Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Byta urtrampningslager v70

179 inlägg • Sida 8 av 12
Diskutera bil-teman här

LeifAndersson

#106 » 09:20:09, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnade en Haynes "reparationsbok till V70 2000-2007 som låg här inplastad. Vilken mysko publikation! Dåliga och oklara anvisningar och vid en snabb koll av anvisningar man orkade kolla in i den plottriga publikationen var inte alltid metoderna samma som i Volvos anvisningar! De tycks göra saker på sitt eget vis och inte riktigt nå fram till brukaren när det ska sättas på papper. Själv skulle jag bli vansinnig om jag skulle ge mig på något nytt med hjälp av de anvisningarna.
Förr när bilarna var enklare i konstruktionen funkade Haynes bra, men det här var ingen höjdare! Snarare en katastrof. Men få hoppas att rent teknisk data stämmer när metoderna tycks gå sina egna vägar, i varje fall i de moment jag känner till och orkade jämföra med vad som sades i den boken! Den boken får fem ordentligt glappa skiftnycklar i omdöme! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



*pettson*

#107 » 09:53:14, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns ett bolag som hette thorsells, dom däremot gjorde jäkligt bra böcker, dom utgick alltid från biltillverkarens anvisningar, men i förenklad bokform.

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

RD350

#108 » 12:19:37, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma anvisning till samtliga årsmodeller av den "riktiga" V70n 00-08
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

JD400 (trådstartaren)

#109 » 23:55:14, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haynes-boken må vara dålig men även utskriften av anvisningarna från Volvos egna serviceprogram tyckte jag lämnade en hel del övrigt att önska.

För övrigt säger boken att inget fett ska användas på splinesen på växellådans axel. Till kopplingssatsen kom det dock med fett. Vad säger den samlade expertisen här?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

martin wheelnut

#110 » 01:33:04, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska nog vara försiktig med vad man använder på den axeln så inte lamellen fastnar/kärvar. Jobbade på Volvo för några år sedan och då fanns det nåt speciellt spray de rekommenderade till just den axeln. Kommer tyvärr inte ihåg mer än så.
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

JD400 (trådstartaren)

#111 » 08:29:16, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, intressant. Att fetta eller inte fetta, det är frågan. Tänker att om jag inte gör det så kärvar det väl av den anledningen. Fettet som följde med borde ju vara anpassat för ändamålet så jag lutar åt väldigt sparsam infettning med medföljande fett. Om inte nån absolut avråder?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Stefan1972

#112 » 08:57:35, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska fettas in sparsamt med det som medföljer. Volvo har till och med eget sånt fett i små burkar så det verkar fånigt om de skrivit att det inte ska smörjas.
Det primära jobbet för fettet är att förhindra rost, inte smörjning i sig så allt är ju en tolkningsfråga. Man behöver som sagt inte smörja för smörjandets skull så där har de ju rätt men det har ju visat sig på många bilar att det många ggr mer än gärna rostar där och då blir det inget bra..........

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

JD400 (trådstartaren)

#113 » 09:10:54, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#114 » 12:29:09, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rond ett förlorade jag i försöket att gifta ihop motor och låda så jag fick gå in och ta lunch istället. Finns det nåt smart knep för detta? Jag antar att splinesen står lite fel och att det därför inte går. Ska jag försöka vrida lite lite på motor eller låda och försöka igen bara?

Till råga på allt lyckades jag knäcka min liggbräda så nu får jag ligga direkt på betongen och åla! Plastskit!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#115 » 19:05:07, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ytterligare brottande med lådan kravlandes i skiten på golvet har jag lyckats få dit den. Men jag min sanslösa klant tog fel skruv när jag skulle dra fast startmotorn, trots att jag hade märkt upp dem på en bit kartong. Tog en för lång skruv och innan jag insåg mitt misstag så vips hade jag dragit gängpaj på ena fästet till startmotorn.

Det var verkligen inte mycket kraft som behövdes för att dra sönder gängan kan jag tillägga. Kände hur det knäppte till så var det ett faktum.

Så nu har jag några val som jag ser det. Eftersom det är ett genomgående hål kan jag antingen borra upp hålet lite och sätta dit en lite längre skruv med en mutter på baksidan med risken att muttern får lite dålig anliggning då det verkar lite trångt på baksidan. Eller så monterar jag en insatsgänga i startmotorhuset. Vad tror ni blir bäst? Ser ni några andra alternativ?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

QV_

#116 » 19:55:59, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en "vettig" typ M10 skulle jag satsa på insatsgänga.
Men jag gillar att ha saker hemma och varje tillfälle till ett inköp får ju inte missas!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

JD400 (trådstartaren)

#117 » 20:06:51, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är M10 och en sån sats finns ju på Jula, hoppas bara stigningen stämmer. Och du har rätt, det motiverar till ett inköp! Så det får bli en insatsgänga! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#118 » 19:07:16, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går framåt. Startmotorn är lagad med insatsgänga och på plats och motorn är upphissad i läge. Men nu ser jag plötsligt en liten nippel vid insuget som har en avbruten slangstump med slangklämma på sig, ser ut som nån vakumslang. Men jag kan inte hitta nån andra ände! Vad är detta och var ska slangen gå? Nån som vet? Se bilden:

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#119 » 20:37:13, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror mig ha identifierat att eventuell map-sensor ska vara ansluten där. Trodde dock i min enfald att bilen hade LMM.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#120 » 21:18:24, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många bilar som har både MAP-sensor och LMM. Och en del har den ena men inte den andra.
Man kan i synnerhet undra hur, och med vad, Fords konstruktörer har tänkt när de har bestämt vad vilken motor ska förses med.
Några exempel:
OHC 2.0 -motorn i Sierra och Scorpio, utan katalysator har den bara LMM och ingen MAP-sensor, med katalysator har den båda. Efterföljaren DOHC 2.0 (med samma styrsystem) har bara MAP, ingen LMM.
V6-motorn i Sierra och Socrpio har både MAP och dubbla LMM utan katalysator, bara MAP med katalysator.
Zetec-E 2.0 i tidiga Mondeo har bara LMM.
Zetec-SE 1.6 i Focus har både MAP och LMM i bensinutförandet, men bara MAP i FFV (bensin/etanol) -utförandet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson, Google Adsense [Bot], qqq och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se