Nå, det börjar väl vara dags att ta tag i saken. Annars står man nog där i blåröken även nästa år.
Började med att vara lite seriös och lokalisera avtappningen för kylarvätskan. Hittade den till slut gömd bakom fördelaren. Med ett så stort block hade man ju kunnat lyxa till det med en lite mer strategisk plats. Nåja. Det hade nog gått, om den gått lätt. Det hela slutade med att jag drog sönder denna.
Men som vanligt med gamla mototer var ju inte ett jämnt flöde av kylarvätska ett faktum bara för att man demonterat avtappningen. En halvtimmes grävande med mejslar och allehanda spetsiga föremål nådde jag genomslag och hoppet steg åter. Demonterade lite smådelar under tiden det rann ut.
Medusa? Nä, nä. Bara lite tänddelar. Jag tror att jag konsulterar verkstadshandboken när allt detta skall på plats igen.
Ventilkåpa av och loss med ventilmekanismen. Skapliga stötstänger! En tillhörande B20 till vänster. Dock var de ihåliga, så viktmässigt låg de ganska lika.
Här fick de ligga och samsas i väntan på rengörning. Rätt många, så ett visst mått av ordning måste man kanske ha ändå.
Det kanske inte syns så bra, men det är bra geggigt där kring ventilerna. Vipparmsbryggan var också riktigt smetig. Så nu är jag inne på att frångå originalutförandet och faktiskt montera - ett oljefilter!
Vi får se om jag hinner med något mer imorgon. Ja har ju tyvärr ett jobb att sköta också
Jag tar fortfarande emot tips på bra motorrenoverare som kan tänka sig att pyssla med dylikt. Jag har verkstadshandbok med toleranser och allt, men saknar verktyg till att göra allt själv.