Sida 1 av 3

Död 740.

InläggPostat: 08:06:00, 06-08-2019
av Scania bonden
Hej på er go vänner.
Skulle köra ett ärende nu på morgonen å då vill inte min trogne vän va med. Starten snurrar å går så fint, jag hör att bränslepumpen surrar till när jag vrider på tändningen men inte ens en antydan till att tända.....
Vad börja felsökningen ?

Re: Död 740.

InläggPostat: 08:09:56, 06-08-2019
av Scania bonden
Kom på att det kanske behövs fakta i målet. Volvo 740 GL 1991 års modell 47 000 mil.
Bild

Nu är inte bensinmotorer min grej, så här ni förslag på vad för stans ja ska börja mäta får ni gärna vara pedagogiska...

Död 740.

InläggPostat: 08:13:13, 06-08-2019
av magloman
Ren gissning så är det svänghjulsgivaren.

Bör vara en B230F med LH 2.4.4

Re: Död 740.

InläggPostat: 08:26:50, 06-08-2019
av bmrobban
Prova om den går på startgas, då kan du utesluta bränslesystemet iaf.
Du har diagnosuttag bredvid behållaren till styrservot, googla hur man läser felkoder.
Det ser ut att vara Regina styrsystem på din.

Re: Död 740.

InläggPostat: 08:28:56, 06-08-2019
av Scania bonden
Ja jag får ta tag i det sen.... måste spruta nu på förmiddan, regn enl prognosen i e.m
Den fick i ren desperation en slick startas innan, men det märktes ingen skillnad.

Re: Död 740.

InläggPostat: 08:47:23, 06-08-2019
av rospigg
Tändningens slutsteg, sitter på vänstern innanför (mot bilens utsida) luftrenaren.
Vanligt fel på 240:n, mer sällan på 740, men värt att kolla.

Edit: Den tändspolens utförande och placering var för mig okänd. Är det Bosch så kan slutsteget finnas där jag påstod,
men är tändsystemet av något annat fabrikat så faller mina teorier.

Re: Död 740.

InläggPostat: 09:11:01, 06-08-2019
av bmrobban
Det är helt klart Regina Rex, vakuumgivaren syns bakom fjädertornet, tror att tändsystemet är av samma fabrikat.

Re: Död 740.

InläggPostat: 09:19:50, 06-08-2019
av torbjorn_forsman
Det där är en av de udda 91'or som inte har LH 2.4 insprutning + EZ116K tändsystem, utan ett kombinerat system som sköter både insprutning och tändning. Det heter Regina och är tillverkat av Bendix (blev senare Siemens).

Slutsteget för tändsystemet sitter i "hållaren" för tändspolen. Jag har inte mycket erfarenhet av det systemet, men ett vanligt fel lär vara ärg på kontaktblecken mellan tändspole och slutsteg.
Vanliga fel på alla 740 är glapp i tändningslåset och dåliga lödningar på kretskortet i dubbelrelät för insprutningen som sitter i elcentralen. På bilar som har gått så långt som detta exemplar, så får man vara beredd på att isoleringen har blivit spröd på kablar i motorrummet och ställer till med slumpvisa interna kortslutningar i kabelstammar. Framför allt kabelstammen på vänster sida av motorn, som utsätts för mycket värme och kanske också olja och bensinångor. Det kan löna sig att ta ut kabelstammen och skära upp skyddsslangen för att se hur det står till inne i den.

En sak man måste se upp med på Volvo 400-serie och Renault R5, R19 m fl med Bendix motorstyrsystem, som kanske också gäller för en 740 med Regina, är att det går att förväxla kontakterna till tomgångsventilen och gasspjällströmbrytaren. Och om man kopplar fel, går styrenheten oönhörligen sönder.

Re: Död 740.

InläggPostat: 11:42:10, 06-08-2019
av magloman
Kompisar som haft reginabilar har antingen sålt dom vidare eller bytt elssystemet till LH 2.4.
Tydligen lite jobbiga att felsöka då inte så många kan med dom.

Re: Död 740.

InläggPostat: 12:54:42, 06-08-2019
av Scania bonden
Nu hoppade den igång för en stund sen. Nötte länge på startmotorn, kanske 30 s. Sen brummade hon bara igång som om inget hade hänt. Ska ställa henne i verkstan i kväll, nu är det tröskan som gäller

Re: Död 740.

InläggPostat: 12:55:08, 06-08-2019
av Ove.G
Ett vanligt fel är tändlägesgivaren som sitter på sprängkåpen nära bröstet,
men det börjar med att motor stannar, men kan starta och gå en stund.

Det går att se på diagnos kontroll.

Re: Död 740.

InläggPostat: 12:58:33, 06-08-2019
av Ove.G
Tändlägesgivaren kan vara svår att få ur, Brukar sluta med att den går av, då får man rensa uttaget, trångt är förnamnet.

Re: Död 740.

InläggPostat: 15:41:41, 06-08-2019
av torbjorn_forsman
magloman skrev:Kompisar som haft reginabilar har antingen sålt dom vidare eller bytt elssystemet till LH 2.4.
Tydligen lite jobbiga att felsöka då inte så många kan med dom.


Det gäller att hitta nån som kan med Volvo 400-serie och Renault, inte nån som är van vid alla andra rödblocks-Volvo. Regina-liknande system sitter också på någon årsmodell av Jeep Cherokee XJ och på enstaka motortyper i Citroën och Peugeot från tidigt 90-tal.

Re: Död 740.

InläggPostat: 17:19:30, 06-08-2019
av Scania bonden
Fick en regnskur innan, så det blev stando m tröskningen. Tog å provstartade å åkte en sväng..... Hur snäll å go som helst.
Bild

Re: Död 740.

InläggPostat: 18:03:08, 06-08-2019
av Ove.G
Komplettering av ev fel. bränslepumpsrelä med dåligt lödning.