Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Byta urtrampningslager v70

179 inlägg • Sida 9 av 12
Diskutera bil-teman här

JD400 (trådstartaren)

#121 » 23:12:31, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, ok, man kan ha både och alltså. Men i princip fyller de väl båda samma funktion? Vad har man för nytta att ha både och?

Okej, det jag googlar fram säger mig att de inte utför exakt samma jobb och därmed då kompletterar varandra.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



konso1985

#122 » 23:19:57, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Det går framåt. Startmotorn är lagad med insatsgänga och på plats och motorn är upphissad i läge. Men nu ser jag plötsligt en liten nippel vid insuget som har en avbruten slangstump med slangklämma på sig, ser ut som nån vakumslang. Men jag kan inte hitta nån andra ände! Vad är detta och var ska slangen gå? Nån som vet? Se bilden:

Bild
Hva med den tynne slangen under som ligger mot venstre? Er det ikke den som skal være tilkoblet?

Konrad, Norge
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

torbjorn_forsman

#123 » 23:26:05, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dels kan de ju komplettera varandra, så att styrsystemet inte behöver lita blint på en enda metod att mäta motorbelastningen utan kan upptäcka om mätvärdena inte stämmer överens.
Och dels kan det vara så att den ena mätmetoden ger bättre noggrannhet i vissa belastningsfall och den andra i andra fall.
Ett motorstyrsystem som använder bara MAP-sensor får ofta ganska dålig noggrannhet då trycket i insugningsröret ligger nära atmosfärstrycket (t ex vid segdragning med lågt varvtal och fullgas), speciellt om lufttrycket har ändrat sig sedan motorn startades och en självkalibrering gjordes (t ex vid körning i ostabilt väder eller stora höjdskillnader).
En LMM får å andra sidan dålig noggrannhet vid små luftflöden (t ex tomgång eller körning med mycket litet gaspådrag).
Det kan vara så att man litar mer på det ena mätvärdet för att beräkna bränslemängd men det andra för att bestämma tändförställning.
Osv osv.
Om det dessutom finns en analog lägesgivare för gasspjället, så använder man gärna den för accelerationsanrikning eftersom signal från den kommer aningen före de övriga signalerna om spjälläget ändras snabbt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#124 » 23:34:10, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

Konso1985: nej, det är inte den tunna slangen. Den går till luftfilterhuset har jag för mig. Var tvungen att gå ut och kolla och nu hittade jag den andra änden. Den sitter på sensorn som sitter i mitten under plåten ovanför kylaren. Och den var ju rätt så tajt tilltagen så den har ju såklart gått av när jag sänkt motorn. Att den behövde lossas var det såklart ingen instruktion som nämnde! Jaja, bara å fixa det med!

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#125 » 16:56:37, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya problem. :sad:

I samband med att jag tog loss subframen helt borde jag nog knutit upp styrinrättningen (kuggstång, styrväxel etc). Nu har det hängt fritt och därmed har tyngden förmodligen gjort att rattstången slitit sig från sin damask. När jag nu försöker få tillbaka saker vill de inte riktigt hänga med och rattstången vill inte centrera tillbaka i damasken. På översta bilden, ska det kunna glida hela längden på splinsen där? Misstänker att det kärvar där. Antagligen har splinsen gått ut i ytterläge och vill nu inte riktigt hänga med tillbaka. Kan man lägga på lite sprayfett där och försiktigt motionera tillbaka den? Då hoppas jag att rattstången centrerar tillbaka. Sen har ju såklart låsringarna i damasken också släppt. :sad:

Bild

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#126 » 17:51:09, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid närmare eftertanke kanske det inte ska glida axiellt där på splinesen? Hela splinesens längd går nog iaf inte att nyttja för den bottnar nog i knuten. Men vad är det som gör att man kan justera ratten mot/från sig? (Förkorta/förlänga rattstången)
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#127 » 21:47:52, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen volvomek här som har koll på rattstångens funktion? Var den kortas/förlängs. Har sett ett till ställe, bakom gummidamasken på bilden. Där är det flera rörsektioner som går i varandra, ungefär som en flerstegs hydraulcylinder, som också kunde vara misstänkt att den gått isär lite för långt kanske?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#128 » 21:54:52, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom glidskarven för rattjustering kan det också finnas "engångs" - glid/skjutskarvar för att rattstången ska kunna tryckas ihop vid en frontalkrock, hellre än att trycka ratten långt in i föraren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#129 » 21:58:29, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm... sant. Den borde ju dock inte dra ut sig av vikten av själva styrinrättningen om det nu är det som har hänt.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#130 » 22:01:10, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju också fundera varför splinsen på första bilden är så jäkla lång om det inte ska kunna röra sig där?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#131 » 22:19:47, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlar som f...n men jag hittar ju ingen vettig sprängskiss heller på rattstången på v70. Det här kan ju inte vara ett helt okänt problem vid kopplingsbyte tycker jag? Är jag den första i världen att hamna i denna knipa tro...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

*pettson*

#132 » 22:58:24, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kommer jag låta som en förmanande farsa.
Men det finns en anledning till varför jag som mekaniker skaffar all info kring mina jobb, innan jag utför dom.
Den infon man inte kan få, den får man samla ihop under arbetets gång med en konsekvens analys.
Dvs.. om jag lossar den här, vad händer då osv.
Nog om det, du har hamnat i trubbel och därmed lär du ju inte glömma det igen.
Vi kan summera det som att Haynesböcker är skit, och mer kvalificerad info finns att få väldigt enkelt genom att helt enkelt nyttja VIDA som informationskälla.

Först av allt kan du ta och vika undan mattan, lossa fjädertråden och rycka upp damasken.
Sen kan du ta lagret och plocka lös det. Rengöra, smörja in och återmontera det i damasken.

Sen lossar du nedre rattaxelknuten från rattstången, du monterar den på styrväxeln och drar åt.
Jobbet sker genom hålet i golvet.

När det är klart så drar du på damasken och ser till så den ligger runt plåtkanten innan du återmonterar fjädertråden.
Nu om allt gått rätt till så har du en rattstång att montera ihop med en rattaxelknut.
Du lossar spaken för höjdjustering och trycker tillbaka splinesen tillräckligt för att kunna montera ihop dom två.
Jag förutsätter nu att under hela jobbet så har nyckeln varit urdragen och tändningslåset låst, så inte kontaktrullen fått stryk.

Om splinesen nu inte går att rubba, så kan det bli till att plocka bort rattstången och lösa problemet i bänk.

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

JD400 (trådstartaren)

#133 » 07:13:13, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kryper till korset och erkänner att jag klantat mig ordentligt. :sad:

Bugar och bockar för din hjälp. Om jag tolkar dig rätt så får jag demontera (det vill säga lossa båda knutarna) nedre styraxeln och ställa saker till rätta och återmontera. Och splinesen är alltså där för att tillåta viss rörelse i längsled. Nyckeln har varit ur och låset låst hela tiden.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

kimmen

#134 » 08:34:41, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer att förstöra rattrullen/kontaktrullen om ratten vrids för mycket åt något håll
Därför har man nyckeln urtagen ur tändningslåset, då är ratten låst i sitt läge
Rattrullen är kopplingen mellan rattkudden och elsystemet i bilen

Lyser SRS—lampan efter start, mät ALDRIG om det är elfel till ratten, kan utlösa rattkudden
Den här varningen bryr du dig nog inte om, men....
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stefan1972

#135 » 08:53:20, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte så att du innan du lossade subframen helt lät all tyngd dra i det hela? Då kan jag livligt föreställa mig att vikten drar isär allt. Har bytt många kopplingar på dessa och lossar man styrväxeln från subframen direkt och bara tar bort subframen så slipper man nog detta. Jag har då aldrig hängt upp styrväxeln i något. Möjligen på högersidan där den hänger ner isåfall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se