Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Haveri på lager till fläktremshjul Ford Focus

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Ptr (trådstartaren)

#1 » 12:53:41, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart och åkt lite i landet. Bil började lukta bränt.

Spännrull går något trökt men värst är rullen som omriktar remmen. Som grädde på moset är flänsen på spännrullen sönder. Är stående utanför Kopparberg där jag fått låna lite verkstadsresurs, så loss är bitarna men inte helt gent att få fatt på andra bitar här inte.

Få se hur vi löser detta men att ha farsan att åka 20 mil för detta vore trevligt.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



igelkottar

#2 » 14:58:59, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stefan1972

#3 » 16:11:55, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid lika roligt. Åkte ner till Jönköping förra veckan. På tillbakavägen slutade generatorn att ladda. Tog mig till Biltema norrköping och köpte voltmätare och som sagt. Ingen laddning. Som tur var hade de generator på hyllan så det blev till att skruva på parkeringen. Fick köpa verktyg för 500 spänn bara för att få till det. 70 mil hem och 20 mil till farsan vid arlanda lockade inte till att ringa efter hjälp iallafall. Jaja det gick ju bra så.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Ptr (trådstartaren)

#4 » 22:01:39, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löste sig riktigt bra. Ramlade på en verkstadsputte som hjälpte mig att byta lager i rullarna, gammal rem fick duga hem, men imorgon blir även den bytt. Flänsen ska inte ha någon betydelse.
Tog mig hem - och dessutom har bränsleförbrukningen minskat, så det måsta ha motat en del. Bara att vänta på nästa överaskning.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Stefan1972

#5 » 07:58:06, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast åker man bil idag så får man nog se det mesta i remtransmissionen som nåt man får byta i förebyggande. Men som vanligt, hur många gör det? De flesta åker ju tills det börjar mala och kanske byter då. För många går det ju sönder och lager skär och man står där......
De flesta bilar jag har åkt med så har jag bytt allting sånt där så man vet att det är okej. Dock har jag stoppat huvudet i sanden länge på generatorn jag nämnde ovan. 28k mil på originalgeneratorn på en Saab 9-3 diesel är ändå oerhört bra så i bakhuvudet har det ju funnits där......

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se