Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Nerslag på CO,,, lambda?

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

magloman

#16 » 13:18:26, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänka mig att det funnits ett mindre läckage som tätar av sig själv vid normal körning. Sen när du ”sota ur” den så brändes sotet bort och läckan återkom.

Är nog bara köra normalt ett tag så tätar det sig själv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



InläggDetta inlägg har raderats av HanixH50 den 15:27:21, 11-05-2019.

MaChrill

#18 » 22:49:39, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Var inte så säker på det? På våran leon -01 bytte jag avgassystemet och tätade noga men det höga lambdavärdet blev inte mycket bättre för det.
Lösningen blev något som borde gjorts för länge sedan!körde skitbilen till skrotfraggen och köpte en toyota vilket löste problemet ;-)
Seaten är utan konkurrens den sämsta bil vi haft!

1.06 i lambda är lika med läck på avgas, onödigt att skrota````
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

mathiast

#19 » 09:31:14, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:
mathiast skrev:Var inte så säker på det? På våran leon -01 bytte jag avgassystemet och tätade noga men det höga lambdavärdet blev inte mycket bättre för det.
Lösningen blev något som borde gjorts för länge sedan!körde skitbilen till skrotfraggen och köpte en toyota vilket löste problemet ;-)
Seaten är utan konkurrens den sämsta bil vi haft!

1.06 i lambda är lika med läck på avgas, onödigt att skrota````

Nä det var det verkligen inte!! Em sådan skräpprodukt har inget existensberättigande! ;-)
Förutom extrem törst på olja så snittade den runt en reparation i månaden och hade en rolig ide att helt plötsligt tappa allt komp vid startförsök vid mest sämsta tillfällen.
Fick dessutom köra från helsingborg till göteborg på tre cylindrar få en spridare la av och innan den la av helt så glappade den ibland vilket gav många timmars arbete och utbyte av olika delar för att hitta anledningen till "misständningen".
Övriga roliga fenomen var sprucken soppaslang i bilkö med hela motorrummet sprayat med bensin och kylfläktar som kunde låta bli att starta några ggr per år samt klassiska vagsjukan läckande värmepaket och när vevhusventen frös på vintern så motoroljan trycktes ut via oljestickan.
Det jag ångrar mest är faktiskt att jag monterade ett nytt avgassystem och kostade på skiten en tredje ombes.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#20 » 11:06:23, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet att motorer med hydrauliska ventillyftare tappar komp vid olämpliga tillfällen kan man slippa helt om man tar för vana att om man väl har startat motorn, så stänger man ALDRIG av den innan den har hunnit bli genomvarm. Dessutom bör man vara noga med oljebyten och inte tro alltför mycket på påståendena om longlifeservice och sånt.
Frusen vevhusventilation tyder också på att det har funnits mycket slam och kondens där som följd av att motorn har gått för mycket i småkörningar och sällan har fått gå med varm olja flera timmar i sträck så att kondensvattnet från kallstart får en chans att avdunsta. Många VAG-bilar har små elektriska värmeelement på kritiska ställen i vevhusventilationen, och det vill såklart till att de får ström och fungerar också.
Om man inte räknar med en körning på minst 15 minuter så bör man inte starta motorn alls.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#21 » 14:58:37, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte vi ska diskutera oljebyten och longlifeolja på ett fordon som tar i bästa fall tre liter olja på hundra mil ;-)
Oavsett ville inte riktigt lambdavärde gå ned till godkänd nivå trots nytt avgassystem,det intressanta är att det knappt var skillnad alls mot när den mättes med de gamla avgassystemet som läckte överallt?
Borde ju varit mer skillnad tycker jag?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#22 » 22:37:48, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var det för årsmodell på den och vad hade den för slags motorstyrsystem (Motronic, Simos eller kanske något annat) ?

Om lambdasonden började få överledning till jord samtidigt som den i största allmänhet var halvtrött, så skulle ett styrsystem av den typ som har en fast spänningsgräns för att avgöra om det är "hög" eller "låg" nivå från lambdasonden, kunna börja reglera på för mager blandning trots att all annan hårdvara är i ordning. Många styrsystem från 80-talet och tidigt 90-tal fungerar på det sättet (t ex Bosch LH 2.2 och 2.4, Mono-jetronic, de flesta varianter av KE-jetronic och K-lambda, VAG's Digijet och Digifant). Jag misstänker att även en del Motronic-system som faktiskt mäter lambdasignalen analogt, även kör med fast detekteringsgräns.

En annan sak som kan ge den där typen av lambdareglerproblem är om det är problem med jordpotential för lambdasonden. Om det var en "standard"-lambdasond med 4 ledare, så måste man se upp med att vissa sådana lambdasonder har lambdasignalens minus chassijordad till gängan medan andra är helt isolerade från jord. Om man förväxlar de båda typerna vid byte så kan det ge intressanta fenomen, speciellt om bilen dessutom börjar ha några år på nacken och det kanske är spänningsfall i jordpunkter här och var.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen (trådstartaren)

#23 » 13:28:34, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en VAG 1,8Y BAM -04 och bilen är nu såld.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#24 » 17:07:59, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste igen tråden igen och troligen läckte det före lambdasonden. Då suger den in luft och bilens ECU fetar på mer bränsle. Då blir värdena högre. Sen gör läckaget att lambdavärdet ökar.

Såna här moderna motorer är allt mer beroende av att allt är sjyst och sensorer fungerar som dom ska. Förr gick det ju fuska till mycket men nuförtiden går det inte bra.

Men säljer man bilen så får nån annan lösa det. Är en vanligt förekommande lösning har jag märkt idag. Kvittar ju det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Patrik440

#25 » 18:29:48, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Läste igen tråden igen och troligen läckte det före lambdasonden. Då suger den in luft och bilens ECU fetar på mer bränsle. Då blir värdena högre. Sen gör läckaget att lambdavärdet ökar.


Nja, jag tror ändå på läckage efter syresensorn ( om jag inte missat något inlägg om onormal bränsletörst?).

Bytte till 3" avgasrör på en bil en gång för massa år sedan.
Vid mätning av avgaserna en bit in i slutröret fick jag lambdavärde på 1,08.
Skruvade ur en plugg ur ett extra lambdauttag jag svetsat dit och stoppade in mätsonden där istället och höll tätt med en trasa och där blev värdet 1,00.

Jakten på läckage påbörjades och hittade några skarvar som jag tätade med lite avgaspasta så blev det lika bra värde i slutröret också.


/ Patrik
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

magloman

#26 » 18:42:03, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den hade ju hög co och hc. fast lambda 1.03
tror ecun att den går magert fetar den ju på

sen kan det ju läcka längre bak också men det påverkar inte bilens ecu, bara bilprovningens mätning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen (trådstartaren)

#27 » 18:50:56, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktade om den utan att göra mera än tanka lite E85 och på annan station. Då gick det bra lite höjd Co men inom gräns.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#28 » 19:06:23, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

då höll nog min teori om ett mindre läckage innan som öppna sig när den fick gå ordentligt och sen tätar sig vid normal körning.
inget att bry sig om. finns mkt annat att lägga tid på.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

SK Racing

#29 » 01:11:51, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För o göra ett tillägg i debatten så hade jag ingen koll på detta tills två V70 98 kom till familjen o då fick jag gå in på det här med Lambda, då är ju ett 100% tätt avgas ett krav har jag märkt... Innan bara skruvat med bilar där kisen behövt sitta på bilen fysiskt men utan funktion.

Förutom en servad motor, men det behöver ju jag ju inte tänka på.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lillmalen och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se