Sådär, nu har jag äntligen hunnit ägna en stund åt den här krånglande bilen. ELM327 på Kjell&Company gick inte att köpa, men jag hittade nån variant av den på CDON för 99 kr. När jag startade bilen idag och lät den stå på tomgång så stod det "check emissions". Sen stod bilen snällt på tomgång i några minuter ända tills jag trampade på gasen och då gick den upp till cirka 2500 rpm och höll varvet där på ett pulserande sätt vare sig jag släppte gaspedalen eller trampade hårdare. Meddelandet ändrades då också från "check emissions" till "check injection". Trampade jag däremot lagom hårt på bromsen så gick motorn ner på tomgång igen, trots att bilen stod stilla och växeln var i neutralläge. Så fort jag släppte bromsen så gick varvet upp till ca 2500 rpm igen och pulserade däromkring.
Jag provade att köra ett varv och den betedde sig likadant när jag körde med den, att den försökte hålla varvet kring 2500 rpm
ungefär så länge jag inte trampade så hårt på bromsen.
Sen titta jag lite på värdena från ELM327an. Den enda felkod som gick att hitta var "P0638" och den verkar ha nåt att gör med gaskontrollen, mer än så har jag inte begripit. När jag sen tittade på värdena så verkade det vara nåt knas med gaspedalens läge (vad det nu hette på engelska?
) Vid normal tomgång låg den på ca 11%, men när motorn stod och pulserade kring 2500 rpm så var det värdet lite drygt 20% för att sjunka till 11% om jag trampade på bromsen så att varvet sjönk precis som innan. Körde jag iväg med en hög
växel i och tryckte ner gaspedalen i botten för att testa givaren så hamnade värdet nånstans en bit över 80%. Värmesensorn för kylvätskan låg på 90-95 grader, är det normalt för en bensinmotor? Insugsluftens temp låg på 45-50 grader trots ca 15 grader moln och blåst ute, påverkas den sensorn så mycket av omgivande motorns
temperatur? Passerar det bara tillräckligt mycket
luft där förbi borde den väl hålla sig kring 15-20 grader en dag som idag?
För att krångla till felsökningen ännu mer så funkade sen bilen någorlunda normalt efter att jag startat och stannat den några gånger och kört ett par varv under felsökningen, dock kvarstod felmeddelandet på instrumentbrädan.
Är det nåt mer jag borde göra i felsökningssyfte?