Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Balanseringsmaskin: Obalans vid användning av specialverktyg/fläns

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

danjac (trådstartaren)

#1 » 13:13:30, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenixen

Har köpt en "fläns" för att kunna balansera fälgar utan centrumhål. Brukar även gå att balansera fälgar med stora navhål. Har använt likadana förr när man har lånat maskiner/jobbat på verkstäder.

Men får inte det att fungerar på min balanseringamaskin. Det blir alltid mycket vikter på utsidan av fälgen. Mellan 70-110g insidan är normalt.
Verktyget har centreringsring och har testat med en likadan fast annat märke. Men samma sak. När jag balansera med vanliga vikter/klistervikter med vanlig axel så fungerar det utan problem oavsett vilket program jag använder. Är en Pela 823 från verktygsboden. Någon som har någon ide vad det kan vara. Maskinen ska klarar sådana verktyg då det går att köpa det som tillbehör. Men verktygboden har tyvärr blivit värdelösa att ta hand om kunder så de säger varken bu eller bä. Vet inte hur man ladda upp bilder annars hade jag kunnat visa mer exakt. Men länka till sidan till verktyget https://hjulochverktyg.se/tillbehoer-ti ... askin.html
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige



igelkottar

#2 » 13:28:50, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Jimmy Nilsson

#3 » 14:19:20, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kalibrerat maskinen med verktyget på? balanserat verktyget? Just de där är satans påfund. Var ett helvete att kalibrera maskinen med dem. Sen fick man märka upp hur man satt dem så man alltid fick samma läge. Om inte däck eller fälg är sopor ska man alltid kunna få noll utan vikter. Du vet vridning av däck på fälg tills det passar.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

danjac (trådstartaren)

#4 » 15:20:07, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Kalibrerat maskinen med verktyget på? balanserat verktyget? Just de där är satans påfund. Var ett helvete att kalibrera maskinen med dem. Sen fick man märka upp hur man satt dem så man alltid fick samma läge. Om inte däck eller fälg är sopor ska man alltid kunna få noll utan vikter. Du vet vridning av däck på fälg tills det passar.


Nu känner jag mig bra dum :snow:
Har ju inte testat kalibrera med just det verktyget :snow:
Ska genast testa det. Att inte den tanken har slagit mig.

Vet du om det finns andra alternativ till att balansera fälgar utan navhål? När jag jobbade på verkstad så fanns det ett tillbehör till just den maskinen som gjorde att man slapp bygga om o härja med maskinen. Men bara tillbehöret kostade ungefär lika mycket som hela min balanseringsmaskin.

Maskinen visar när däcket behöver vridas. Jävligt smidigt jämfört med den gamla handvevade maskinen som bara visade vikter.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#5 » 15:21:35, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde fråga, vad menar du med balansera verktyget?
Tanken har slagit mig att det är verktygen som inte är hundra.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#6 » 15:26:37, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#7 » 15:28:42, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu råkade 2 bilder komma med som är totalt ointressanta. Men det svarta verktyget är det jag har nu. Blanka lämnade jag tillbaka. Bussningar i plast som inte centrerade. Men ska testa kalibrera
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#8 » 15:29:39, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=221&t=291046&lv=0


Tack. Den funktionen har jag missat helt. Tusen tack
:buga:

1 person gillar det här inlägget.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

Jimmy Nilsson

#9 » 17:49:27, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite humor är det. 20 år sen jag va i bilmek. De spm jävlades då var peugeot och citroenfälgar haha. Verktyget såg ut som ditt i metall men var så dåligt gjort att vi fick lämnat iväg det till en firma som bla balanserade svänghjul för att få rätt på det. därav om du fått balanserat själva verktyget. Maskinkalibreringen kan bara ta så mkt avvikelse. En note till.. Mot slutet så använde vi balanseringssand istället på de "omöjliga" hjulen just för att slippa mecket med specialare.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Per-Fredrik

#10 » 18:34:48, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billiga balansmaskiner har väldigt sällan en separat axelkalibreringsfunktion. På dom sker den enda användarkalibreringen med hjul monterat, och axeln/navet förutsätts vara noll.
Dom har i bästa fall fått en nollkalibrering av axeln på fabriken vid tillverkningen och då ihop med konnavet. Då har maskinspindeln och konnavet var sitt "nollmärke" som ska linjera vid ihopsättning.
Proffsbalansmaskiner är det annat med, där finns ofta möjlighet för användare att göra så kallad navkalibrering just för kompensering av restobalans i tillbehörsnav.

Även när det gäller chuckar och centreringsutrustning får man vad man betalar för, som med allt annat, Men tyvärr omkullkastar ett dåligt utfört fransknav alla möjligheter till en lyckad balansering. Det finns en anledning varför t.ex. tyska Hawekas nav kostar som dom gör.
Per-Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:18, 08-11-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC230B

danjac (trådstartaren)

#11 » 18:58:50, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Lite humor är det. 20 år sen jag va i bilmek. De spm jävlades då var peugeot och citroenfälgar haha. Verktyget såg ut som ditt i metall men var så dåligt gjort att vi fick lämnat iväg det till en firma som bla balanserade svänghjul för att få rätt på det. därav om du fått balanserat själva verktyget. Maskinkalibreringen kan bara ta så mkt avvikelse. En note till.. Mot slutet så använde vi balanseringssand istället på de "omöjliga" hjulen just för att slippa mecket med specialare.



Peugeot 205 fälg på bild :lmao:
Balanseringssand/kulor har jag funderat på. Men vågar inte använda det på familjens bilar. Händer det något så vill inte jag ha det på mitt samvete
Tror detta verktyget är också kaputt. Fälgen slår ytterst lite ( trodde jag) så tog en annan fälg som jag vet är rak. Men den slår också när hjulet snurrar. Antar verktyget är skit :uupps:
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#12 » 19:10:24, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per-Fredrik skrev:Billiga balansmaskiner har väldigt sällan en separat axelkalibreringsfunktion. På dom sker den enda användarkalibreringen med hjul monterat, och axeln/navet förutsätts vara noll.
Dom har i bästa fall fått en nollkalibrering av axeln på fabriken vid tillverkningen och då ihop med konnavet. Då har maskinspindeln och konnavet var sitt "nollmärke" som ska linjera vid ihopsättning.
Proffsbalansmaskiner är det annat med, där finns ofta möjlighet för användare att göra så kallad navkalibrering just för kompensering av restobalans i tillbehörsnav.

Även när det gäller chuckar och centreringsutrustning får man vad man betalar för, som med allt annat, Men tyvärr omkullkastar ett dåligt utfört fransknav alla möjligheter till en lyckad balansering. Det finns en anledning varför t.ex. tyska Hawekas nav kostar som dom gör.


Antar verktyget är skit. Alla fälgar slår när de snurra med verktyget. Hawekas är betydligt dyrare men ändå rimligt jämfört med andra maskinanpassade verktyg. Kruxet är att jag har inte hittat ett enda företag som vill sälja till privatpersoner. För haweks har en mycket bra ställ med specialkoner som jag också velat ha. Använde dem när jag praktiserade på en däckverkstad. Mycket bättre än de som följer med maskinerna. Dyrt men ack så bra
Pela är ju rena kinamaskin. Däckmaskinen är helt okej upp till 19". Och får inte vara för låg profil. Lågprofil, BMW flat tire mm vågar jag inte ta. Balanseringsmaskinen är jag inte alls lika imponerad av. Jävlas både nu o då. Får kalibrera om dem titt som tätt. Ändå får jag oftast fylla i fälgbredd osv själv.
Som du säger så är det ju bara "enkel" kalibrering på dessa
Hade man varit miljonär så hade man köpt Corghis värsting som däckverkstan använde sig av när jag var där en säsong. Det är maskin som heter duga. Mäter fälgens ovalhet, kan se exakt vart obalansen sitter osv. Den hade man velat ha. Vet inte vad den kostar men corghi däckmaskin som man sköter med spakar kostar 200k +
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

Per-Fredrik

#13 » 21:31:22, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett Haweka fransknav Unilug 2 kan jag sälja för någonstans runt 5-6kkr plus moms, direkt från tillverkaren.
Kontakta mig via www.tooltrade.se om det är av intresse.

1 person gillar det här inlägget.
Per-Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:18, 08-11-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC230B

danjac (trådstartaren)

#14 » 23:29:03, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per-Fredrik skrev:Ett Haweka fransknav Unilug 2 kan jag sälja för någonstans runt 5-6kkr plus moms, direkt från tillverkaren.
Kontakta mig via http://www.tooltrade.se om det är av intresse.



Grymt :grin: :grin:
Säljer ni till privatpersoner? Fick känslan att det var till företag?
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Rockstone, SC252 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se