Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Buick Super Eight 1947 - Topprenovering

111 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera bil-teman här

fretchi (trådstartaren)

#91 » 23:48:21, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skall vi se...

Radion är ivägskickad till en vänligt sinnad radioentusiast, som skall se om den går att få liv i. Slutlönen från förra jobbet har kommit, så jag tänkte göra en liten beställning!

Jos, eller någon annan som vet: Jag behöver en ny vattenpump. Såg att bobs automobilia inte hade till min 248", utan bara till 263 och 320. Vet någon var man finner repsats eller ny pump på annat håll?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



fretchi (trådstartaren)

#92 » 01:14:53, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm det senaste. Efter lite mailkorrespondens med självaste Bob, så visade det sig att han visst hade pumpen, så jag slapp på på pumpen ( :mrgreen: ).

Men, ett kopplingsbyte stundar nog framöver. Någon med lite inside information? Har fått för mig att hela bakaxeln måste lös på dessa torque-tube tingestar?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

jos4561

#93 » 06:53:40, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överås Veteranbildelar

Hövdingegatan 11 824 43 HUDIKSVALL

0650 18265

kan faktiskt ha en pump hemma, tror farsan köpte en där till 230in, hjullager och sånt brukar han ha iaf.

om jag inte missminner mig så må axeln med tub löst och dras bakåt, handbroms wier, bromsslang osv måste lös, osäker på stagen på knäledsdämparna, dom kan med lie tur räcka till.
är tuben fyld med olja så läker bakre packboxen i lådan, kan va värt att eventuellt ta den på en gång.
på farsans var det ett 5mm hål borrat i tuben ner mot axeln på undersidan som skvallerhål, tydligen vanligt att iaf automaten läker.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

fretchi (trådstartaren)

#94 » 09:26:39, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske beställer med lite packboxar i samma veva då. Tänkte försöka byta kopplingen innan högsäsongen slår igång i alla fall. Det är så tråkigt att glida omkring i stan med "darrig" koppling.

Det är ju trevligt att dollarn är låg. men momsen hade jag kunnat vara utan ändå ;)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#95 » 23:18:47, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj så roligt att få paket! Hjulafton minsann.

Extra roligt när dollarn är såpass låg. Nu får jag kanske börja slå på värmen i garaget! :D

Bild

Bild

Lite servicedetaljer och smått och gott. Och det bästa är att jag har ett paket till att vänta :) . Jag måste dock säga att det är förvånansvärt lätt att få tag i delar till de här dinosaurierna. Peppar peppar.

Radion då? Jo, det går sakta framåt. Har hört med min "reparatör" och med lite mer tid får han nog liv i den!
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fourdoor

#96 » 23:27:20, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smaskigt! :eat: :grin:
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

fretchi (trådstartaren)

#97 » 03:06:09, 27-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha ja. Då har vi just blivit färdiga med ett kopplingsbyte. Det var lite nervöst faktiskt att sätta tänderna i en sådan här bil. De skiljer sig ju lite ifrån 60-70 tals volvobilar som vi är vana vid. Men vi beväpnade oss med en servicehandbok på datorn och startade.

Jänkarnas uppfinning torque-tube, som innebär att kardan sitter ihop med bakaxeln och endast är ledad framme vid växellådan innebar att hela bakaxeln var tvungen att demonteras för att få ner lådan. Det roliga var att den var otroligt enkel att demontera :) . En annan rolig detalj var att höjden på bilen gjorde det ganska trevligt att skruva. Med pallbockarna på högsta läget var det nästan katedralhöjd mellan rambalkarna ;) .Det mesta fortlöpte faktiskt utan större besvär. Inte ens bultarna var särskilt kärva. Tidigare ägare verkar ha haft lös lite av varje. Troligen hade han även ärvt ett större parti kopparpasta också :mrgreen: .

Lådan var i storlek med en volvolåda. Lite märkliga proportioner när man jämför med motorn på ca en meters längd och kanske 300 kg. Trevligt när den skulle ut, dock. En detalj till man inte var van vid var att sprängkåpan inte behövde lossas utan endast underdelen, varvid man tog ut koppling och tryckplatta därigenom.

Så jag är riktigt nöjd! Kvarstår att lufta bromsarna och justera koppling och handbroms, men det känns som att man kan ta en annan dag, när klockan inte är mitt i natten och man har marathon-mekat i 12 timmar :smile: . Bilder blev det dock dåligt av. Efter ungefär en kvart tillsammans med välsmorda spindelbultar och svettig växellåda så var inte händerna längre lämpade för en kamera. Men jag är i varje fall nöjd. Nu är det jobbigaste avklarat och endast en vattenpump och ett par rutlister kvarstår. Och ett bad :D .
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fourdoor

#98 » 10:44:02, 27-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! :thumme:
Visst är det en del udda konstruktioner på gamla bilar, men ofta ganska smarta faktiskt.

Är lamellcentrumet fjädrat på den där eller är det stumt?
Senast redigerad av fourdoor 10:44:33, 27-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

fretchi (trådstartaren)

#99 » 14:38:31, 27-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det härligt ;)

Rätt öm i kroppen dock. Kall betongplatta plus akrobatiska övningar kombinerat med tyngdlyftning i begränsade utrymmen kan göra en lite mör :grin:

Det är fjädrat lamellcentrum, japp! Och jo, det hade varit tråkigt att behöva ta lös sprängkåpan t.ex. då den var i tjockt gjutstål och dessutom höll upp motorns bakdel :razz:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#100 » 21:54:28, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi gjort ett försök på att färdigställa ytterligare lite.

Vi luftade bromsarna, och det var inga problem. Ägaren innan har nog smort luftnipplarna också :) .

Sedan kände vi på kopplingen och det kändes bra. Startade och den tog fint. Inga problem med dragläge eller kopplingsdarr. Men...


Ett ganska metalliskt skrapande/gnisslande ljud uppkom ibland. Det försvann när jag höll ner foten lite lätt på kopplingen, och ökade i intensitet och ljudnivå med varvtalet. När vi provkörde så ökade ljudet med ökad belastning också, men försvann så fort jag lade på foten på kopplingen.

Det blev dock mycket mindre efter vår provsväng. På tomgång och obelastad/motorbroms hörs det inte. Däremot som sagt, vid belastning. Förutom om jag trampar ner kopplingen lite.

Så hjälp uppskattas!
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

nisse

#101 » 22:25:55, 21-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utrampningslager? Har inte läst allt så jag vet ej om du har bytt den.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Bengt Erik Eriksson

#102 » 22:32:40, 21-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är urtampningslagret skulle det i så fall vara att retur fjädern inte avlastar lagret helt utan ligger mot och skrammlar.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

fretchi (trådstartaren)

#103 » 02:11:21, 22-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagret är bytt. Det kärvade rejält i början då det var insmort i nån slags förvaringsfett eller något. Men vi rengjorde det och lät det ligga i olja och gona till sig. Så lagret i sig borde vara bra.

Returfjäder, ja det kan ju vara värt att kolla upp. Kopplingsarmen kanske inte åker tillbaka riktigt nog långt för att lagret ska gå fritt. Får kika upp det. :smile:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#104 » 21:50:46, 02-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag justerade kopplingen litegrann och gjorde en snabblösning med ett buntband då jag såg att tungan som håller fast kopplingsarmen i kulan på kopplingsstaget var halvtrasigt. Ändå lite missljud, men bara vid acceleration, och mest på tvåans växel.

Idag bytte vi alla tänddelar. blev någon bild. Inte så mycket att se, men i alla fall. Givetvis tygklädda lackerade kablar! ;)
Bild

Bild

Provkörde en sväng, och tänk. Inget skumt kunde höras ifrån kopplingen :!:
Kanske ändå var lagret som kärvade och ville stå still vid lätt belastning, men gick till sig efter lite körning? Nåja, ingen är gladare över det än jag!
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#105 » 11:24:29, 05-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en 1½ veckas semester på omkring 200 mil, både till Lyckseles motorvecka och Classic Carweek i Rättvik så kan jag konstatera att bilen skött sig bra. Inga tendenser till varmgång. Inga problem med strömmen trots likström och 6v. Till och med radion har spelat be-bop-a-lula dagar i sträck.

Men. Tio liter olja på 200 mil börjar vara häftigt. Alltså läge för en topprenovering. Vid motorbromsning och tomgångskörning kan den ryka något fruktansvärt. Har alltså dragit slutsatsen att den suger olja genom ventilstyrningarna. Denna teori stärks av att motorn inte har några ventiltätningar.
Så jag tänkte lyfta på toppen och göra en renovering. Jag har servicemanualen för bilen, men tar tacksamt emot tips ifall någon av er rört om i dylika motorer tidigare.

Jag får tag i ventiler från USA för $17 och styrningar för $4,75. Så omkring 3500 kr för hela motorn hemma i Sverige. Eller finns det att få tag i hemmavid till liknande priser? Tar gärna emot tips på entusiastiska och seriösa motorverkstäder, helst högt upp i sverige, då det knappast är billigt att skicka hyvelbänken runt sverige :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se