Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kylarfläkten fungerar ej Berlingo

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

kirlssin (trådstartaren)

#1 » 20:36:27, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min motorfläkt fungerar ej. Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Står man stilla med bilen så går tempen upp för högt pga ingen luft genom kylet.
Jag är mekaniker så lite felsökning är gjord efter de förutsättningar man har utan elschema och funktionbeskrivning. Jag har kollat fläkt och reläna som sitter vid fläkten och där är allt ok.
Tog loss kontaktstycket bakom vä framlyckta och lade + och - till de 2 reläna som styr matning till fläkten och då fick jag den att gå på både låg och hög fart. Så felet ligger alltså i styrningen till reläna. Om jag mäter styrkablarna vid reläna så har jag 12v (mätt utan belastning) så det kan ju ha sin förklaring att det är en styrenhet som ligger och känner av om det är något inkopplat på kretsen.
Vad styr start av fläkten egentligen? Borde den inte starta vid en viss temp beroende på av samma tempgivare som styr visaren i displayen, eller har den en egen tempgivare? Att tillägga är att webaston startar inte heller som den skall vilket den skall göra vad jag hört är under 5+, så den har jag på separat knapp. Tänkte kanske det hade ett samband.
Bilen är en Berlingo 2004 2.0hdi
kirlssin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:57, 13-04-2010
Ort: halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



David, Luleå

#2 » 20:46:41, 14-04-2019