Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Olja bakom vattenpumpen

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Kplamas (trådstartaren)

#1 » 16:23:51, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isuzu trooper 1989, 2.6l, Äntligen är bilen veteran, men med ålder kommer krämpor.

Vattenpumpen började läcka kylarvätska, monterade loss den och lagret glappar men tror att det snarare var packningen som läckte. Tömde kylsystemet på klar kylarvätska, ej missfärgad. Men när jag tog bort vattenpumpen så rinner det först ut en liten del klar kylarvätska MEN därefter ca 3dl motorolja. :klia:

Är det topplockspackningen som gått, inte kan oljan komma någon annan stans inifrån motorn? Det är väl inga smörjkanaler som går till lagret till vattenpumpen? Det konstiga var att den inte verkar blandad sig med kylarvätskan, eller kan det vara så att jag haft så stort omlopp på kylarvatten att det inte hunnit blanda sig sen jag fyllde på sist?

Tänker nog byta packningen, ge bilen några år till. Men vad är det som gör att en packning går, förutom ålder, kan det vara vevhusventilationen som sätter igen och skapar så högt tryck att packningen går? Andra orsaker som är värda att kolla upp?

Bild

Petter
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor



torbjorn_forsman

#2 » 19:36:38, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det har kommit ut motorolja i kylvattnet utan några andra traditionella symptom på trasig topplockspackning så måste det ju nästan ha läckt från oljekanalen som går upp till toppen, till kylmanteln. Och trycket i den oljekanalen har inget med eventuellt igensatt vevhusventilation att göra.

Andra tänkbara orsaker till att packningen har gått sönder:
Missad efterdragning av toppen då motorn var ny.
Alltför gammal glykol eller blandning av olika glykolsorter med tillsatser som inte passar ihop kemiskt (mycket vanligt på japanska 80- och 90-talsbilar).
Dåligt packningsmaterial (kunde förekomma i slutet av 80-talet då asbest nyss hade förbjudits och tillverkarna inte hade lärt sig göra bra asbestfria material).
Kokning/överhettning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson, Claes Folkesson och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se