Det låter definitivt som problem med tankventilationen. Det finns ju en s k kolkanister (burk fylld med aktivt kol) som ska ta hand om bensinångor från tanken (meningen är att motorn sedan ska suga i sig bensinångor från kanistern under drift) på i stort sett alla bensinbilar från ca 1988 och senare i Europa (redan från 1974 i USA). Om det blir stopp i kanistern, t ex för att den har lyckats suga i sig vatten, så kan man få din typ av fenomen. Det var vanligt på tidiga kanisterförsedda bilar innan tillverkarna hade lärt sig att undvika teknikens fallgropar.
Andra möjligheter är t ex någon
backventil eller
magnetventil som krånglar, stopp i någon
slang etc. Om tanken har varit nertagen så är det mycket vanligt att ventilationsslangar blir felkopplade eller någon slang kommer i kläm vid hopsättningen.
På en så pass modern bil som 2007 finns det troligen en del övervakning av tankventilationen med diverse tryck- och flödesgivare, så med en diagnoskabel kopplad till bilens OBD-uttag kanske det går att få fram en del felkoder som ger ledtrådar för fortsatt
felsökning.