Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 245 D6 Tappat komp på femmans cylinder?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

fretchi (trådstartaren)

#1 » 01:07:33, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena. Har en 245 D6 -81 som vardagsbil. Den är sedan tidigare välskött och har visat detta genom att starta snällt och gå jämnt och fint, och hyfsat snålt faktiskt. Men...

Hade haft den i motorvärmare i eftermiddags i en halvtimme, ca 5 minus ute, varpå jag startade den utan problem. Körde sedan iväg normal landsvägskörning men märkte att bilen kändes svag efter 3-4 mil. Hade en kollega boendes efter vägen så svängde in och tankade i lite k-sprit ifall det var något vattenrelaterat. När jag kom ner i hastighet så noterade jag att den vibrerade/ryckte, ju lägre jag kom ner i varvtal.

Öppnade respektive spridare och fann att femmans cylinder inte gav någon skillnad på motorgången. Bränsle kom det gott om dock. Körde den vidare som "D5" sista biten till mina föräldrar. Väl där noterade jag att den rök en aning och avgaserna luktade fränt fotogenaktigt.

Inga bränsleläckage, eller läckage för övrigt. Kylarvätskan var ren och oljan blanksvart och syntes väl på stickan. Pumpen är en aning påställd men den extra bränslemängden används sällan utan den går mest lugn landsväg. Mitt största nöje är inte att leverera KOL till mina medmänniskor, till skillnad från majoriteten av förare av dessa bilar :huh:

Jag är väl rätt övertygad om att jag måste lyfta på toppen för att få reda på vad som hänt, men har någon här någon aning om vad som kan orsakat detta så plötsligt?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Göran Ekman

#2 » 06:43:38, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte något liknande fordon som bruksbil kring tusenårs skiftet. Det verkar som att din gått bättre än de flesta av dessa motorer, går snålt och röker inte.
Om du tappat kraften från en cylinder, jag är inte motormek. Går det att kolla att insprutarn på den cylindern är OK. Innan du lyfter toppen. Skulle börja där. Även om det är kul att lyfta topplock.
Om det blir så att du lyfter på toppen . Kan det vara någon ide att byta glödstiften , har något minne av att det tog rätt många timmar att byta dessa med toppen på plats på motorn i bilen.
Men den motorn går väldigt vackert på tomgång.
Mitt exemplar klassade inte in som miljö fordon.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Janson1

#3 » 07:54:06, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En komptest är nr 1. Om det är ok så är det spridartest sedan. Nu tror jag själv inte på spridaren. Om det nu är kompressionen som är dålig så beror det på, antingen så läcker ventiler, topplockspackning eller i värsta fall så går kolven inte ända upp längre pga av att vevlagret gett upp. Så försök att mäta kolvhöjden på kolvens högsta höjd, vändläget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fretchi (trådstartaren)

#4 » 10:11:51, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, så får det bli!

Det är bara så förbryllande att den går så bra för att sedan haverera. Vet om folk som kört runt på 5½ cylindrar i flera år utan att något hänt. Känns orättvist :lmao:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magloman

#5 » 10:20:14, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingenting håller för evigt. Den där har ju säkert gått några mil.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#6 » 10:23:00, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräver lite mer i minnet . Kan vara något om att topparna var känsligare på de tidigare. En -81a är tidigt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magirus

#7 » 10:38:33, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Det är bara så förbryllande att den går så bra för att sedan haverera.


Du ska då bara förstöra!!! :mrgreen:
Jag vet vars de ligg en topp o insprutpump o turbo :vissla:
magirus
 

Stefan1972

#8 » 10:46:18, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:En komptest är nr 1. Om det är ok så är det spridartest sedan. Nu tror jag själv inte på spridaren. Om det nu är kompressionen som är dålig så beror det på, antingen så läcker ventiler, topplockspackning eller i värsta fall så går kolven inte ända upp längre pga av att vevlagret gett upp. Så försök att mäta kolvhöjden på kolvens högsta höjd, vändläget.

Skulle vevlagret bli så dåligt att man tappar så mycket komp att den märkbart har tappat en cylinder så borde man rimligen ha märkt det på andra sätt. Det borde vara en vevstake ut genom sidan redan nu isåfall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 12:25:32, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
Janson1 skrev:En komptest är nr 1. Om det är ok så är det spridartest sedan. Nu tror jag själv inte på spridaren. Om det nu är kompressionen som är dålig så beror det på, antingen så läcker ventiler, topplockspackning eller i värsta fall så går kolven inte ända upp längre pga av att vevlagret gett upp. Så försök att mäta kolvhöjden på kolvens högsta höjd, vändläget.

Skulle vevlagret bli så dåligt att man tappar så mycket komp att den märkbart har tappat en cylinder så borde man rimligen ha märkt det på andra sätt. Det borde vara en vevstake ut genom sidan redan nu isåfall.


Det har hänt på personbilsdieslar, att man har fått ett hål i blocket, sen har motorn gått på 3 cylindrar och det tog lång tid innan man begrep varför. Ett fall jag känner till var en Citroën XM.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#10 » 12:46:12, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte byta till en femma så behöver du inte leta efter sex. 2.5 TDI i Volvo 760 + Automatlåda Nu går den!
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

kimmen

#11 » 13:09:57, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla ventilavståndet, för det är väl mekaniska tryckare på den motorn?
Sedan kan du prova att skifta plats på spridaren för att se om felet flyttar med spridaren
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#12 » 13:15:14, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn saknar kompression på en cylinder, så borde det höras tydligt om man kör på startmotorn med bortkopplad stoppmagnet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi (trådstartaren)

#13 » 21:43:42, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Varför inte byta till en femma så behöver du inte leta efter sex. 2.5 TDI i Volvo 760 + Automatlåda Nu går den!


En femma? Så simpla motorer befattar jag mig icke med :mrgreen: .
Har den sedan elektronik så är det än värre.

Jag har gott om reservdelar, ja en komplett motor i bra skick till och med, men klimatet i blå halllen uppmuntrar inte till dyklika utflykter. Men jag ska försöka jaga tag i en kompressionsmätare, sedan skifta spridare och lyfta på ventilkåpan.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

stefansmark

#14 » 22:31:22, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en likadan motor från min lt31, toppen borde vara hel, den har skurit på veven.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Turbodiesel

#15 » 22:54:55, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora skillnaden mellan modellerna är att den allra första har (insex) 11mm toppbultar, de senare M12 & XZN skalle. Jag kan tänka mig att gjutningen "R12" på vänster sida av blocket (vilket skulle tyda på ett stabilt exemplar en gång i tiden) har med gängorna att göra.

Sen kom nästa uppdatering (sent åttiotal eller tidigt nittio?) med hydrauliska lyftare och lite småtjafs med vattenpump och fläktfästen mm. Befintlig kamremslängd passar inte om topparna skiftas mellan hyd & mekanisk.

D24 är en härlig motor. Jag har några på samvetet om man säger så :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Scania bonden och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se