Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Plymouth Fury skrämmer...

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 08:34:41, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma grundkonstruktion på motor och lyftare har ju använts mycket längre fram i tiden också (t ex fram till 1998 på Jeep Grand Cherokee, kanske ännu längre på någon Dodge pickup eller liknande), de där motorerna har använts i många år i kombination med katalysator och lambdasond, som ju inte gillar zinkhaltiga oljor. Så den låga zinkhalten i moderna motoroljor kan knappast bli något problem.

VAG-motorerna jag nämnde, har ju överliggande kamaxel och inga vipparmar. Jag vill minnas (men är inte 100 % säker) att det ligger en lös "hatt" mellan kamaxeln och den hydrauliska delen av lyftaren. Om man inte byter plats på hattarna utan bara de hydrauliska elementen, så behövs ju ingen ny inkörning. Och med lite tur får kunden problemet löst många gånger billigare än det skulle ha blivit om verkstaden antingen bytte samtliga lyftare eller lade ner lång felsökningstid på att identifiera vilken av dem som krånglar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


bmrobban

#17 » 08:38:15, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda raka är väl att byta lyftarna?
Det är ju varken dyrt eller svårt.
Om det bara picklar lite kan man väl vänta o se om det går till sig.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

ac tc

#18 » 08:57:35, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinkel ser rätt ok ut på bilden för att vara från -72, ren och fin.
Använd din 15w-40 "dieselolja " du, den kommer att smörjan vinkeln bättre än det mesta du köper för flera hundra spänn litern på macken.
- Api ci, ci+, ci4 eller cj är vad du ska leta efter på oljedunken. ( ci serien är nog den bästa specen sett rent smörjmässigt som någonsin krävts av en motorolja.) Dieseloljorna är "kamlobs säkra" dvs innehåller zink så det räcker och blir över, det gör inte moderna biloljor.
20w-50 är ingen lämplig olja i den, den är ursprungligen byggd för 10w- 30. ( vad som händer när man går högt upp i visk är att man minskar mängden olja till motorn och istället bara pumpar ut det mesta genom övertrycksventilen. Oljetrycket har bara till uppgift att få fram tillräckligt med olja till lagren, lagret skapar sedan själv sitt arbetstryck och får då ett läckage som måste ersättas av ny olja. )

Vipparmar och axel på Chrysler vinklar slits sällan ut eller ställer till med problem, mest troligt är att lyftare fastnat. Kolla stötstängerna, ofta en förbisedd sak. Har en stötstång kroknat på den kan du vara nästan säker på att en ventil fastnat tillfälligt.
- du kan ju alltid prova detta då du byter olja: https://wynns.se/produkter/motor/hydrau ... ncentrate/
Lyftare flyttar man inte runt!
Däremot så kan det vara klokt att syna alla lyftare och nockar på kammen så inte nån kamlob gåt ner sig, dock sällsynt på standard motorer.
PCV ventil köper man en ny och original ventilator säljs som extra super special till racer motorer dvs den är bra för att vara original.

Sen så vet man ju inte vad maskinen varit med om, den kanske började sitt liv som motor i en skolbuss i usa..och har gått 100 000 mil. Kan vara läge att riva ner i vinter och syna den.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Scania bonden (trådstartaren)

#19 » 10:22:53, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen ger enligt mej ett gott helhetsintryck. Visst är det lite nött och slitet, men den verkar ha klarat sig undan klåpare, det är på det stora hela rakt och riktigt alltihop, v-lådan drar och växlar bra, inga stora glapp i styrning ell fjädring. En sak som dock definitivt står på listan i vinter är en förgasaröversyn, kinkig att få igång kall, känns nästan som att bränslet rinner tillbaka till tank? Och sen bluddrar den, hostar till och sätter i halsen vid kraftig acceleration, smyger man ner pedalen drar hon dock jämt o fint, eller om man bara tomgasar, alltså står still o varvar, sen blir det svart och lite geggigt på golvet där avgasröret slutar när man kallstartar.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Grottulf

#20 » 10:45:41, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Samma grundkonstruktion på motor och lyftare har ju använts mycket längre fram i tiden också (t ex fram till 1998 på Jeep Grand Cherokee, kanske ännu längre på någon Dodge pickup eller liknande), de där motorerna har använts i många år i kombination med katalysator och lambdasond, som ju inte gillar zinkhaltiga oljor. Så den låga zinkhalten i moderna motoroljor kan knappast bli något problem.


Nu har jag dålig koll på Mopar, men GM gick över till rullvippor på alla sina motorer (runt -95 tror jag det var).
Den största anledningen till det sägs vara just för att kunna köra med oljor med lägre zink-halt.
Nu tror jag som sagt inte det gör så mycket på en redan inkörd motor med snälla kam-lober.
Men jag skulle aldrig rekommendera en olja med låg zinkhalt till en sådan här motor ändå.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf

#21 » 10:49:08, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:VAG-motorerna jag nämnde, har ju överliggande kamaxel och inga vipparmar. Jag vill minnas (men är inte 100 % säker) att det ligger en lös "hatt" mellan kamaxeln och den hydrauliska delen av lyftaren. Om man inte byter plats på hattarna utan bara de hydrauliska elementen, så behövs ju ingen ny inkörning. Och med lite tur får kunden problemet löst många gånger billigare än det skulle ha blivit om verkstaden antingen bytte samtliga lyftare eller lade ner lång felsökningstid på att identifiera vilken av dem som krånglar.


Aha, ja då borde det ju inte vara någon fara att skifta dem.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Scania bonden (trådstartaren)

#22 » 13:32:50, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agrol Mega Truck 15w40 stod det på fatet .sphd är väl nån beteckning.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

ac tc

#23 » 14:47:05, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Agrol Mega Truck 15w40 stod det på fatet .sphd är väl nån beteckning.

- utmärkt olja åt vinkeln.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#24 » 15:05:25, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Bilen ger enligt mej ett gott helhetsintryck. Visst är det lite nött och slitet, men den verkar ha klarat sig undan klåpare, det är på det stora hela rakt och riktigt alltihop, v-lådan drar och växlar bra, inga stora glapp i styrning ell fjädring. En sak som dock definitivt står på listan i vinter är en förgasaröversyn, kinkig att få igång kall, känns nästan som att bränslet rinner tillbaka till tank? Och sen bluddrar den, hostar till och sätter i halsen vid kraftig acceleration, smyger man ner pedalen drar hon dock jämt o fint, eller om man bara tomgasar, alltså står still o varvar, sen blir det svart och lite geggigt på golvet där avgasröret slutar när man kallstartar.


Beträffande kallstartproblemen så kan det nog vara inre läckage i bränslepumpen eller kanske någon gammal dålig slang mellan pump och tank så att den har tendens att suga luft. Ett felsökningstips: Sätt ett T-stycke på slangen mellan pump och förgasare, koppla in en manometer och kolla att trycket stiger till rätt värde nästan omedelbart när man börjar köra startmotorn. Bränsletrycket brukar vara storleksordning 0,2 bar (20 kPa) i höjd med förgasaren.

Låter som en accpump som inte riktigt vill vara med, kanske gammalt stelt membran eller en otät backventil. En del förgasare, som är byggda så att bränslet till tomgångssystemet först måste passera genom huvudmunstyckena, kan bli sådär om man har ställt in onödigt fet tomgångsblandning. Vad som händer då är att motorn suger i sig mer bränsle än det var tänkt på tomgång, bränslenivån runt emulsionsrören ligger lägre än vad den som utvecklade förgasaren hade väntat sig, och vid plötsligt gaspådrag räcker inte tillskottet från accpumpen till.
Kolla också att bränslestrålen från accpumpens spridare verkligen går rakt ner i insugningsröret via öppningen vid gasspjället. Om det har fastnat skräp i spridaren eller röret är böjt så att strålen t ex träffar förgasarhalsen eller gasspjället och sedan rinner/droppar ner, så brukar det inte bli bra.
Det kan också vara bra att se till att ev luftförvärmning fungerar som den ska. Förmodligen är insugningsröret också förvärmt av kylvatten (s k hot spot rakt under förgasaren, som ska se till att ev stora bränsledroppar blir ordentligt förångade). Om den förvärmningen inte fungerar (någon igensvälld slang, tjocka pannstensavlagringar etc) så kan det också bli accelerationsproblem.

Avlagringar i kylsystemet är vanligt på bilar som har privatimporterats som begagnade från USA till Sverige, pga skillnader i vattenkemi (i USA är det vanligt med surt och frätande kranvatten men sällsynt med hårt vatten), som amerikansk respektive europeisk glykol av äldre slag är anpassad för. Har man en bil med amerikansk glykol av äldre sort (alltså inte "longlife") och blandar med vilken slags glykol som helst som är gångbar i den här delen av världen, så brukar det bli problem med pannsten, igensättningar mm.
Så räkna med att göra en grundlig kylarrensning och spolning, gärna köra ett tag med bara rent vatten i kylsystemet för att kolla att det inte blir grumligt, och sen göra en slutgiltig fyllning med en känd sorts glykol.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#25 » 14:42:27, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det sitter en liten tvåportare på den där.
- funkar choken?
- holley eller carter? Nummer på föggen?
Fast första frågan är nog om det är bilens original maskin och om den är modifierad..
- årsmodell på motorn?
Här finns en liten länk till vad du ska leta och vad det betyder: https://www.forabodiesonly.com/mopar/am ... -block.35/

En annan liten detalj..det är oerhört viktigt att lådans kickdown funkar om du gasar fullt, samma stag styr linje trycket till lådan och kickar den inte så går den med för lågt linjetryck och kommer att slira ihjäl sig.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Scania bonden (trådstartaren)

#26 » 16:38:37, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får ta tag i detta till hösten( nån gång i vinter) nu är den go å glad iallafall, slutade ticka när den fick lite hederlig bonnaolja Inköpt på Centralföreningen. Det är ju e.g ganska självklart att den funkar bäst ihop med vad den är konstruerad för en gång.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Fluffy

#27 » 21:48:32, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läste rubriken så tänkte jag genast på den gamla Stephen King filmen/boken Christine om en helt klart skrämmande Fury...

3 personer gillar det här inlägget.
Fluffy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:26, 13-07-2018
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Neuson 3800WD

RD350

#28 » 06:13:43, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra film! Favorit från ungdomen. :thumme: Särskilt musiken gillade jag.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

ac tc

#29 » 10:40:57, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Jag får ta tag i detta till hösten( nån gång i vinter) nu är den go å glad iallafall, slutade ticka när den fick lite hederlig bonnaolja Inköpt på Centralföreningen. Det är ju e.g ganska självklart att den funkar bäst ihop med vad den är konstruerad för en gång.

- bonnaolja...grejen är det att dessa HDEO ( Heavy Duty Engine Oil ) oljor är alldeles utmärkta oljor sett till smörjegenskaper. Vi vill gärna tro att dom bara ska vara i stora dieslar men dom smörjer lika bra i applikationer där kraven är lägre. Sen som bonus så är den bättre produkten billigare...
Det finns lite begränsningar på var dom ska användas där den största haken är tillgängliga viskositeter, i princip 10,15w-30,40 sen så får man inte tag på nåt annat. Dessutom ligger dessa oljor nästan alltid på övre sidan av indexet ( dvs en 15W- 30 olja är en 17.4w- 34,9 olja men fortfarande inom gränsen för att få heta 15w.)
- det här kan ställa till det när man försöker använda dessa i motorer med variabla kammar/ ventiler där det ofta föreskrivs "tunnare" oljor, omställningarna tar för lång tid och datorn trippar ett motorfel.
- 30 grader kallt och ingen motorvärmare är ett annat litet problem.
Att dom är farliga för avgasrening, ja det stämmer då dom innehåller högre halter av ämnen som ger aska vid förbränning.
- sen kan man ju fundera över hur viktigt det är med sista procentet av livslängd på en kat eller partikel filter, dessutom så krävs det att motorn bränner olja för att problemet skall uppstå.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Icebear99, torbjorn_forsman och 8 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates