Inte osannolikt, nej. Har faktiskt inte tittat på det viset, bara fått för mig att det var separata lådor. Så går det när man tar saker för givna o inte tittar ens en gång fast man har delat på dom.
Om din Caddy har en lignende transmisjon som en Skoda Octavia 1,9 tdi 2007-modell så er det separat olje i fordelingskassen og i girkassen. Jeg er ikke helt sikker på at det er et lignende opplegg på din bil, men jeg ville ha undersøkt dette nærmere. Jeg minnes at nivåpluggen på fordelingskassen på Skoda sitter litt kronglete til, måtte demontere et varmeskjold for å komme til pluggen. Mvh Øyvind
Min förhoppning är att hitta en duktig mekaniker inte allt för långt bort, som kan bilen o kapar kostnaden för jobbet. Området jag tänker mig är NO småland- SÖ östergötland. Nån som vet?
En fd Engström s Vag mek som startat eget .Allt från entreprenad maskiner till mycket bilar. Kan rekommendera företaget
Visserligen har jag varit i verkstan en stund i em, men har fokuserat på den avgångna pinnbulten till grenröret, är inte klar med den än, tar en sak i taget så länge. Har dock fått med mig hem ett filter som ser ut att passa på haldexen från meca, fanns inte när de sökte på min bil, men väl vid sök på en annan årsmodell. Locket liknade det jag såg på min iaf, ska sitta med 2 m6, hoppas de är lossade förr så att det inte blir första gången.
Pinnbultarna går av för att grenröret sträcker sig (blir som en banan) vanligt på transporter, caddy. Lägg en linjal över för att kontrollera. Plana grenrör, grenrör-turbo. Avgaser i kupén, visslande ljud brukar var EGR-ventil, blåser igenom reglerventilen. Sitter under/bakom turbon.
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej. IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.
Grenröret var mycket riktigt vääldigt bananigt, typ 2mm mellan cyl 3 o 4 om det är någotsånär jämnt mellan de övriga Men en ny turbo är ju beställd.... Egrventilen är ju kollad flera ggr tidigare, men ska nog dubbelkolla igen.
Håhåjaja, livet kom emellan, även döden gjorde sig påmind bland mina närmaste, så nu äntligen är det på gång.
Ny turbo, kamremssats samt ny koppling monterat, fick pga prisskillnaden bli massivsvänghjul, komplett m svänghjul var det billigare än bara dubbelmassesvänghjulet.
Fått små stunder sista veckorna att börja sätta ihop allt.
Lyckades starta motorn nyss, gick oroväckande lätt...
Får bli att få den på hjul o provköra innan "påklädning".
På min Caddy 1,9 tdi hade jag ett vinande ljud från turbon.Det visade sig vara avgassystemets flexrör som blivit otät. Man kan kolla det på följade sätt. Använd dig av avgasfläkten då motorn är avstängd. Då bildas undertryck i avgassystemet och ev läckge från flexröret kan höras./ Lycka till
Nu var det ju inte felet på denna, grenröret hade "slagit" sig, skilde över 1 mm i planhet mot toppen, 1 bult i toppen hade släppt o 1 var av på cyl 4. Turbo o grenrör är en o samma gjutdetalj så det fick bli en ny turbo. Under 2000:- för en ny turbo i tyskland var oemotståndligt i det läget, o det funkar bra hittills 2000 mil o 1 år senare.
Bilen har gått över 33000 mil i skrivande stund, är bara tacksam för varje dag den fortsätter rulla.
Hade samma vinande ljud från min turbo och hittade inte felet förrän jag på besiktningen upptäckte att flexröret läkte. På besiktningen sätter de på avgassugen vilket skapade undertryck i avgasröret. Då hörde man när motorn var avslagen en susning från flexröret. Inget avgasläckage eller oljud för övrigt, Så där kan du ha felet.