jonnordvall skrev:Det ÄR körkortskrav på moped 45 km per timme.
Det ÄR förarbevis på moped 25 och 30 km per timme.
Det ÄR krav på trarikförsäkring på dom två fordonen.
Cykel får lagligt ha elmotorhjälp upp till 25 km per timme. Sedan SKA den lagligt inte kunna hjälpa till.
Tycker själv cyklister ofta beter sig illa i trafiken. Tyvärr.
Regler verkar knappt finnas och elcyklar modifieras som man vill.
Vissa moppisar oxå, men den stora majoriteten tycker jag sköter sig om inte exemplariskt så
iaf bättre än många medelålders personer som glömt allt vad
blinkers och högerregeln är:)
Att faktiskt prata och träffa ungdomar som kört moped i två eller tre år och se hur otroligt mkt dom lärt sig på sina 8 timmar teorikurs, 4 timmar körning, och egna studier till ett teoriprov fullt i klass med provet för bil eller för den delen motorcykel är imponerande i dom allra flesta fall.
För mig är 45 moped med AM -körkort något jag föredrar att möta i trafiken alla dagar i veckan än 25/30 moped.en 45 moped kör i TRAFIKEN tillsammans med bilar. Håller en vettig rytm. Både fyr tre och tvåhjulingar.
Dom andra kan dundra fram utan riktigt körkort på cykelbanor och lite hur som hellst....... lagligt.
Personligen trodde jag att folk lärde sej något i körskolan. Men efter diskussioner med folk som har traktorkort, mopedkort och relativt nytagna körkort för personbil så insåg jag att dom vet allt om ecodriving. Men dom vet inte ens vilka belysningsfärger som ska vara framåt respektive bakåt på ett fordon, oavsett vilket.
Dom har noll koll på mönsterdjup, hastigheter, och skyldigheter med mera.
Dom flesta ansåg att dom hade rättigheter däremot.
Ungefär där skulle förarbevis och körnort äterkallas.
Det finns NOLL rättigheter i trafiken. Allt utgåt ifrån att andra och du, sköter sina skyldigheter.
När jag tog BE kortet så fanns det 20 personer i salen. Jag var den enda som gjorde något B relaterat, resten
traktor och moped.
17 kuggade medan jag gjorde mitt, den bredvid mej fyllde verkligen i precis vadsomhelst, anledningen till att jag vet, är för att skärmarna stod så tätt... dom andra två vet jag inte.. för då hade jag gått ut med godkänt prov.
Men vad innehöll BE provet då?
3 frågor om avgasrening
1 fråga om vad man skulle tänka på när man kör släp i nedförsbacke
2 frågor om placering på väg
Resten blandat om parkeringsskyltar
Inget om lastning, surrning, viktfördelning osv..
Så egentligen är det lika illa för mej, om jag nu inte haft intresse i det.
Godkänd för att framföra 3.5 ton efter bil, utan att jag behövt kunna ett skit om det jag sökt körkort för.