Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kärvande handbroms Opel Zafira

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 21:45:40, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handbromsen till min Opel Zafira -99 har upphört fungera på ett av bakhjulen :huh: . Bytte det ena oket bak för några år sedan och det är tydligen okej, då armen till handbromsfunktionen går lätt och bromsar fast hjulet som det ska.På det andra som ej fungerar, går armen så trögt på att man måste använda en polygrip för att återföra den till 0-läget. Det är tydligen en dålig konstruktion då fukt kommer in förbi axelns tätning och gör att axeln rostar fast.
Vajrarna byttes 2018 och har redan börjat kärva. Inte så konstigt då vajern går snett uppåt bak vid bromsoket. Även om det sitter en liten gummituta där vajern kommer ut ur höljet, kommer det ju in smutsvatten som samlas på lägsta punkten framför bakhjulet och där fryser till is under den kalla årstiden.
Fick ett tips av en snöskoterförsäljare att spruta in en blandning av t-röd och 2-taktsolja i gasvajern på min veteranskoter. Kanske det fungerar även på Opelns handbromsvajer? :klia:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



rospigg

#2 » 23:17:59, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag styckade sönder ett sådant bromsok med handbroms (förvisso till en Ford) och blev förvånad,
axeln var lagrad i ett nållager! Ett nållager som rostat något förskräckligt under åren.
Om de kostat på en fettnippel i stället för lagringen skulle jag varit mer förstående.
Men nu när vi lever i en tid när det är billigare att byta delar än att reparera,
ja då är det nog bara att göra som drömmedborgaren i Mammons rike - låta pengarna rulla och köpa nytt.
(ursäkta min utsvävning från ämnet, Meken.)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

SK Racing

#3 » 09:23:04, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller handbroms i oken så fungerar det inget bra i Sverige, för mycket salt o fukt, nåväl när det gäller själva oken så har jag inget tips mer än byt/renovera, handbromsvajer däremot hänger jag upp och sen går jag några dagar innan den ska monteras o oljar in den med 80/90 så hela vajern i höljet blir inoljad, tar tid men jag byter mina handbromsvajrar väldigt sällan, så det fungerar för mig.

Jag har skruvat med någon importbil med handbroms i oket, södra europa, hög luft, bromsen fungerade utmärkt på den bilen o det var en Ford Sierra som då var ca 20 år, så klimatet är boven, är jag helt övertygad om.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Stefan1972

#4 » 09:32:25, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som dödar en handbroms obönhörligt är att man inte använder den..............Jag har haft bilar med samma konstruktion i många år och jag använder alltid handbromsen. Så fort jag stannar nånstans, sitter liksom i ryggmärgen. Har nästan aldrig bytt nån wire eller ok på mina egna bilar. Lagar man åt andra så brukar jag fråga och det är förvånansvärt många som aldrig använder den. Bara när man måste typ om ens det och har de automat så kan man nog säga att de aldrig använder den. Sen undrar de varför det är en sån skitkonstruktion som alltid måste åtgärdas till besiktningen.......

4 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

meken49 (trådstartaren)

#5 » 11:17:09, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okets konstruktion är ju som det är, men som jag skrev är ju dragningen av vajern olycklig då fästet för vajern vid oket gör att det pekar snett uppåt. Vatten och saltlake rinner förbi den lilla gummitutan in i höljet och samlas på lägsta punkten strax framför hjulet. Sedan fryser vajern fast :huh: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Stefan1972

#6 » 11:56:43, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja fast så är det många bilar som har wiren dragen. Inte ovanligt på något vis. Så länge handbromsen används och gummitutan är hel så kan jag inte se att det är en problematisk konstruktion. Ett tips är att fylla gummitutan med siliconfett. Det gör jag alltid när jag byter nå wirar.
Wirar byter man annars på alla slags bilar oavsett hur de är dragna vid oket så i det stora hela är det sällan konstruktionen i sig som gör att det krånglar. Mer isåfall användandet av den som sagt.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 12:14:38, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma vajerdragning och samma problem med att de blir vattenfyllda finns också på Peugeot 307. Där håller gummibälgen tätt så länge den är hel, men den brukar spricka sönder efter 5-10 år. Och den följer sällan med när man köper vajrar som reservdel.
Audi A3 har också ungefär samma lösning, men där verkar gummibälgen hålla och det blir aldrig problem med vajrarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se