Fick tag i
vcds idag. Tempmätaren är det knas med, den tappar signal ibland och ställer sig på -20. Termostaten verkar behöva bytas fick inte upp den mer än till 58grader, sjönk därifrån till 35 grader för att stiga tillbaka.
Så här såg kurvan ut vid 55 grader motortemp. Verkar ju ligga inom acceptabelt område.
Här hittade jag andra mätvärden jag inte har koll på, när motorn tappade tempmätaren och ställde värdet på -20 ändrades "start av insprutning" är och bör värde till 6.8-7,2 då gick motorn mindre skakigt men fortfarande inte bra. Dök upp som ett visslande ljud,
ungefär som om turbon laddade.
Insprutningsmängd pendlade mellan 2-11mg/takt på tomgång. Är det acceptabelt eller för stort spann?
Vid 1200 varv låg det runt 9mg/takt.
Lite snålt om tid just nu en dryg månad framåt, men nästa steg blir väl att beta av saker på listan:
nolla motorn och kolla så kammen står rätt,
känna efter glapp/läkage från turbon.
Kolla laddtryck.
Komptest av motorn/leakdown test.
Skicka spridarna på översyn.
Något jag missat?