätte även i kontaktsycket, som går mot styrenheten, och där var 5v, och det är väl rätt?

Några förslag :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tronde

#12 » 03:27:51, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er en lang liste med feilkoder i den første pdf-en.

P2084: Temperatursignal etter katalysator, mottatt verdi ikke korrekt.
Jeg skal sjekke om det står mer detaljert i morgen kveld.

Det står også at den føleren har nummer 1343. Det står også at føleren er identisk med den som er før katalysatoren.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#13 » 23:49:38, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er det jeg kan finne av feilkoder for DW10BTED4.

Første siden viser oversikt over alle. De som har orange tekst finnes mer detaljert i filen. Det er meningen at de skal værei rekkefølge, men noe kan ha gåt galt.
Det er listet flere motorstyringer. Din er sannsynligvis Delphi DCM3.4.

Feilkoder_DW10BTED4.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#14 » 00:12:44, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vekar ju som det är något fel med tempgivaren. Skulle ju kunna var något brott i ledningen också.
Letade lite efter den andra givaren, tänkte om det kanske gått att byta plats på dem. Men hittade ingen mer.
Eller skulle det var något problem med regenereringen, så att tempen blir för hög, och därför anses orimlig?
Lite fundersam varför jag fick konstant 98 grader, när resistansen faktiskt ändrar sej med värmen.
Jag fick ju lite liknande värde som i detta klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=8hXXDeit6WU
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tronde

#15 » 00:39:01, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan være at motorstyringen setter 98° som en slags nød-verdi så du kan kjøre bilen selv om sensoren har brudd.

Du får se om det står noen måleverdier for sensoren i dokumentajonen. Videoen viser to helt ulike typer. Hvilken av dem er nærmest den du har?

Dette er delefilmen for din bil, og jeg ser bare en føler der. Jeg har ikke lest i dokumentasjonen, så jeg vil ikke mene noe om det skal være en eller to. Det at feilkodelisten indikerer to følere, behøver ikke å bety at din faktisk har to. Som du ser, er det minst tre ulike motorstyringer for den motoren, og kodene er sikkert universelle.


Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se