Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Datsun 120 Y Cupé 1974

66 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera bil-teman här

SK Racing (trådstartaren)

#61 » 08:09:38, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en summer i min SSS som piper lite lätt, den lådan kom runt 76 tror jag, så din var nog lite modifierad gissar jag, L20 fanns aldrig i Sverige, utan L16 o L18, var så vitt jag läst mig till det som fanns.

Var som jag förstått det när Z20, 22 o 24 kom som dom ökade på cyl volymen i dom fyrcylindriga motorerna i Sverige.

Jag har en Z24 som står, hade tänkt bygga en hybrid av den o en L16/18, görs visst flitigt utomlands o ger en riktigt trevlig körmotor på gatan o även i motorsport.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



SK Racing (trådstartaren)

#62 » 12:31:38, 27-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grabben o jag var ute en runda med den igår kväll, märkte dock att den går varmare o varmare så igår blev absolut sista körningen, den blev tokvarm o elfläkten går för fullt, så kylaren är troligen igentäppt, alt termostaten kass, vinterjobb helt klart.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#63 » 12:45:44, 27-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Jag har en summer i min SSS som piper lite lätt, den lådan kom runt 76 tror jag, så din var nog lite modifierad gissar jag, L20 fanns aldrig i Sverige, utan L16 o L18, var så vitt jag läst mig till det som fanns.

Var som jag förstått det när Z20, 22 o 24 kom som dom ökade på cyl volymen i dom fyrcylindriga motorerna i Sverige.

Jag har en Z24 som står, hade tänkt bygga en hybrid av den o en L16/18, görs visst flitigt utomlands o ger en riktigt trevlig körmotor på gatan o även i motorsport.


Svensksålda japanska bilar från 70-80-talet har ofta samma motorer som motsvarande modeller såldes med i USA, av bl a avgasreningsskäl (japanarna skickade samma utförande till Sverige som det som såldes i USA utom Californien eftersom det var snarlika avgasreningskrav och hade man fått motorn/bilen avgascertifierad i USA så var det bara en formalitet att få den godkänd i Sverige också). I resten av Europa, där många länder hade bilskatt eller försäkringspremie baserad på cylindervolym, såldes bilarna ofta med mindre motorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing (trådstartaren)

#64 » 13:56:27, 27-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tar inte gift på något när det gäller motorer o utrustning i Datsunbilarna, har sett så mycket på nätet om vad som gick o köpa till osv, i olika delar i världen, i USA sitter det 2 liters rovor i tex den typen av SSS jag har, fast modellen är märkt 1600, eller 160J, som i tex Sverige/Europa visar motorstorleken.

I Sverige sitter, eller satt oftast minsta motorn, 4 petad låda o knappt en radio i Datsun, i andra länder så var det största rovorna o 5 växlar osv, lika så på Ford, enda modellen jag är bra på där är ju Sierra o i Sverige så var dom sämst utrustade, allt var tillval, i andra länder så var grundutrustningen påtagligt bättre.

Men för min del spelar det ingen roll, jag har inte bilarna för motorstorlekens skull, jag gillar dom ändå :)

Var som den Toyota Corollan 1200 som gick i Midnattsolsrallyt i Vimmerby/Kisa, det satt INTE en 1200 i den, något 16V o minst 1600cc, eller kanske 1800-2 liter, från UK, s*t*n i gatan vad den gick, o lät :)

O så vitt jag förstått så är reglerna liknande i motorsporten jorden runt, för o få något klassat så skall det sitta i en produktionsbil avsedd för allmänna marknaden, lika så som Ford Sierra XR8, gissa cylinderantalet i den :) Ska finnas en i UK enligt vad jag läst.

Så vad som sitter i en bil std tar jag alltid med en nypa salt då jag vet att det är så olika mellan vad generalagenten tycker att dom skall sälja till kunderna i landet dom är agenter för/i.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

SK Racing (trådstartaren)

#65 » 08:23:46, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår kväll så tog jag o grabben en runda till byn med 98 i pumparna, sen in till staden o ja...

Konstaterade att Karlskrona fortsätter att bygga bort möjligheten att ta sig till staden med bil o nu senaste är att stänga av torget med en stenkant, sen undrar centrumföreningen om vad för butiker osv flyttar ut från staden :klia:

Nåväl, tog en runda ändå men verkade mest kränka fotgängare o div cyklister, körde på ettan men det hjälpte inte, var nog just det att det var en bil...

En nysvensk gasade demonstrativt bakom mig då jag körde för sakta, höll 40 på en 40 sträcka, men det var för sakta, tydligen, visade dock grabben var man kunde köra på 90 talet o han konstaterade att det verkade trevligare o lite roligare förr.

Så vi rullade mot Lyckeby o där vart några barn på cykel som vinkade o verkade glada av o se just en bil :smile: Vi racade lite o dom verkade gilla en bil fast dom var cyklister, dom hade dessutom förstånd o hålla till vid sidan av vägen :thummar:

Styrde kosan mot Rödeby, o halvvägs kom en vit stor volvo, civilbil o trängde sig mellan min lilla Datsun o vajerräcket, inte ett blåljus i sikte :sad:

Sumering:

Många människor var dumma i huvudet på 90 o början på 2000 talet, när jag o kompisar var o körde o bättre har det inte blivit, sorgligt, så igår var troligen mitt enda besök i "Centrum" för året, hoppas jag.

Dock så verkar kylningen på motorn fungera efter att jag spolat kylaren :smile:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

SK Racing (trådstartaren)

#66 » 20:28:20, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en huvudenhet i Kalmar häromdagen, kopplat in den extremt tillfälligt, men slutstegen hoppade igång o det började låta, illa... efter att jag läst instruktionerna, ja det behövdes, för menyerna är liiiite annorlunda nu mot för typ, 20-30 år sedan...

Blev bättre efter en stunds pillande, dock ville ett steg klippa hela tiden så gissade att det väldigt beg batteriet jag satte i skuffen inte håller för stegen, men nåväl, kopplade även in hög o lågpassfilter o ja, det gick åt rätt håll, så när jag slutade så skorrar/skrammlar det i fönstren på garaget o även takplåten låter lite, så det går åt rätt håll, dock så har en diskant, troligen mer gett upp i frontsystemet, därav det burkiga icke trevliga ljudet, men men, för något som byggdes för så längesedan så är jag nöjd, bara över att slutstegen fortfarande startar,

blir att fortsätta o pilla o leta defekter framöver.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ole.L och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se