Isuzu trooper 1989, 2.6l, Äntligen är bilen veteran, men med ålder kommer krämpor.
Vattenpumpen började läcka kylarvätska, monterade loss den och lagret glappar men tror att det snarare var packningen som läckte. Tömde kylsystemet på klar kylarvätska, ej missfärgad. Men när jag tog bort vattenpumpen så rinner det först ut en liten del klar kylarvätska MEN därefter ca 3dl motorolja.
Är det topplockspackningen som gått, inte kan oljan komma någon annan stans inifrån motorn? Det är väl inga smörjkanaler som går till lagret till vattenpumpen? Det konstiga var att den inte verkar blandad sig med kylarvätskan, eller kan det vara så att jag haft så stort omlopp på kylarvatten att det inte hunnit blanda sig sen jag fyllde på sist?
Tänker nog byta packningen, ge bilen några år till. Men vad är det som gör att en packning går, förutom ålder, kan det vara vevhusventilationen som sätter igen och skapar så högt tryck att packningen går? Andra orsaker som är värda att kolla upp?
Petter