Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

BMW 530 XD Touring hur få lägre skatt?

42 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

håkan 13

#31 » 12:57:13, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Måste de va en 4wd? Har en vanlig v70 från 07 å skatten är 4900kr. Får väl anses som överkomligt. Då slipper man galler å krångel. Bra bil som går många mil och enkel å skruva. Annars är de väl bara vänta å leta rätt bil som redan är lb reggade..

Skickat från min G8141 via Tapatalk


Då är väl nästan en Navara bättre... Runt 7500 i skatt!! Men hyfsad komfort... Hyfsat baksäte... 4wd... 190hk...
Och drar mellan 0,8-0,9...
Men INTE 171hästarn!!
Peugeot 307an du har Torbjörn blev knappt halva skatten på när den fick partikelfilter!! :grin:
Är det adblue i dom nyare som tex v60n som nämndes tidigare? Eftersom dom är ändå billigare??
Är ju samma motor...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...



håkan 13

#32 » 13:12:40, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett som jag tycker STORT fel på nyare bilar med Aut. är att det inte byts olja längre!!
Jag bytte på Navaran vid 8000 mil... Men enligt Nissan så behöver det inte bytas!! :screwy:
Och är väl lika på dom flesta andra märken också!!
För övrig så om man vill åka bekvämt och skattefritt så får man köpa en Landrover Discovery 1 från 98... Och fixa så den blir skattefri!! :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

mimeck (trådstartaren)

#33 » 16:54:40, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Navara är ganska fina att köra och pigga. Illafall den som jag kört nånn gång. 170hästar med effektbox. Tror summan på hästarna var 170 hästar så då är den kanske 150-160 hästar från början. Vet inget om den bilen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#34 » 19:39:08, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:
Martin.Eriksson skrev:Måste de va en 4wd? Har en vanlig v70 från 07 å skatten är 4900kr. Får väl anses som överkomligt. Då slipper man galler å krångel. Bra bil som går många mil och enkel å skruva. Annars är de väl bara vänta å leta rätt bil som redan är lb reggade..

Skickat från min G8141 via Tapatalk


Då är väl nästan en Navara bättre... Runt 7500 i skatt!! Men hyfsad komfort... Hyfsat baksäte... 4wd... 190hk...
Och drar mellan 0,8-0,9...
Men INTE 171hästarn!!
Peugeot 307an du har Torbjörn blev knappt halva skatten på när den fick partikelfilter!! :grin:
Är det adblue i dom nyare som tex v60n som nämndes tidigare? Eftersom dom är ändå billigare??
Är ju samma motor...


Vet inte hur det ser ut på senare årsmodeller. Den här 08'an har i alla fall nån slags katalysator utöver partikelfiltret. Och den har en tillsatsvätska men inte Adblue utan Eolys. Den har dock ett helt annat syfte. Adblue används för att hålla ner kväveoxid (NOx)-utsläppen, Eolys sänker antändningstemperaturen för sotet i partikelfiltret så att regenereringen av det går lättare och snabbare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13

#35 » 09:32:35, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Navara är ganska fina att köra och pigga. Illafall den som jag kört nånn gång. 170hästar med effektbox. Tror summan på hästarna var 170 hästar så då är den kanske 150-160 hästar från början. Vet inget om den bilen.

D40 som jag menar kom runt 06 och var på 174hk... Var väl en del strul med pajjade hjullager bla...
Men misstänker att dom är betydligt dyrare i skatt...
Året efter fick dom partikelfilter!! Och blev mycket törstigare på diesel!! Och mer strul med avgasreningen!!
Men 190hästarn som kom efter är mycket bättre!!
Både vad gäller soppan och krångel!! Osäker på vilket år den kom... Men runt 10 eller 11 tror jag...
Har kört 16000 mil nu och förutom bromsbelägg bara bytt 2 knutkors!!
Fanns nån snikmodell på 145 hk... Men den har jag ingen koll på!! Men sen finn ju V6an!! Den är riktigt trevlig!!
Har inte hört om så mycket strul med den heller!!
Men om du kollar på 171hästarn så kolla upp den ordentligt!!
Lite synd bara att dom snålade in på kamkedjan på D40!! Var ju dubbel på D22... Men det är enkel på D40!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

meet_matt

#36 » 09:48:18, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:Ett som jag tycker STORT fel på nyare bilar med Aut. är att det inte byts olja längre!!
Jag bytte på Navaran vid 8000 mil... Men enligt Nissan så behöver det inte bytas!! :screwy:
Och är väl lika på dom flesta andra märken också!!
För övrig så om man vill åka bekvämt och skattefritt så får man köpa en Landrover Discovery 1 från 98... Och fixa så den blir skattefri!! :mrgreen:
hur fixar du så den blir skattefri?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

fretchi

#37 » 10:26:58, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen "lånar" man chassinummer från en -89 eller liknande. De verkar se rätt likadana ut.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

håkan 13

#38 » 11:29:59, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma ram på en 70 och 80tals Range Rover som på en Discovery 1...
Så antingen tar man hela ramen... Eller bara nr...
Så vips har man en skattefri Range Rover...
Men med en nyare kaross!! :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

meet_matt

#39 » 11:52:12, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

det lilla "kryphålet"...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

Stridis2

#40 » 13:08:42, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:Det är samma ram på en 70 och 80tals Range Rover som på en Discovery 1...

Det är inte samma ram på 70-talsrangarna som på 80-talarna och Discon! En som vet vad han ska titta på ser detta på 15 sekunder bara genom att böja sig ner och titta under bilen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

håkan 13

#41 » 20:13:56, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
håkan 13 skrev:Det är samma ram på en 70 och 80tals Range Rover som på en Discovery 1...

Det är inte samma ram på 70-talsrangarna som på 80-talarna och Discon! En som vet vad han ska titta på ser detta på 15 sekunder bara genom att böja sig ner och titta under bilen.

var är ramen olika?? har bara sett nåt fäste som kan va annars!! men i övrigt tycker jag dom verkar lika... :klia:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Stridis2

#42 » 22:25:02, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det väl 13, 14 år sedan jag skruvade RR senast, men om inte minnet driver alltför mycket med mig så är vänster bakre stötdämparinfästning framåtvänd på 70-talarna men bakåtvänd på 80-talarna (kommer inte ihåg exakt bytesår). Själva fästet är bultat i ramen men fästhålen med genomgående rör finns kvar. Har för mig att man ändrade stötdämparinfästningen också på senare modeller. Har för mig det fanns andra ändringar också, men denna var den största.
Å andra sidan har jag besiktigat en RR där det inte fanns en detalj i framvagnen som satt på original ställe. Bärarmarnas infästning i framaxeln var inflyttade kanske 10 cm per sida, ramens infästning var inflyttat från sidan av ramen till under ramen, fjäderfästena i ramen var nerflyttade osv. De sa inte ett ord om detta. Jag är övertygad om att de över huvud taget inte reflekterade över att det var annorlunda. Men det räcker med en kunnig och uppmärksam besiktningsman eller polis så har man problem.
Min bror hade en bil som ursprungligen var byggd av Leif Mellberg och var baserad på en bubbla. Den måste ha varit besiktigad minst tio gånger (varav tre, fyra av oss), men när jag körde in på ny station så sa killen direkt att bilen ska ha sluten vevhusventilation. Ingen tidigare hade reagerat på detta. :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se