Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Är jag helt dum i huvudet som funderar på att köpa en äldre jänkepickis?

84 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera bil-teman här

fretchi (trådstartaren)

#16 » 09:39:22, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Hade en silverado å aldrig igen..
Visserligen en 88 men är väl samma bil långt in på 90 talet.
6,2l diesel vinkel8an är sämsta motor ja haft..


Vad var det som jävlades med den?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Martin.Eriksson

#17 » 09:57:27, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
Martin.Eriksson skrev:Hade en silverado å aldrig igen..
Visserligen en 88 men är väl samma bil långt in på 90 talet.
6,2l diesel vinkel8an är sämsta motor ja haft..


Vad var det som jävlades med den?
Bägge hjulagren fram gick nästan samtidigt. Solonid till 4wd pajja. Vajern till växellådan krångla tv vajer eller vd den kallas. Allmänt racklig el.. Hyttfästen utrostade och trösklarna fick bytas. Motorn gick som en påse nötter. Bytte pumpen så blev den bättre men extremt tröga å lufta. Startmotorbultarna small av. Trög å få igång när de var kallt. Ett glödstift gick sönder så kompet gick ut den vägen. Å de är en motor som dom inte ens får tomvarva på bes.. Oljekylarn eller om det var ett rör pajja så de söla olja. Bromsarna var ett bök då de for å tändes nån lampa. Glödrelät fungera när de kände för det. Ja var säkert mer som djävlades å då hade ja den i 5-6månader bara..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stefan1972

#18 » 10:22:35, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:
fretchi skrev:
Martin.Eriksson skrev:Hade en silverado å aldrig igen..
Visserligen en 88 men är väl samma bil långt in på 90 talet.
6,2l diesel vinkel8an är sämsta motor ja haft..


Vad var det som jävlades med den?
Bägge hjulagren fram gick nästan samtidigt. Solonid till 4wd pajja. Vajern till växellådan krångla tv vajer eller vd den kallas. Allmänt racklig el.. Hyttfästen utrostade och trösklarna fick bytas. Motorn gick som en påse nötter. Bytte pumpen så blev den bättre men extremt tröga å lufta. Startmotorbultarna small av. Trög å få igång när de var kallt. Ett glödstift gick sönder så kompet gick ut den vägen. Å de är en motor som dom inte ens får tomvarva på bes.. Oljekylarn eller om det var ett rör pajja så de söla olja. Bromsarna var ett bök då de for å tändes nån lampa. Glödrelät fungera när de kände för det. Ja var säkert mer som djävlades å då hade ja den i 5-6månader bara..

Skickat från min G8141 via Tapatalk


Du har nästan räknat upp alla typfel som finns på dem som rimligen borde ha varit åtgärdade av tidigare ägare. Du fick nog ett väldigt dåligt skött exemplar........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

toker

#19 » 11:15:01, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Skatten ligger kring dryga 5000 vad jag sett. Och det tycker jag är OK, om än det fått vara lägre.
Bränsleförbrukning beror på vem man frågar verkar det som. Gillar man amerikanare är det "inte så farligt", gillar man dem inte så är det "virvel i tanken".
Dodgearna ser trevliga ut och hade nog i ärlighetens namn hellre haft en sådan, men priset avskräcker. Vore det något annat än en frakta-häcken-en-dålig-dag-bil jag skulle ha kunde det vara aktuellt, men 150-200 000 kr som mest bara står på gården känns onödigt.

Om man bortser från bränslet, hur jävliga är de att hålla vid liv? Racklar det mycket och är delar vettiga i pris? Är en sådan gammal drög alls något att ha efter 20-25000 mil eller håller de livet ut bara man sköter om dem?

Gaffa, jag ser vad du skriver, men samtidigt är du ju skåning, så jag litar inte riktigt på dig :D , 1½ år bland hallänningar har satt sina spår :mrgreen:

Drygt 5000 är inte allt för blodigt kollade lite på stats jeepar när jag var på jakt efter 4wd bil och flera hade skatt närmare 8000 kr och rätt rejäl bränsleförbrukning slutade med att jag köpte en golf kombi 4wd. Är hel nöjd med Golfen den funkar kanon att dra släp med på vintern och det är enbart därför jag behöver 4wd.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#20 » 11:21:50, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en Hummer :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Jonas Ryrfeldt

#21 » 13:35:52, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det här ens vara något att fundera på :klia:
Det konstiga är väl varför i all världen så många köper Folkvagn :mrgreen:
Världens mest tillverkade bilmodell är ju Ford F-serie. Ja menar, hur svårt skulle det va........... :mrgreen:
Åker själv F350 Crew Cab Powerstroke Diesel :buga:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Bygert

#22 » 15:20:29, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart är du helt dum i huvudet om du köper den typen av bil. Jag har väl typ halva bränsleförbrukningen nu på en Volvo i stället för en japan-pickup. Men nog skulle det vara rätt trist om alla bara tog sunda och helt kloka beslut? Och inte skulle det väl bli mycket liv i det här forumet heller? Kör på för tusan!

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

akkamaan

#23 » 16:04:24, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som du har budgetbegränsningar. Då ska du nog hellre titta på t ex 4wd små-suvar eller sedan-bilar. Efter att ha kört Dodge RAM 2500 Cummins från 2004 till Oktober förra året och snittat typ 1.3-1-5 l/mil på landsväg har jag bytt upp mig till en RAM 1500 EcoDiesel med en 6-cyl "Fiat-Ferrari-Mercedes"-utvecklad 3.0-liters dieselmotor. Med den körde jag i Oktober motorvägen mellan Seattle och San Diego på 0.85 l/mil. Den motorn har faktiskt både mera hk och vrid än den gamla Cumminsmotorn som hade nästan dubbla cylindervolymen. Fantastiskt trevlig bil att köra med 8-växlad ZF automatlåda (momentomvandlare). Drar min 8.5 meters husvagn med den också, men då ökar bränsle förbrukningen till det dubbla, ca 1.7 l/mil. Drar dock nästan ingen AD-blue, mindre än 1% av bränslet.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

robson

#24 » 16:21:06, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enormt lite typfel.. jänkkarna dom kan dom
robson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:02, 30-04-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 175s

magirus

#25 » 16:36:14, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska de va lönt tala om "äldre" så bör väl en Chev C-20 Fleetside 1967-68 med Inline 6, 292cu.in o en TH 400 va rätt :cool:
Inte en elektronikpryl, bara gjutjärn, slägga o spett.
Själv föredrar jag Suburban-modellen eftersom jag e för lat att skotta flaket på vintern! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Trondos

#26 » 21:14:42, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Selv har jeg alltid likt International Scout. Har sansen for udda grejer. :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

RD350

#27 » 21:25:30, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nämnda eco-dieseln i Dodge ram har adblue-system.... Tankarmatur till adbluen finns ej lös, ingjuten i tanken, kostar 35000 (trettiofem tusen!!) :uupps:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Mats i Myrhult

#28 » 21:53:45, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta är väl ense om kvalitetstrappan GMC-Chevrolet-Ford-Dodge. Dock att cumminsdieslarna är väl så bra kvalitet som motorerna i de andra bilarna. Kvalitet på en begagnad bil beror dock mer på hur den blivit skött än på hur den blivit tillverkad.
Hade en Blazer -89 med 350-motor. Lättstartad, driftsäker och rostbenägen. En helt underbar bil där tankmätaren var lika stor som hastighetsmätaren.
Blazern är kortare och smidigare än en pickis.
Värt att tänka på på dessa gamla bilar vid vinterföre är att de saknar antispinn, antisladd och ABS. Men i låg fart tar de sig fram, garanterat.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

DrBengt

#29 » 22:16:59, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man köra jänkepickis så är det då gammal att det kan meckas med slägga har noll elektronik och är besiktningsbefriat. Då är det en nice hobbybil att dra upp båten med.

De halvmoderna är bara rullande jordfel med hög förbrukning och taskiga vägegenskaper.

3 personer gillar det här inlägget.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#30 » 22:21:20, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lägger min röst på en gammal subba ( cheva suburban)
de
eller köp en renå clio :mrgreen:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lerb61 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se