Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo S60 gasproblem

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

bengtpaulsson (trådstartaren)

#1 » 21:15:33, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en Volvo S60 -01 med 140 hk motor. Problemet är att den inte svarar på gaspådrag. Märks speciellt när man växlar från 1:an till 2:an. Startar utan problem men när man ska växla upp til 2:an "tvekar" motorn ett par sekunder på gaspådrag och varvtalet sjunker. Därefter ökar varvtalet och motorn varvar normalt igen. Resultat: ryckig körning vid start- särskilt i uppförsbacke. I övrigt går motorn jämt och problemfritt. Vad är det som felar? Gasspjället? LM? Tacksam för tips.
Mvh
bengtpaulsson
bengtpaulsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:57, 11-05-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320



torbjorn_forsman

#2 » 21:22:36, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kopplat in en diagnoskabel, kollat efter felkoder och ev intressanta mätvärden från motorstyrsystemet?
Är det någon skillnad beroende på om motorn är varm eller kall, om det är vinter eller sommar osv?
Problemet låter ungefär som om accelerationsanrikningen inte skulle räcka till - ganska typiskt om man har blandat för mycket E85 i bränslet till en okonverterad bensinbil.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

frippis

#3 » 09:27:12, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gasspjället går ju lätt att rengöra på plats om du inte har turbo. Ta bort slangen från luftburken och rengör därifrån häll in lite bensin och rengör med trasa.

Har du provat mäta bränsletrycket? (Finns kanske tillochmed att läsa via obd?) Det sitter ju en däcktrycksnippel uppe på motorn. Kanske du kan rigga upp så du kan se när du kör på något sätt? Kan ju vara stopp i bränslefiltret?
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

torbjorn_forsman

#4 » 10:04:42, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopp i bränslefiltret borde först märkas vid högre effektuttag (typ fullgasomkörning eller lång seg uppförsbacke i full landsvägsfart). Eller också märks det inte alls på bilens gång förrän bränslepumpen tröttnar på att ha arbetat mot för högt tryck och går sönder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se