Apropå dåliga lödningar, det var en lite äldre ATE-ABS-enhet (MK20?) som jag lagade till en Chrysler 300M '99. Pumpmotorn hade rostat ihop. Förra ägaren till bilen hade skickat enheten till Innosund som inte hade lyckats med mer än att bryta sönder motorns stomme och slarva bort skruvar.
Fick tag på en ABS-enhet från en VW Golf IV, där hydraulblocket visade sig vara exakt likadant sånär som att det var annan gänga i en av röranslutningarna. Elektroniken var dock annorlunda (anpassning till respektive biltillverkares databussystem, samt att VW har en separat ledning till ABS-lampan, som inte Chrysler har). Så jag fick flytta över elektroniken från den gamla ABS-enheten efter reparation. På kretskortet sitter två parallellkopplade transistorer som ska styra pumpmotorn, ytmonterade som använder en stor kopparyta på kortet som kylfläns. Den ena av dem var dåligt lödd från fabrik och hade således brunnit upp i samband med att pumpmotorn rostade fast.
Så det är ännu ett bevis på att ATE kan lämna dåliga lödningar efter sig!
Reparationen blev i alla fall billig. VW-ABS-enheten plockades ur ett i övrigt färdigrensat bilvrak som stod dumpat på ett industriområde i Gävle, transistorerna kostade ett par tior, och sen gick det väl några tior till för bromsrör och nipplar för att ordna en övergång från M12x1 till M10x1.