Ja, då har man hunnit göra en insats!
Insugspackningen byttes relativt smärtfritt. Man börjar ju kunna det vid det här laget
. Förgasaren demonterades och inga direkta fel hittades. Men jag bytte ändå ut justernålarna till lågfarten, som uppvisade viss nötning trots allt. Utöver det så bytte jag nålventilen, och kolven till accpumpen och packningarna så klart.
Startade upp. Konstigt. Den missar fortfarande. Dessutom hördes ett tickande ljud varje gång. Det verkade komma ifrån tändstiftskåpan. Öppnade där och mycket riktigt, en tändhatt hade hoppat av i stridens hetta! Med den återmonterad gick bilen som en dröm! Mjukt och smörigt som bara den. Inga problem att ryckfritt ligga i 20 blås på trean.
Nöjd som bara den åkte jag iväg till mor och far. Men när jag skulle därifrån så hade den fördömda misständningen återkommit, om än inte lika farligt. Provade nu att feta på lågfarten en smula och tycktes märka att det minskade, men inte försvann.
Mina misstankar går nu åt tändningen igen. Förmodligen har väl många småfel lett till ryckningarna. Funderar på att åka och köpa nya stift, samt
kabel på metervara tilsammans med tändhattar och göra nya kablar. Men de ser ju lite speciella ut, tändhattarna. Oisolerade, vinklade. Går sådana att få tag på? Kanske går att rycka gummit utav vanliga gummi-isolerade, vad vet jag? Eller låta gummit vara på för den delen. Det syns ju inte, och borde inte skada heller. Men original e det ju inte
Jo just ja. Såg att den börjat smygläcka glykol också
. Någonstans fram på blocket, möjligtvis vattenpumpen.