Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kylarfläkten fungerar ej Berlingo

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

kirlssin (trådstartaren)

#1 » 20:36:27, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min motorfläkt fungerar ej. Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Står man stilla med bilen så går tempen upp för högt pga ingen luft genom kylet.
Jag är mekaniker så lite felsökning är gjord efter de förutsättningar man har utan elschema och funktionbeskrivning. Jag har kollat fläkt och reläna som sitter vid fläkten och där är allt ok.
Tog loss kontaktstycket bakom vä framlyckta och lade + och - till de 2 reläna som styr matning till fläkten och då fick jag den att gå på både låg och hög fart. Så felet ligger alltså i styrningen till reläna. Om jag mäter styrkablarna vid reläna så har jag 12v (mätt utan belastning) så det kan ju ha sin förklaring att det är en styrenhet som ligger och känner av om det är något inkopplat på kretsen.
Vad styr start av fläkten egentligen? Borde den inte starta vid en viss temp beroende på av samma tempgivare som styr visaren i displayen, eller har den en egen tempgivare? Att tillägga är att webaston startar inte heller som den skall vilket den skall göra vad jag hört är under 5+, så den har jag på separat knapp. Tänkte kanske det hade ett samband.
Bilen är en Berlingo 2004 2.0hdi
kirlssin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:57, 13-04-2010
Ort: halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



David, Luleå

#2 » 20:46:41, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

på Xantian så styr även en koppling via ACn om fläkten ska gå igång. Om AC är på ska fläkten vara på.

Kanske inte hjälper dig, men det kan vara nått att kolla kontaktstyckena vid.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

kirlssin (trådstartaren)

#3 » 21:22:03, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slog på ac:n och fläkten går inte då heller
kirlssin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:57, 13-04-2010
Ort: halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

torbjorn_forsman

#4 » 21:41:56, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast styrs elfläktarna inte av samma givare som har med motorstyrsystem och tempmätare att göra.
Det vanliga är att givaren för tempmätare mm sitter i den varma änden av kylsystemet - vanligtvis i toppen eller termostathuset, medan elfläktarna styrs av en givare eller termokontakt som mäter temperaturen i den kalla änden av kylaren eller vid vattenpumpen.
Om man kan få fram ett pålitligt schema för de här delarna av bilens elsystem (alltså INTE det klåparmässigt omritade schema som finns i Haynes-boken), så skulle det nog underlätta felsökningen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#5 » 05:47:24, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att franska orginalritningar är pålitliga?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#6 » 06:55:39, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det brukar de faktiskt vara. När de franska schemorna inte stämmer med verkligheten, så brukar förklaringen vara att man har fått tag i fel schema. På den tiden verkstadshandböckerna gavs ut i pappersform så var det vanligt att schemat i handboken gällde för det utförande av bilen som såldes i Frankrike, tillägg och avvikelser för Sverige fanns inte i verkstadshandboken utan i ett servicemeddelande.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#7 » 08:43:53, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

vanligt att kontaktstycket sitter direkt på en trestifts temperaturgivare i kylarens ena gavel mitt emot påfyllningsgaveln, ett separat kontaktstycke behövs när temperaturgivaren ska avlastas med relä och/eller om ac kräver luftflöde.

ac förbikopplar tempgivare vilket betyder någon form av tvåstegsrelä eller fläktmotstånd eller beroende på årtal, vad står det i reläboxen ?

kontaktstiften vid reläet är en trevlig brytpunkt för felsökning eftersom kretsen bryts mellan givare och spole när man tar ut reläet.

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kirlssin (trådstartaren)

#8 » 19:48:44, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letat som en tok men hittar inte någon typ av tempgivare som du visade på bilden.. Letat överallt på nätet efter ett elschema men det verkar hopplöst :klia:
kirlssin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:57, 13-04-2010
Ort: halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Michael Meier

#9 » 22:48:58, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorkod MBRHY eller MCRHY, vet inte vilken motorkod du har.

"Ställanordning" (motstånd) en trestifts kontakt, tvåhastighets (och eller två fläktar) art,nr: 0917051 sitter ca fem cm från sladdmonterade grönt och blått relä.. hittar du inte vilket relä till kylfläkten heller ?

Själva givare eller sensorn är en tvåstiftare som sitter i kylaren, har du inga gavlar på kylaren sitter den väl uppe ? sluter krets vid 92 grader C, öppnar väl en fem grader ifrån.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kirlssin (trådstartaren)

#10 » 23:38:54, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog lös kylet i åvankant igår och vek det bakåt så jag kunde se ner mellan front och kylare. Det enda jag kunde hitta under felsökningen var 2st gröna relä och ett motstånd där det ena reläets utgång gick igenom innan det gick till fläkten altså blir det då låg hastighets kretsen. Kan vara så att det är den du hade på bilde. Jag tog aldrig lös den så jag såg hur den såg ut uttagen. Men problemet är ju tidigare, altså styrningen till reläna. Jag kan ju som sagt styra reläna med "extern" spänningsmatning från ett kontaktstycke i motorrummet och då funkar fläkten på båda hastigheterna

Edit*
Gjorde lite mer letande på nätet och fläkten skall som jag förstod det inte starta innan en bit över 90 grader. Så det kan vara så att allt där är i sin ordning men fortfarande så ska väll fläkten gå på lågfart så fort man sätter på ac:n???
kirlssin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:57, 13-04-2010
Ort: halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Michael Meier

#11 » 07:03:28, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

92 är hett så in i bomben, det är därför termogivaren ofta triggas först efter avstängd motor, eftervärme från motorns övre delar utan cirkulationspump.
Ska man vänta på kylfläkt å starta (för kontroll) hinner man svälta ihjäl.

Tänk på att vi flyttar kokpunkten till närmare 120 grader C med glykol och övertryck.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#12 » 07:15:29, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilmodellen utvecklades väl mitten -90 ? å andra sidan gäller det säkert alla franska bilar från den här tiden..

Vad triggar kylfläktsrelä från ac-sidan, kan konstruktörerna ha nallat signal från tillslaget ? alltså a-c pumpens remskivekoppling.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#13 » 07:49:35, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en Berlingo med så pass modernt maskineri och motorstyrsystem som den här, så är det inte alls omöjligt att det är motorstyrsystemet som också slår till elfläkten. Eftersom bilen har CAN-buss (jag tror det kom från 2002 på Berlingo och Peugeot Partner), så går förmodligen information om tillslagen AC via bussen till motorstyrsystemet.

När elfläkten slås till pga AC, så brukar inte styrningen tas direkt från kompressorns magnetkoppling. Fläkten ska gå så att kondensorn kan kylas även om magnetkopplingen har slagit ifrån t ex för att högtryckspressostaten har löst.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#14 » 07:59:48, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den där tanken om kopplingstillslaget var inte riktigt färdigtänkt från min sida :)

Men modern bil? är inte det här en Berlingo typ 1 ? fortfarande diverse relän utspridda i motorrummet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#15 » 08:02:25, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle behövas ett kopplingsschema, livet liite lättare då.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron