toker skrev:Hur kan det göra nån skillnad även med en kontaktvärmare lär väl vattnet i motorn bli varmt när det värms av blocket ?
torbjorn_forsman skrev:Problemet med kontaktvärmare brukar vara dålig värmeöverföring mellan värmaren och motorblocket. Egentligen borde det ju vara planslipade ytor på både värmare och block, och värmeledande pasta emellan, men ofta är det ju i praktiken obearbetade gjutna ytor som bara ligger an i några få punkter, och kanske uppåt 1 mm glipa i övrigt.
dc_lindberg skrev:Den centrala frågan i tråden är alltså någon/några sensorer som känner av motorns värme?
Vad är det som mäts?
Vilka åtgärdes skapas av elektroniken i förhållande till dessa mätvärden?
Min erfarenhet är att, jag vill ha dubbvärmare med cirkulering av kylvätskan, och trågvärmare för motorolja och växellåda.
Vad jag har och vad jag får... det är en helt annan sak.
Kunskap och vetskap om den där elektroniska styrningen är det som talar om vilken form av förvärmning som man kan använda sig av.
torbjorn_forsman skrev:Problemet med kontaktvärmare brukar vara dålig värmeöverföring mellan värmaren och motorblocket. Egentligen borde det ju vara planslipade ytor på både värmare och block, och värmeledande pasta emellan, men ofta är det ju i praktiken obearbetade gjutna ytor som bara ligger an i några få punkter, och kanske uppåt 1 mm glipa i övrigt.
AN skrev:Tack för alla svar
Får ta och läsa igenom till helgen.
Sen kan jag erkänna att jag nu även bränt en sådan där doppvärmare, som man sätter i nedre kylarslangen på denna bilen. Blev sugen på att testa och den va inte dyr. Tänkte att priset avspeglas i kvalitén, men nu har jag börjat på att fundera på om det är elektrisk termostat, på denna motorn, så att det inte blev cirkulation. Eller om slang dragningen på denna motor helt enkelt inte var lämplig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster