Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Oljefilter kit till motor utan oljefilter

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

MF35 (trådstartaren)

#1 » 10:22:12, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Opel Kapitän 1957 utan oljefilter. Finns det kit att konvertera till oljefilter till veteranbilar?
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos



magirus

#2 » 12:55:41, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta reda på nån som har en Rekord 62a. Där sitter en hållare för spin-on filter, Opels standard, GM-nummer 650 400.
Då stötstångsmotorerna i stort har samma utformning på blocket oavsett cylindrar torde de gå att montera en sån hållare på din 6a.

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman

#3 » 13:09:27, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en Opel -4:a från sent 30-tal (Olympia) finns det ingen förberedd plats för oljefilterhållare, däremot går ett oljerör utanpå blocket. Man skulle kunna undersöka vad det röret har för funktion i smörjsystemet och om det verkar rimligt att koppla in ett oljefilter där.

Många gamla motorer utan oljefilter har istället en mer finmaskig sugsil i oljetråget än vad som är brukligt på senare år, och meningen är att man ska ta ner tråget (eller ev servicelucka) och göra ren sugsilen vid t ex vartannat oljebyte. Det finns också en del äldre motorer som har ett oljefilter "osynligt" monterat inne i oljetråget. Det kan löna sig att läsa på i reparationshandböcker och reservdelskataloger, läsa tekniska beskrivningar för motorn mm, innan man bestämmer sig slutgiltigt för att den faktiskt inte har något oljefilter.

Jag tror knappast man hittar någon generell konverteringssats för att eftermontera oljefilter på vilken motor som helst, förutsättningarna är alltför olika mellan olika motortyper. En del smörjsystem som arbetar med mycket lågt oljetryck skulle förmodligen få stora problem att övervinna tryckfallet i ett oljefilter (t ex Lloyd 600 och andra motorer med rullagrad vevaxel). Och om motorn är stänksmord finns det såklart inga möjligheter alls att ordna filtrering av oljan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#4 » 13:18:15, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag föreslår att TS tar bilder av motorn, höger o vänster sida och lägger upp här :thummar: Blir enklare att förslå nån vettig lösning.

Jag VET att på Rekord 62a monterades filterhållare, och om jag inte minns alldeles åt H-E var motorn i min 57a Rekord Caravan i stort sett identisk med motorn i 62an.
Givet kan man vara tvungen att ta upp hål och bearbeta, men om man vill ha filter så.

Alternativet kan vara att montera ett delflödesfilter men även där krävs nog en del pyssel.
TS kan, för att se detta, glutta på valfri Chevamotor från 40-talet. Även andra 40talare kan bjuda på denna filterlösning, tex Dodge Weapons Carrier, samt Willys MB o Ford GPW samt mååånga andra :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

MF35 (trådstartaren)

#5 » 14:10:18, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Jag föreslår att TS tar bilder av motorn, höger o vänster sida och lägger upp här :thummar: Blir enklare att förslå nån vettig lösning.

Jag VET att på Rekord 62a monterades filterhållare, och om jag inte minns alldeles åt H-E var motorn i min 57a Rekord Caravan i stort sett identisk med motorn i 62an.
Givet kan man vara tvungen att ta upp hål och bearbeta, men om man vill ha filter så.

Alternativet kan vara att montera ett delflödesfilter men även där krävs nog en del pyssel.
TS kan, för att se detta, glutta på valfri Chevamotor från 40-talet. Även andra 40talare kan bjuda på denna filterlösning, tex Dodge Weapons Carrier, samt Willys MB o Ford GPW samt mååånga andra :shake_hands:


Bild
Bild
Bild
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl

1 person gillar det här inlägget.
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

magirus

#6 » 14:20:05, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser det ut i framkant på blocket strax bakom transmissinskåpan?
Jag har för mej att Rekordmotorn fick filterhållaren monterad påå höger sida. :klia:
magirus
 

MF35 (trådstartaren)

#7 » 15:28:35, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Hur ser det ut i framkant på blocket strax bakom transmissinskåpan?
Jag har för mej att Rekordmotorn fick filterhållaren monterad påå höger sida. :klia:


Bild
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

ac tc

#8 » 09:39:15, 04-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt olja varje höst så behöver du inget filter för den lär väl inte gå mer än ett par hundra mil som mest på en säsong.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

magirus

#9 » 10:04:17, 04-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, jag går bet på att hitta bilder på monteringen av filterhållaren på Rekordarna.
Rådet ovan är ett bra råd. Häll int i högrenande olja för då lossar all skit i motorn och då kommer raset som ett brev på posten. (iaf som Posten va förr) :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Patrik C F Eriksson

#10 » 13:45:19, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tänka på att ett delflödesfilter har en finare reningsgrad an ett fullflödes, går inte returen från ett delflödesfiltret direkt tillbaka till tråget? Har själv en Chevrolet 1951 utan oljefilter på motorn, rekommenderad oljebytesintervall 150 mil. Den går jättefint men har skaffat ett oljefilter till den, ska monteras på insuget med klammer och sen anslutas mot blocket med ett par slangar där det nu sitter ett par pluggar. Med vänlig hälsning Patrik

1 person gillar det här inlägget.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Ivar Risslén

#11 » 13:59:40, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa motorer hade ett centrifugalfilter i vevaxeln för att rena oljan. Jag vet inte om Opel hade någon sådan anordning. Det skulle rengöras vid vissa intervall. Det farliga med centrifugalfilter är om man inte har rengjort det och häller i en modern olja så kan avlagringarna lösas upp och följa med oljan.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#12 » 19:56:54, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många motorer med delflödesfilter (t ex Skoda med svansmotor fram till '83) låter oljan till något av motorns smörjställen gå via oljefiltret. I just Skoda-fallet är det oljan till mittersta ramlagret som får passera filtret.

Simca hade i många år centrifugalrenare inbyggd i vevaxelremskivan.

Man behöver knappast längre oroa sig för det där med att "moderna" oljor skulle kunna lösa upp avlagringar i gamla motorer. De senaste 60 åren eller så, har ju alla motoroljor haft sotlösande tillsatser (s k detergents). Och om man idag stöter på en motor som inte har fått ett oljebyte sedan 1950-talet, så är det nog ändå inte tal om att våga köra igång den utan grundlig isärplockning och översyn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#13 » 22:10:23, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well.. de där me högrenande motorolja gillade inte min hyfsat välskötta Bubbla :vissla:
Gissa om de blev stort lagerspel i vevaxeln :lmao:
magirus
 


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lerb61, MekJan och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se