Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tätt partikelfilter

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

magloman

#16 » 23:32:32, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man förebygga problem är det viktigt med rätt oljetyp med låg askhalt. Sen tror(!) jag nog att tätare oljebytarintervall hjälper oxå.

Sen köra minst 2mil varje 50mil eller nåt sånt så den får chans att bränna ur.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



AN

#17 » 23:41:40, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vill man förebygga problem är det viktigt med rätt oljetyp med låg askhalt. Sen tror(!) jag nog att tätare oljebytarintervall hjälper oxå.

Sen köra minst 2mil varje 50mil eller nåt sånt så den får chans att bränna ur.

Så är det nog.
Dock har jag ibland haft onödigt långa bytesintervall. Köpte bilen vid 18000mil, nu har den gått drygt 46000mil.
Har haft ner filtret och sköljt igenom det en gång. Om det är originalfilter eller om det byttes innan jag köpte bilen vet jag inte.
Men jag har alltid kört rekommenderad olja, C3, tror jag klassningen heter. Om det gjort någon skillnad vet jag inte.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

atlashjul

#18 » 23:47:23, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomgångskörning i överflöd producerar med sot.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

SK Racing

#19 » 19:04:34, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det här med moderna diselrovor är ett sorgebarn, en dieselmek jag känner kör bensinbil privat, ja det säger väl allt.

Har rekommenderat en del med dieselbilar som gått skit att skaffa ett stort släp med då stort vindfång o sen ut på E22 till Kalmar o tillbaka på fullt skaft, ja bileländet har gått bättre efter det.

Då jag körde i jordbruket så kunde ju tex BM 350 börja gå illa då den gått lätt hela året, satte den för gödselspridaren eller betesputsaren då den fick gå bra belastad, ja j*vlar vad det rök o slog gnistor, men sen gick den fint, o det då på ett fordon som helt saknade allt vad avgasrening heter.

Lika så på JCB grävaren jag kör ibland, när den börja gå illa o leva om så är det dax o ut på byvägen o bränna ut den, röret blir glödgat o det står en eldkvast ur pipan, o byn får solförmörkelse men efter det går den så fint så.

Så i min värld ska dieselrovor gå hårt o länge.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Ivar Risslén (trådstartaren)

#20 » 20:26:20, 25-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att jag byte kam och ventiltryckare så har jag inte haft något problem med partikelfiltret. Jag har även börjat att köra på blankdiesel. Hur förbrukningen är har jag inte kollat så noga mellan de olika bränslesorterna men priset på blankdiesel är lite lägre för tillfället.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

nimbus

#21 » 22:57:41, 25-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en avgasreningslampa som lyste på min V60 av 2015 årsmodell. Felkod EGR, bytte denna men efter ett tag började lampan lysa igen. Hängde på en släpkärra o körde fullgas på motorvägen.. :mrgreen: Efter 7-8 minuter slocknade lampan och har inte vart tänd sen dess, över ett år sen nu :thumme:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

marve

#22 » 01:55:24, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Efter att jag byte kam och ventiltryckare så har jag inte haft något problem med partikelfiltret. Jag har även börjat att köra på blankdiesel. Hur förbrukningen är har jag inte kollat så noga mellan de olika bränslesorterna men priset på blankdiesel är lite lägre för tillfället.


Är det någon fler än Skelleftebränsle som har blankdiesel i din närhet?
https://skelleftebranslen.se/wp-content ... tioner.pdf
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Ivar Risslén (trådstartaren)

#23 » 15:35:01, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kollat om det är någon av de andra lastbilsmackarna som har blankdiesel så den frågan kan jag inte svara på.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mats i Myrhult

#24 » 18:16:47, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns den där artikeln som Tronde postade om partikelfilter i downloads?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

marve

#25 » 19:22:12, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag har inte kollat om det är någon av de andra lastbilsmackarna som har blankdiesel så den frågan kan jag inte svara på.


Alltank kör med dieselmix. Kalla årstiden Mk1.
Dom verkar inte hålla till runt Vilhelmina men finns i Dorro.
https://trb.se/wp-content/uploads/2019/ ... tioner.pdf
https://trb.se/dieselmix/
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

tronde

#26 » 19:30:06, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Finns den där artikeln som Tronde postade om partikelfilter i downloads?

Jeg skal lage en pdf og legge opp der.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#27 » 20:32:32, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:
Ivar Risslén skrev:Efter att jag byte kam och ventiltryckare så har jag inte haft något problem med partikelfiltret. Jag har även börjat att köra på blankdiesel. Hur förbrukningen är har jag inte kollat så noga mellan de olika bränslesorterna men priset på blankdiesel är lite lägre för tillfället.


Är det någon fler än Skelleftebränsle som har blankdiesel i din närhet?
https://skelleftebranslen.se/wp-content ... tioner.pdf


HVO är ju annars ännu bättre ur sotsynpunkt mm. Väl värt merkostnaden om man har en diesel med partikelfilter, inte bara för att det minskar risken för problem utan även för att man spar bränsle på att det blir längre körsträcka mellan regenereringarna om man kör på HVO jämfört med fossil diesel (oavsett om den senare är "blank" eller RME-blandad).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#28 » 00:35:05, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har hørt om flere med dieselbiler som har fått feil på besiktningen. (EU-kontrollen som vi kaller det her i Norge, vi hadde inget sånt før 1994) :mrgreen:
For mye røyk, altså den "smoke opacity test" som det står om i Tronde sin artikkel. De har fylt tanken med HVO, kjørt seg en lang tur og bestilt ny time på besiktning. Da blir bilen godkjent. ;)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

AN

#29 » 00:49:09, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:(EU-kontrollen som vi kaller det her i Norge, vi hadde inget sånt før 1994) :mrgreen:

Det där tycker jag är fascinerande, men det var väl någon typ av flygande besiktning utefter utefter vägarna? Däremot är jag väldigt imponerad över den norska bilparken, iaf åren jag var där, 2007-2016, hög standard, väldigt nytt och inga vrak ute på vägarna.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Ivar Risslén (trådstartaren)

#30 » 01:02:54, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vem vill visa sig fattig i Norge och köra omkring i en gammal risig bil.

Till Torbjörn F. Det kan nog stämma teoretiskt att HVO ska sota mindre men min bil är mindre svart baktill nu sedan jag bytte till Skellefteå Bränslen från Cirkle K.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se