Vakuumstyrningen av andra steget brukade finnas där för att det inte skulle öppna vid låga motorvarvtal då det ändå inte behövs (t ex om man försöker segdra på fullgas från tomgångsvarv). Med ett stort andra steg som öppnar i det läget, så kan lufthastigheten genom förgasaren bli så låg att den inte klarar att finfördela bränslet utan det kommer ut som stora droppar. Eller, i värsta fall, räcker undertrycket i förgasarhalsarna inte till för att suga upp något bränsle genom huvudmunstycke och spridare.
På förgasare med automatchoke och chokespjäll bara i första steget, är det också vanligt med en förregling så att andra steget inte kan öppna alls förrän automatchoken har slagit ifrån.
De (få) gånger jag har varit med om problem med vakuumstyrda tvåstegsförgasare så har det antingen varit något mekaniskt som har kärvat ihop, eller också stopp i vakuumuttagen i förgasarhalsarna. Men det har inte rört sig om några japanska förgasare, utan europeiska märken (Weber, Jikov, Solex, rysktillverkad Weberkopia).
Keihin tvåstegsförgasarna som satt på många VW och Audi under 80-talet, tycks ha skött sig 100 % felfritt. Jag har haft mycket med sådana bilar att göra men aldrig behövt röra en förgasare.
En annan avart som är värd att tänka på är de förgasare där andra stegets gasspjäll påverkas av en pendel, så det bara kan öppnas vid acceleration eller i uppförsbacke - alltså aldrig vid körning med jämn fart på planmark eller på rullande landsväg. Fanns på en del Solex tvåstegsförgasare omkring 1960 (t ex Borgward Isabella TS och, tror jag, en del 6-cylindriga Mercedes) samt på en del japanska 70-talskonstruktioner (t ex tidiga Honda Accord).