Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot 407 EGR

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#16 » 01:31:39, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så kan det ju vara att 98 grader sätts som nödvärde.
Kan vara jag som gjort fel i mätning också. Ska prova med ett annat program också.
Jag trodde också att det var två givare, enl dokumentationen verkar det som det ska sitta en i för-katalysatorn också, den katalysatorn som är närmast motorn. Tittade på lite bilder från reparationsanvisningarna och då såg det ut som den satt i närheten av lambda-sonden. Men jag hittar ingen på bilen. Visserligen trångt att se, men men tittade även med en inspektionskamera.
Tittade lite på bildelsbasen, på bilder av för-katalysatorer till Peugeot 407, men kunde inte se att det var två givare på de heller.
Tackar för hjälpen :smile:
Jag får undersöka lite vidare.
Har även kod P2131 och P2133. De är också permanenta, men tror inte att de har med check engine lampan att göra. Då skulle den ju lysa hela tiden.
De är för en givare i gaspedalen, som har med hastighetsbegränsaren att göra. Slår man om farthållaren till fartbegränsningsläget varnar det för fel i systmet. Farthållaren fungerar som den ska.
Men släckte check engine i Måndags ochden har inte tänt sej än. Kan ju kolla om koden för tempgivaren har kommit tillbaka i morgon, samt även prova en temp mätning igen.
Bilen går ju bra, men tråkigt när lamoan tänds lite då och då. Ska även försöka besiktiga bilen, någon av de närmaste veckorna,
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



tronde

#17 » 03:02:36, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ikke noen i nærheten med diagnoseverktøyet for Peugeot eller Citroën? PP2000 for Peugeot, Lexia for Citroën eller Diagbox som er felles? Jeg vet at mange med Citroën har, og hvis du velger rett motortype skal du kunne lese den som Citroën C5-2 eller C5/X7. Da får du ut sanntidsdata for de aller fleste sensorene.

Selv om den dokumentasjonen jeg har lagt ut er for C5, har jeg veldig vanskelig for å tro at den ikke stemmer for din bil hvis motorstyringen er lik. Delenummer for katalysator, temp-føler og EGR-ventilen er i alle fall brukt på C5 også. Motorstyringsboksen har ulikt nummer, men det vanlig siden de pleier å gi Peugeot og Citroën litt ulik karakteristikk, som for eksempel respons på gasspedal og automatgear.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#18 » 18:33:39, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finnes det noe som bekrefter at din bil faktisk har Delphi DCM3.4 motorstyring? Viser diagnoseverktøyet noe, eller står det skrevet noe på kapslingen til styreenheten?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#19 » 22:31:01, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det ska vara 3.4, tog en bild av etiketten på styrdonet.
Bild


Nu har jag även kollat med PP2000, och där får jag också 98 grader på "upstream PEF temperature"
Temperaturen ändras heller inte när bilen startas.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tronde

#20 » 23:04:03, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du noen bedre feilkode med PP2000? Den gir vel ut noe i lesbar tekst også i tillegg til kodene?

Når du har DCM3.4 kan jeg ikke forstå anent en at beskrivelsen som egentlig er for C5 skal være korrekt.

Den kan være litt vanskelig å finne frem i, men lange bilder er den eneste måten jeg kan få ut noe uten at tekst eller bilder blir kuttet i mange biter. Hver side i PDF-en er egentlig ett dokument, og jeg samlet dem bare i vilkårlig rekekfølge. Det er ikke noen spesiell struktur i det programmet jeg henter dem fra, så jeg tok bare å lagret alt som så relevant ut. Jeg legger ved en zip hvor den første pdf-en der delt opp i enkeltfiler hvis det er lettere å lese.

DCM3-4_del1.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#21 » 00:37:34, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släckte ju koden i Måndags, så jag fick ingen kod på varken PP2000 eller Autocom igår.
Besiktigade bilen idag, nästan 440000km utan anmärkning. Minimalt glapp i höger hjullager och vänster inre styrled.
Blir nog byte, då jag är väldigt nöjd med bilen.
Tänder sej check engine igen, tror jag att jag köper en begagnad givare och testar med.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se