Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Mitsubishi L200 automatlåda problem - får ej i Driveläget

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Truffen (trådstartaren)

#1 » 11:12:27, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla på forumet är ny här så testar om jag kan få någon hjälp angående min pick up mitsubishi l200 2011 double cab . Det är ett väldigt märkligt problem jag har med min automatlåda. Det är så att när jag startar bilen är växelspaken väldigt trög. Jag får i reverse och kan backa, jag får även i neutralläget snäppet längre ner men jag kan inte dra spaken till driveläget. Hur är detta möjligt?
Pratade med en verkstad igår och de hade aldrig hört talas om något liknande och sa att jag kunde bogesera dit bilen och sen få en felskökning gjord för mellan 2-4000kr vilket jag tyckte var väldigt safttigt dessutom kostar det väl 1-2tusen att bogsera dit bilen. Så min fråga till er här är vad tror ni detta fel kan bero på. Kollade motoroljan den finns är dock inte bytt på dryga 5000mil. Automatväxeloljan verkar också finnas gott om men är nog inte bytt någon gång 27000mil. Bromsvätskan är en bra bit under min -strecket och kyylarvätskan verkar också vara under min-strecket. Visst är det så att bilen borde servats för ett bra tag sen men då jag bytte kamremmen/kamkedja och lite annat vid förra servicen ca 22000mil kostade det 27000kr så nu har man väl gjort bort sig och varit dumsnål. Hoppas jag som dum stockholmare kunde förklara mitt problem någotsånär på ett vettigt sett vart kanske lite långt meddelande detta. tack på för hand
Truffen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:41, 08-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



håkan 13

#2 » 13:11:52, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.
kan det ha nåt med den låga nivån på bromsoljan att göra??
på bla. Navaran jag åker med nu så måste man ju hålla ner bromsen för att få ur neutral!!
så om man har dåligt med olja så funkar det ju troligen inte...
men vet inte hur det är på L200an!!
på Navaran har jag en knapp som man kan släppa spärren med!! har du nån sån på din??
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Truffen (trådstartaren)

#3 » 13:54:25, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej,jag har en knapp på växelspaken om det var den du menade? den är väldigt mycket trögare att trycka in nu än den var förrut när växellådan fungerade som den ska. Kan pröva att fylla på med bromsvätska. En fråga från en novis som jag angående det är det bara att fylla på med den rekommenderade bromsoljan eller måste man tömma den gamla på något vis?
Truffen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:41, 08-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

håkan 13

#4 » 14:07:23, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

var i landet bor du?? det brukar va bra att byta ibland för att slippa vatten!! så om du har kallt så kan ju det va en anledning också...
men annars är det bara att fylla på och testa!!
men låter ju nästan som om det är knappen på vx.spaken som spökar om det inte har ned bromsoljan att göra!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

tortap

#5 » 16:43:31, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa om du kan lägga i 2an manuellt och köra. Knappen låter misstänkt men...Kan vara elfel, det kan finnas felkoder så kan du bara komma till verkstan kanske det är enkelt sen.

Intervallet på de där är 2000 mil tror jag. Kör helst inte mer än 1500. Byt olja och filter åtminstone om du inte vill lämna in för full service.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Truffen (trådstartaren)

#6 » 11:04:01, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för svar, verkar vara fel på det mesta i denna bil tack vare att jag drog ut på servicen förmodligen. Får i driveläget nu i alla fall när jag pressar ner bromsen som bara den och drar spaken fram och tillbaka våldsamt. bokat service till nästa vecka har inte mycket val dessutom lyser srs-lampan med så elfel är det garanterat också säkert kablar som är lösa och ärgat etc. Är bara bita i det sura äpplet och förmodligen hosta upp över 20k sa han på verkstan :sad:
Truffen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:41, 08-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

vargtass101

#7 » 08:53:51, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du ordning på den?
Jag har fått exakt samma sak på min -11
Känns som om det är vajern som kärvar som går ner till lådan då den verkar "frysa" vid kallare väderlek...
vargtass101
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:38:25, 04-12-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Doosan DX140W

torbjorn_forsman

#8 » 10:52:49, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju, som håkan13 var inne på, vara problem med någon förreglingsanordning som egentligen är tänkt att se till att man inte kan lägga ur P om man inte håller på bromsen. Eller, som sagt, fastkärvad vajer eller liknande.
En enkel sak man kan göra är ju att lossa växellänkaget/vajern från armen på automatlådan och känna efter att den rör sig lätt.
Jag hade ett liknande problem för länge sen på en Citroën CX automat, där visade det sig att det var en hävarm i länkaget mellan växelspak och växellåda som hade kärvat i sin lagring.

Ytterligare ett tips är att INTE meka på känn utan läsa på i VHB om saken först. Praktiskt taget alla Mitsubishi-handböcker brukar gå att hitta fritt tillgängliga för nedladdning, även om det kan krävas någon timmes googlande innan man hittar en seriös och fungerande länk.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tryggve och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se