Jag kan inte redogöra vad E85 gör o inte gör på det kemiska stadiet, men har pratat med erfaren märkesmekaniker som servat en del E85 bilar, då var det tätare oljebyten som utfördes, några långtidsstudier blev det ju inte då det var nybilar o efter garantin gått ut servas dom ju på andra verkstäder, men har hörde aldrig något om några problem som kunde kopplas till just bränslet.
Har även pratat med bilbyggare som kör drifting med Volvos 5 o 6
cyl vitmotor och dom bekräftar tätare oljebyten men även snabbare åldrande på slangar o plast till bränslesystemet, spridarna slits fortare med pga att E85 är så torrt, här har jag hört att lite tvåtaktsolja ska fungera, dock sänker oljan oktantalet om jag hört rätt men en procent eller två kan ju knappast ta bort fördelarna med just E85.
På driftingbilen som vi talade om satt det styrsystem som mätte avgastempen och det var en avsevärd skillnad på avgastemp, så dom kunde öka på laddtryck o tändning på motorn o ja det verkade ju hålla.
Jag tror inte det finns något tillsatt ämne som ska smörja i E85 utan det är materialet i motorn som avgör hur långe det håller, men som sagt jag vet inte.
Jag har experimenterat klart med E85 på min busbil, det blir bensin i den pga att den är lågkompad o svårstartad vinterid, o det blir ju då den är tänkt o användas, men ska fundera på det i annan sommarbil i framtiden, om bränslet som sådant finns kvar.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.