Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Är jag helt dum i huvudet som funderar på att köpa en äldre jänkepickis?

84 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bil-teman här

akkamaan

#46 » 20:15:37, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:har för mej att jag läst nånstans att v6an är en Italiensk WM-diesel!? stämmer det??
för dom har ju hittills bara lyckats bygga skitmotorer!!

Hahaha... "WM" står för Waste Management här i USA, ett stort företag som sköter hantering av sopor samt recycling av "skrot" mm.
Hoppas det inte är så illa med min RAM 1500 EcoDiesel.... :lmao:

"VM Motori" ska det nog vara...
Har inte tidigare haft någon italiensk motor i någon bil, så jag kan inte uttala mig om "kvaliteten" på VM Motori's produkter. Litar dock på att "FCA", FiatChryslerAutomobiles, gör en bra slutprodukt. Har 100000 miles/160000 km full garanti på hela fordonet så vi får väl hoppas att om de ska bli ett motorhaveri att det sker vid ca 90000 miles/144000 km.... :vissla:
Det är i alla fall en sagolikt härlig motor att ha i en halvtons (1500) full size pickup....
Här releaseartikeln från FCA runt 2014...
PS:FCA har åkt dit på en liknande class action law suit som VW åkte på för några år sedan. Om allt går vägen så får jag tillbaka ca $3000 så småningom...Yes, min är en årsmodell 2016, köpte den begagnad, 22000 miles/ca 35000km, i höstas för ca $34000 (inklusive ytterligare förlängt 100000 miles garantipaketet) minus $8500 för min gamla 2500 cummins i inbyte. Tror inte jag kommer att känna mig lurad på den affären... :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



håkan 13

#47 » 20:22:17, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja man får väl leva med hoppet om att dom lärt sig!!!
för det hade dom inte när dom satt i Range-Rover och JEEP bla...

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Sparrow

#48 » 20:31:47, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå gamla jänkarbilar. Hört att serienumret kan va instansat under bilen i ramen nånstans o kan bli vissa problem vid besiktningen ( bortrostade) Å andra sidan upptäckte när jag svetsreparerade svärsonens gamla MB Sprinter att man placerat serienumret i främre hjulhusets insida. Inge bra plats där heller då hälften av siffrorna började bli rejält rostangripna. :aaargh: Hur tänker biltillverkarna :myzsko:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Stridis2

#49 » 22:57:08, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:https://youtu.be/TKMQjm7i2Jw

Den där videon var ju riktigt patetisk. Inte filmen i sig, men att man fick hjulsläpp vid så liten skillnad i höjd tyckte jag var uruselt. Nu har jag iofs aldrig kört jänkepickis, däremot Range Rover (classic-modellerna innan de började kallas classic...). Där kunde man köra upp ena hjulet på ett skrivbord och övriga tre stod kvar på marken! :eat:
Jag skulle en gång backa ner från en spolbrygga avsedd för stridsvagn S. Kom snett så höger bakhjul gick ner i rännan där man gick under stridsvagnen. Övriga tre hjul stod kvar på ramperna, och alla fyra rörde vid betongen. Kunde backa därifrån själv utan någon drag- eller lyfthjälp. :mrgreen:
Så, offroad-egenskaperna verkar i mitt tycke inte vara speciellt mycket att hänga i (h)julgranen, men oftast så kör man ju på (bättre eller sämre) vägar, så det spelar kanske inte jättestor roll för TS? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Martin.Eriksson

#50 » 22:59:19, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Martin.Eriksson skrev:https://youtu.be/TKMQjm7i2Jw

Den där videon var ju riktigt patetisk. Inte filmen i sig, men att man fick hjulsläpp vid så liten skillnad i höjd tyckte jag var uruselt. Nu har jag iofs aldrig kört jänkepickis, däremot Range Rover (classic-modellerna innan de började kallas classic...). Där kunde man köra upp ena hjulet på ett skrivbord och övriga tre stod kvar på marken! :eat:
Jag skulle en gång backa ner från en spolbrygga avsedd för stridsvagn S. Kom snett så höger bakhjul gick ner i rännan där man gick under stridsvagnen. Övriga tre hjul stod kvar på ramperna, och alla fyra rörde vid betongen. Kunde backa därifrån själv utan någon drag- eller lyfthjälp. :mrgreen:
Så, offroad-egenskaperna verkar i mitt tycke inte vara speciellt mycket att hänga i (h)julgranen, men oftast så kör man ju på (bättre eller sämre) vägar, så det spelar kanske inte jättestor roll för TS? :klia:
Är väl ingen ram i range rover? Är ju den som de hela handlar om..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2

#51 » 23:20:06, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jojomensan, visst är där ram. Samma konstruktion från RR -70 och långt in på minst 90-talet, troligen längre. Enda skillnaden jag känner till var stötdämparinfästningen bak som flyttades på ena sidan. Samma ram användes till senare Disco också, alltså inne på detta årtusendet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PeterR

#52 » 01:59:45, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till TS:
Jo, Du är lite bakom om Du väljer en amerikansk pickup. Omodernt så det förslår, om än hyfsat driftsäkert. Men vill Du åka säkert, billigt och samtidigt med någorlunda återkommande regelbundenhet så väljer Du att åka en japansk pickup, till exempel Hilux. Men, vill Du ha en amerikansk pickup, köp den och njut/lid! Det är bara Du som kan avgöra om det var värt besväret?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

akkamaan

#53 » 05:43:31, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Till TS:
Jo, Du är lite bakom om Du väljer en amerikansk pickup. Omodernt så det förslår, om än hyfsat driftsäkert. Men vill Du åka säkert, billigt och samtidigt med någorlunda återkommande regelbundenhet så väljer Du att åka en japansk pickup, till exempel Hilux. Men, vill Du ha en amerikansk pickup, köp den och njut/lid! Det är bara Du som kan avgöra om det var värt besväret?

Håller med om japanskt. HiLux marknadsförs inte vad jag vet inte i Nordamerika, här är det lillen Tacoma som gäller om man inte vill ha t ex Dodge Dakota eller Ford Ranger.
Även om jag själv har kört och kommer att köra RAM full size pickup, men hade jag valt en i storleksklassen under full size så hade det säkert blivit Toyota Tacoma 4wd som här är den erkänt bästa mellanklass pickupen som man kan köpa för pengar. Ford F-150 hade kunnat varit ett alternativ för mig men de har ingen med dieselmotor förrän 2019. Ford F-150 är erkänd som den bästa full size pickupen i USA, och särklassigt flest sålda.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

håkan 13

#54 » 09:20:15, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jojomensan, visst är där ram. Samma konstruktion från RR -70 och långt in på minst 90-talet, troligen längre. Enda skillnaden jag känner till var stötdämparinfästningen bak som flyttades på ena sidan. Samma ram användes till senare Disco också, alltså inne på detta årtusendet.


lite :off_topic: kanske... men när vi nu är inne på det...
javisst är det ram på dom!! ungefär samma ram och axlar från dom kom tills dom försvann -95 på Range Rover Classic!!
och på Discovery 1... (89 till 98)
Range Rover P38 (95-02) har en ny ram... men det är fortfarande stela axlar!!
Discovery 2 (99-04) delar inte ram med P38an!! men även den har stela axlar!!
efterföljarna... Range Rover L322 (02-12) och Discovery 3 (05-09) har ram... men separat hjulupphängning...
Defender hade såvitt jag vet ram och stela axlar så länge dom tillverkades... (90-15)
Freelandern har inte ram... osäker på Sportmodellerna och D4/D5!! tror inte dom har ram...
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Mats i Myrhult

#55 » 10:06:48, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Apropå gamla jänkarbilar. Hört att serienumret kan va instansat under bilen i ramen nånstans o kan bli vissa problem vid besiktningen ( bortrostade)


Min Silverado hade numret instansat i ramen under förardörren. Jag såg till att ha blankt stål och förnyade lagret med vattenfast smörjfett med jämna mellanrum.

Det där med numret på ramen är en byråkratisk efterhandskonstruktion som drabbar jänkepickisar, för myndigheterna godkänner inte längre chassinumret innanför vindrutan. Man kan ju dela bilen mellan ram och kaross! :myzsko:

Ofta går det att stansa in numret på ett ramben i motorrummet, onekligen krångligare men mindre utsatt.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

osla

#56 » 10:47:24, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Till TS:
Jo, Du är lite bakom om Du väljer en amerikansk pickup. Omodernt så det förslår, om än hyfsat driftsäkert. Men vill Du åka säkert, billigt och samtidigt med någorlunda återkommande regelbundenhet så väljer Du att åka en japansk pickup, till exempel Hilux. Men, vill Du ha en amerikansk pickup, köp den och njut/lid! Det är bara Du som kan avgöra om det var värt besväret?


Fast en japansk pickup är ju inte heller något under, förutom då kanske just hilux och isuzu. Men resten av alla märken/modeller är ju bara skräp, finns ju inte en som har en motor som går mer än 20 tusen, rostar ju ännu mer än jämka pickisarna och helt utan komfort/fjädring

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

gaffa

#57 » 14:05:46, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mazda/Fordmotorn går åtminstone 28 000 mil...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

osla

#58 » 16:57:02, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast istället får man byta spridare varje år
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

gaffa

#59 » 20:41:21, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte bytt ett enda dugg mer än olja och drivaxeldamasker, motorn verkar outslitlig. Två grannar har likadana av årgång kring 2000 och det har inte varit några motorstörningar överhuvudtaget och varken spridare eller glödstift är bytta. Det är däremot inget fartvidunder och knappast någon körglädje men den gör absolut sitt jobb och är nästan gratis att köra med trots dålig skötsel.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

håkan 13

#60 » 20:58:34, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

och på den som min förra chef hade hann jag med en helrenovering... och ett byte... på 25000 mil!!
av motorn alltså... så det kan nog variera!! men den blev nog misshandlad också!!
tror nog att skötsel!! och kanske lite turen... avgör hur mycket som pajjar!! många pu. körs ju hårt!!
och slarvas det sen med underhållet också så spelar det nog mindre roll om det är japps eller jänkare!!
så köp en Silverado om du är sugen på en sån!!! :mrgreen: :driver:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se