Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Renault Grand Scenic -05 som "gasar själv"

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Trigon (trådstartaren)

#1 » 10:37:25, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen startar bra och går väl rätt så bra när den är kall, men i takt med att motorn blir varm ökar motorn varvtalet och varvar på upp till åtminstone 3000 rpm. Någon som har en idé om vart jag borde börja felsöka? Borde man misstänka nån tempsensor eftersom det är skillnad med varm och kall motor? Eller är det kass tomgångsmotor som kan ge liknande symptom? Det är K4M-motorn som sitter i, men jag vet inte om den finns i flera utföranden? Det är K4M i en skrotad Mégane från -00 som jag har stående också, men jag tycker inte det ser riktigt likadant ut vid gasspjället.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



torbjorn_forsman

#2 » 12:14:37, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att koppla in en OBD-kabel, läsa av felkoder och kolla att OBD-mätvärden på motortemp och andra misstänkta värden verkar stämma med verkligheten, både vid kall och varm motor. Om det går att få ut både bör- och ärvärde på tomgångsvarvtalet så kan det vara intressant att se om börvärdet är mycket lägre än det tomgångsvarv som motorn verkligen håller.

Om insprutningssystemet är undertrycksstyrt (dvs att det har en s k MAP-sensor men ingen luftmängdmätare), så kan tjuvluft leda till för högt tomgångsvarv utan andra driftstörningar, ibland inte ens några felkoder.

När motorn går med högt tomgångsvarv, verkar den vilja försöka reglera på det höga varvtalet (dvs att den verkar stark och gasar på mer om man försöker bromsa ner den), eller sjunker varvtalet vid minsta lilla belastning?

Har den mekanisk manövrering av gasspjället med vajer från gaspedalen, eller är det E-gas?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trigon (trådstartaren)

#3 » 14:51:40, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBD-kabel har jag tyvärr ingen, och inga kompiskontakter på heller, så då kanske det är enklast att lämna den på verkstad ändå?
Jag tror att gaspådraget sköts elektroniskt, men det är så trångt i motorutrymmet jämfört med Meganerna som jag skruvat lite med, att jag inte kan svära på att det ändå inte sitter en gasvajer där på baksidan av motorn som man inte ser.
Bild

Tjuvluft har jag haft problem med på Meganerna som är en generation äldre och med liknande motor, på dessa var det dock mekanisk gasreglering det är jag säker på. Men det här gasandet som Grand Scenicen håller på med är betydligt våldsammare än tjuvluften var, tjuvluftproblemet uppträdde dessutom när det var kallt ute och brukade avta i takt med att motorn och gummipackningarna kring insuget mjuknade lite av motorvärmen. Det här gasandet minskar inte vid minsta motstånd, man får allt trampa ner kopplingen när man uppnått önskad hastighet, som tur är finns den möjligheten, annars hade varit kusligt likt filmen "Speed". :grin: Det går ju att använda bromsen också, men man sliter nog ut den rätt så fort.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

torbjorn_forsman

#4 » 16:39:22, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en 05'a fungerar det ju bra med en enkel generisk OBD-kabel, de är så billiga (i synnerhet på Ebay) att det inte bör vara särskilt motbjudande att skaffa en egen.
Har man flera Renault på gården kanske det kan löna sig att köpa en kinaklon av någon mer avancerad tillverkarspecifik OBD-pryl.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trigon (trådstartaren)

#5 » 19:13:18, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske får ta mig tid att sätta mig in i det här med ODB-kabel, det är lite ont om tid nu i jordbrukets högsäsong bara. Tur jag hade en gammal besiktigad Mégane som extrabil, bara att ställa på och teckna försäkring. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Janson1

#6 » 22:15:39, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror Kjell och Co har en felkodsläsare som heter ELM 327 för 3-4 hundra kronor som sen kopplas via Blåtand till en mobiltelefon (Android) Jag har en sådan och den duger långt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Trigon (trådstartaren)

#7 » 00:53:32, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips! Ska titta på det. Det blir ju aldrig så billigt som på Ebay, men ledtiden är lite längre jämfört med att åka in på närmaste Kjell&co och köpa det man behöver.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

v702

#8 » 05:45:20, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bilen ac kan du prova att stänga av den och se om det blir bättre.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Trigon (trådstartaren)

#9 » 18:25:10, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu har jag äntligen hunnit ägna en stund åt den här krånglande bilen. ELM327 på Kjell&Company gick inte att köpa, men jag hittade nån variant av den på CDON för 99 kr. När jag startade bilen idag och lät den stå på tomgång så stod det "check emissions". Sen stod bilen snällt på tomgång i några minuter ända tills jag trampade på gasen och då gick den upp till cirka 2500 rpm och höll varvet där på ett pulserande sätt vare sig jag släppte gaspedalen eller trampade hårdare. Meddelandet ändrades då också från "check emissions" till "check injection". Trampade jag däremot lagom hårt på bromsen så gick motorn ner på tomgång igen, trots att bilen stod stilla och växeln var i neutralläge. Så fort jag släppte bromsen så gick varvet upp till ca 2500 rpm igen och pulserade däromkring.
Jag provade att köra ett varv och den betedde sig likadant när jag körde med den, att den försökte hålla varvet kring 2500 rpm ungefär så länge jag inte trampade så hårt på bromsen.
Sen titta jag lite på värdena från ELM327an. Den enda felkod som gick att hitta var "P0638" och den verkar ha nåt att gör med gaskontrollen, mer än så har jag inte begripit. När jag sen tittade på värdena så verkade det vara nåt knas med gaspedalens läge (vad det nu hette på engelska? :klia:) Vid normal tomgång låg den på ca 11%, men när motorn stod och pulserade kring 2500 rpm så var det värdet lite drygt 20% för att sjunka till 11% om jag trampade på bromsen så att varvet sjönk precis som innan. Körde jag iväg med en hög växel i och tryckte ner gaspedalen i botten för att testa givaren så hamnade värdet nånstans en bit över 80%. Värmesensorn för kylvätskan låg på 90-95 grader, är det normalt för en bensinmotor? Insugsluftens temp låg på 45-50 grader trots ca 15 grader moln och blåst ute, påverkas den sensorn så mycket av omgivande motorns temperatur? Passerar det bara tillräckligt mycket luft där förbi borde den väl hålla sig kring 15-20 grader en dag som idag? :klia:

För att krångla till felsökningen ännu mer så funkade sen bilen någorlunda normalt efter att jag startat och stannat den några gånger och kört ett par varv under felsökningen, dock kvarstod felmeddelandet på instrumentbrädan.

Är det nåt mer jag borde göra i felsökningssyfte?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Janson1

#10 » 20:11:53, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledning till att varvet går ner när du bromsar är en skyddsfunktion, det skall inte gå att bromsa och gasa samtidigt. Så det låter faktiskt som att det är något fel på själva "gasgivaren" dvs den klumpen som gaspedalen är ansluten till. Men börja med att kolla kablarna mellan gasgivaren och motorns styrbox, gör i alla fall en liten koll. Och kolla även om det finns någon mekanisk funktion mellan pedal och gasgivare som kan hänga sig. Glömde: insugningsluftens temp bör ligga nära utomhusluftens temp, kolla även tempen när den är helt riktig för övrigt. 90-95 grader vattentemp låter väl bara i högsta laget. Om dom här temperaturerna går ner tvärt när den är riktig så är det nog en referensspänning som inte är stabil... Då kanske det inte är något fel på gasgivaren ändå. Så detta är viktigt att kolla...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#11 » 20:23:53, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag ser dina värden, tomgång 11% när den är hel och lite drygt 20% när den krånglar och 80% vid full gas. Heter prylen typ " Trotlle posion sensor" så är det nog gasspjällets verkliga läge som avses (gasens ÄRvärde). Då faller stora bitar av mitt förra inlägg. Men det finns ju en del att mäta och kolla ändå.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Trigon (trådstartaren)

#12 » 20:34:15, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nåt liknande "Throttle position" kan det nog ha varit på engelska, och det låter ju rimligt som du säger att det kan vara gasspjällets verkliga läge.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

torbjorn_forsman

#13 » 21:27:48, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn har luftförvärmning, så är 40-50 grader insugningslufttemp fullt normalt. Det kan också vara normalt om bilen har stått stilla en stund med motorn varm och kanske elkylfläkten har startat några gånger.

Kolla vad den skickar ut för värden på luft- och motortemp då bilen är helt kall, innan du har startat motorn. Samt vad du får för värden under en längre landsvägskörning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trigon (trådstartaren)

#14 » 12:07:51, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långt mellan uppdateringarna blir det, men nu har jag försökt att köra lite mer med denna bil de senaste veckorna. Det verkar som om att när jag precis startar bilen så ligger lufttempen och kylvätsketempen på omgivningens temp, idag ca 13 grader. Bilen fungerar då nästan normalt, förutom att det oftast står meddelandet "check emmissions" på instrumentbrädan (det har hänt ett par gånger att det inte gjort det). Möjligtvis är motorn lite seg i accelerationen, men det är inte så lätt att bedöma eftersom det är frun som normalt kört med denna bil tidigare. De flesta gånger jag provkört har det sen gått bra i ungefär 10-15 minuter och sen har motorn blivit sådär knäpp och gasat konstant kring 2500 rpm samtidigt som felmeddelandet ändras till "check injection". Jag har kört samma väg de flesta gångerna och detta inträffar oftast på nästan samma ställe, där jag kör är ingen trafik att tala om och jag kör på samma sätt, så det bör vara efter nästan exakt samma driftstid. "Throttle position" står då konstant på ca 20%, jämfört med ca 11-12% vid vanlig tomgång. Förutom när jag trampar på bromsen, då minskar varvet ner till normal tomgång. En gång har allt gått i baklås så att motorvarvet inte minskade vid tramp på bromsen.

Om jag stannar motorn i detta läge och startar den igen så brukar bilen fungera nästan normalt igen, precis som vid kallstart. Hur länge det håller i sig är jag dock osäker på då jag inte provat så jättelånga sträckor, men den verkar funka normalt åtminstone 5-10 minuter efter en sån omstart. Kylvätsketempen ökar normalt snabbt upp till ca 85 grader och håller sig sen där vid mina provkörningar. Lufttempen ökar sakta, för att efter ca en halvtimmes körning ligga kanske 15-20 grader över omgivningens lufttemp. Men det verkar inte hända nåt särskilt med den när bilen blir knäpp.

Jag har kollat noggrannare vid gaspedalen och gasspjället och överföringen är helt och hållet elektronisk, jag har dock inte testat att ta loss kontakter eller felsöka kabelbrott, frågan är om det kan vara det när felet plötsligt uppträder, och sen är borta igen vid en omstart av motorn? Själva det elektroniska gasspjället finns begagnat från en skrotad bil för ca 400 kr i en stad inte så långt bort, frågan är om det är att kasta pengarna i sjön att köpa det och byta för att nästan eliminera en felkälla?

Med tanke på att det står "check emmissions" redan vid start av bilen då den funktionsmässigt inte är nåt större fel på gör att jag funderar på om det inte kan vara nåt fel med avgasreningen, typ lambasond eller liknande som spökar? Eller kan sånt ligga kvar lagrat i datorn från föregående körning så att är därför bilen varnar?
Teorier välkomnas! :eat:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Janson1

#15 » 15:14:21, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det hjälper att starta om så är det nog elektronisk fel, nåt i styrboxen? Det är knappast kabelbrott om det hjälper att starta om. Får nog fundera en stund...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se