Sida 1 av 2

Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 14:57:44, 11-08-2019
av Scania bonden
Hej å Goddag.
Vi tog oss en sväng i gårkväll med Plyman, det är ju en Fury III 1972 års mod m en Chrysler 360 motor i. Nu blev det nåt tickande från motorn.
Har lyckats lokalisera skrämmer till höger sida, av m ventilkåpan å hittar ju "rocket arms".... Ja alltså vipparmar som inte är justerbara, misstänker starkt att tickande kommer härifrån.
Va säger ni andra med Diger Mopar erfarenhet? Hittade kompletta axlar m vippor på E-Bay för 1675:- fritt hemma vad jag förstår. Prisvärt? Hansens Racing skulle ha 140/st för enbart vipporna.

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 15:15:15, 11-08-2019
av Grottulf
Det är nog mer troligt att det är en hydraulisk lyftare som spökar.
De sitter mellan kamaxeln o stötstängerna.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 15:21:51, 11-08-2019
av Scania bonden
Bild
Så här ser det ut.
Bilen köpte hon i våras, Usa import 2012, och förre ägaren har bara kört 30-50 !!!!! Mil om året med den, nu har vi åkt 3-400 mil i Sommar.
Bilen fick ju ett oljebyte o jag slog i Valvoline 20w50, troligen ha den ju inte fått all världens omsorg tidigare i livet, har ju bara varit en " gammal bil" i usa. Har mån tro den nya fina oljan tvättat rent lite väl bra ?

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 15:49:39, 11-08-2019
av torbjorn_forsman
Att en hydraulisk lyftare börjar ticka brukar bero på att backventilen i den inte tätar. Och om du nu har hällt i ny olja som har börjat lösa upp gammalt sot och avlagringar, så kan det tänkas att någon backventil har börjat läcka mer än vanligt, tillfälligt under upplösningsprocessen.
Det är också så att en förutsättning för att en otät hydraulisk lyftare ska börja ticka, är att motorn har råkat stanna i ett sådant läge att just den ventilen stod öppen och lyftaren belastades med ventilfjäderns kraft medan motorn stod stilla.

Jag föreslår ett oljebyte till - lämpligen till en syntetolja som löser sot bra. Och sedan, direkt efter oljebytet, några timmars sammanhängande landsvägskörning med normalt driftvarvtal på motorn och genomvarm olja. Det duger inte med korta körningar på 10 minuter nu och en halvtimme då, inte heller flera timmars tomgång eller krypkörning i samband med cruising.
Om den nya oljan är tydligt svart efter en sådan "renkörning", så är det ett tecken på att den har gjort nytta.
Det är också bra att passa på att rengöra vevhusventilationen och se till att den fungerar som den ska (slangar rätt kopplade osv) innan renkörningen. Jag gissar att det sitter en s k PCV-ventil med en fjäderbelastad plastkägla i på höger ventilkåpa, samt en oljeavskiljare/flamskydd som är fylld med något stålullsliknande på vänster ventilkåpa. Båda dessa mår bra av att få ligga länge i ultraljudstvätt.

När det var en epidemi med ventillyftarkrångel på VAG-bilar omkring 1990 (på den tiden var ju oljor med riktigt bra sotlösande egenskaper så dyra att de sällan användes i vardagsbilar), så var en vanlig "ful-lösning" på problemet att plocka loss alla ventillyftare och sätta tillbaks dem i en annan ordning, med hopp om att den läckande lyftaren skulle komma på en plats där den inte brukar bli stående i hoptryckt läge när motorn har stannat.

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 16:04:36, 11-08-2019
av Scania bonden
Ja då är väl mina misstankar besannade. Nu är det snart färdigåkt för denna säsongen, så det blir nog nåra täta oljebyten.
Jag har ju olja på fat till mina vanliga grejer. 15-w 40 Texaco som är avsedd för tyngre Dieselmotorer, tror den heter Truck någonting. Hur funkar en sån olja i gamla bensinmotorer som körs med måttlig belastning i lugnt tempo, 300-500 mil om året ?

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 16:06:36, 11-08-2019
av Scania bonden
F.ö hade du ju som vanligt rätt Torbjörn gällande plåtburken på ventilkåpan....

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 17:17:53, 11-08-2019
av torbjorn_forsman
Scania bonden skrev:Ja då är väl mina misstankar besannade. Nu är det snart färdigåkt för denna säsongen, så det blir nog nåra täta oljebyten.
Jag har ju olja på fat till mina vanliga grejer. 15-w 40 Texaco som är avsedd för tyngre Dieselmotorer, tror den heter Truck någonting. Hur funkar en sån olja i gamla bensinmotorer som körs med måttlig belastning i lugnt tempo, 300-500 mil om året ?


Om det inte är en sån där specialolja med låg askhalt som är avsedd för moderna dieslar med partikelfilter, så går den säkert utmärkt. Jag gissar att det finns en API-klassning även för bensin på oljan? Det brukar ju stå t ex SJ/CF, där koden som börjar med S är en klassning för bensinmotorer och den som börjar med C är avsedd för dieselmotorer. Finns båda koderna där, så är oljan avsedd för både bensin- och dieselbruk.

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 19:38:54, 11-08-2019
av David, Luleå
Hade en tickande lyftare på tomgång på min Desoto. 350 BB

Fick tipset att hälla i en liter rak 30 olja tillsammans med min vanliga olja vid oljebytet.
Ticket upphörde och kom inte tillbaka innan nästa oljebyte då jag körde med vanlig olja.

En sats nya lyftare till bigblockmotorn går på en knapp tusenlapp. Ska byta någon gång men ska bygga garage först.

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 19:53:40, 11-08-2019
av SwedEh
Jag råkade ut för tickande under ventilkåpan på 360:s lillebror, dvs en 318. Där visade sig tickandet bero på att två stötstänger blivit krokiga.

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 21:26:04, 11-08-2019
av Scania bonden
Jag får kolla i morron vad det står på oljefaten, känns ganska onödigt att köpa svindyr olja i 1 L förpackningar när ersättning finnes hemma för nåra tior.
Får väl ha med en dunk i skuffen nästa sommar. Sen får vi se, kanske blir nytt, både kolvringar och lyftare.....
Är iaf kul å pilla med gamla bilar, är liksom lite tillbaka i ungdomen igen.

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 22:18:15, 11-08-2019
av RD350
Annars är det väl mest röd-vita 58or som skrämms :mrgreen:

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 23:20:25, 11-08-2019
av Scania bonden
Ja nu är det ju så att min telefon har dyslexi.... skulle stå i rubriken att Plyman Skramlar... men tydligen blev det "skräms" på nån strykrädd PK Google Svenska.
Förb** dumheter !!!!
Är väl i sann Socialistisk DDR Anda någon som inte vågar t en enda risk, tror ni på allvar att Edison, Polhem, Ericsson eller för den delen Tesla hade kommit någon vart i livet om dom inte vågat.

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 08:06:32, 12-08-2019
av torbjorn_forsman
Det blev ju ganska roligt ändå i och med att det just är en Plymouth Fury.
Men såna där autocorrect-funktioner ska man stänga av det första man gör, om man inte själv har svår dyslexi och vill dölja det.

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 08:10:53, 12-08-2019
av Göran Ekman
Det vart väl en rätt bra rubrik.
Göran i Björnarbo

Re: Plymouth Fury skrämmer...

InläggPostat: 08:26:38, 12-08-2019
av Grottulf
Har "finare" oljor tillräcklig zinkhalt för att funka med "flat-tappet"-lyftare?
Det är väl iofs under inkörningsfasen det är som mest kritiskt, men jag tror inte man ska snåla på det sen heller.

Att byta plats på lyftare låter som rysk roulett fast med alla kulor utom en i revolvern.
De är ju inkörda mot sin kamnock, såvida det inte är rull-lyftare då...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk