Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

katalysator i gammal bil

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

bray65 (trådstartaren)

#16 » 19:42:15, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är mest ute efter att få renare avgaser. Men jag vet inte om jag vågar köra utan blyersättning i den motorn. Jag skulle också tro att toppen har sätena frästa direkt i gjutjärnet och då känns det inte som jag vill kosta på lösa säten, undrar vad det skulle kosta? Men är det någon som vet om det är bra att köra utan blyersättning vilket ju är förutsättningen för att kunna ha en katt,mjau. Tidningen Klassiker tog i sitt senaste nummer upp just det att montera kat på gammelbil, men dom skrev ingenting om det som jag undrar. Det infinner sig plötsligt en ny fråga, hur reagerar en gjutjärnstopp på etanol, E85 till exempel ?
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.



MN

#17 » 22:18:59, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvos B20 och B30 i F utförande hade lösa säten. Man hade ju kört katbilar sedan 1972 i USA...
Samma märke erbjöd katrenade bilar fr o m 1987 års modeller och det var en skatterabatt på de som frivilligt köpte sådana innan lagkravet som gällde fr o m 1989. Därav tjafset med årsmodell 88B dvs en bil som var en 89:a men tillverkad under 88 så man kunde gnida åt sig rabatten.
Jag känner inte till att Volvo skulle haft ngn certad fuggebil med kat, däremot såldes det konverteringssatser till förgasarbilar och dessa var naturligtvis oreglerade.

TS: Finns gott om amerikanska gjutjärnmaskiner som går förträffligt bra med direktbearbetade säten och BF bensin. Personligen tycker jag att det är en överloppshandling att knöla dit en kat på en 39 år gammal bil. Hur stor är nyttan igentligen?

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

magloman

#18 » 22:26:42, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åker man så mkt att det gör nån skillnad skulle en nyare motor göra ännu större skillnad
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tias BM

#19 » 23:08:24, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp frästa säten i toppen! Kostade för 2 år sedan 3500kr att få nya lösa säten med allt inkl arbetet! Men själv har jag kört kadett 1200 i 19 år utan bly ersättning, byte toppackning i somras och han som fixa toppen sa att den så bra ut i sätena!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

torbjorn_forsman

#20 » 23:10:11, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara värt att tänka på att CIH-motorn, men då i 6-cylindrigt utförande, faktiskt förekom med kat i Opel Omega.

Annars skulle väl en ganska stilenlig modernisering - och mycket bra för bränsleekonomin - vara en C20NE med Motronic 4.1 från en Omega 2.0 '87-90. Det skulle nog även vara inom möjligheternas gräns att lyfta över Motronicsystemet till den gamla CIH-motorn, om man bara lyckas ordna en lämplig kuggkrans för vevaxellägesgivaren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#21 » 00:19:51, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det kan ju vara värt att tänka på att CIH-motorn, men då i 6-cylindrigt utförande, faktiskt förekom med kat i Opel Omega.


Nu va du litt snabb TF :mrgreen:
1986 gick Rekordmodellen i graven och (enligt info från GM) även CIH motorn som då varit med sen 1965.
1988 (eller 89) kom så Omega 2400. I den satt 2,2 lit CIH fast man hade piffat upp den till 2,4 liter. Förvåningen va stor på firman när vi fick hem den första bilen o öpnnade huven :uupps:
Sen kan man återfinna 2,4an i bla Opel Frontera en bit in på 90talet.

Så, rent teoretiskt kan TS ta en sån katrenad 2,4 o mula ner i Rekorden. Lådan borde passa. En del prylar måste dock flyttas över.

Jag har en kamrat som mulat ner en modern 2liters Omegamotor med växellåda i en 67as Rekord. Det skulle enligt honom inte va nåt besiktningsproblem. Har dock inte hört om han besiktat än.

Rekord E modellen fanns även med den "nya" motorn, då i 1,8liters utförande, så där kan de kanske va nåt att grunna på om TS vill ha kat.
magirus
 

PerJohansson

#22 » 00:50:28, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:...Därav tjafset med årsmodell 88B...


Jag trodde det var tvärtom, att 88b var en tidig utgåva av 89-års modell för att slippa katkravet?

Sen angående bly/blyrersättning: jag har fått lära mig att blyet tillsattes för att öka oktantalet, inte för att minska sätesslitaget.

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

magirus

#23 » 00:57:25, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.. å jag fått lära mej att de va för bägge delarna eller iaf att blyet lade sig som en slags "tätning/stötdämpare" i sätet.
De första kan jag köpa då vår älskade Admiral 65a helt plötsligt tappade komp på några cylindrar. Vi hade då kört utan tillsats ett bra tag.
Av med toppen men INGE FEL! :uupps:
Slipade in ventilerna o gjorde tättest med lacknafta. Tätt som ett fisk@nus :hurra: körde nytt kompprov, nu va de 2 andra cylindrar som va otäta. Körde i litt olja o provade igen, ventilfel :ohnej:
Blev less o monterade ihop, startade o vips, INGE fel, gick som en dröm.
MEN nu fick de bli tillsats o feltet uppenbarade sig inte mer.
Rådfrågade en i min värld mycket kunnig motorspecialist. Denne talte då om de där me blyet o tätning/stötdämpare osv.
MENMEN, jag har haft fel förr :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

G-son

#24 » 02:09:07, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag hittat rätt uppgifter nu är Opel Rekord-E 1.6/1.9/2.0 1978-86 godkänd för att enkelt kunna registreras med max 92kW/125hk 230Nm. Om jag även hittade rätt uppgifter för 2.4-motorn i Omega så ska den ge 125hk och 195Nm. Borde knappt gå få en bättre matchning än så.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#25 » 09:40:16, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
Sen angående bly/blyrersättning: jag har fått lära mig att blyet tillsattes för att öka oktantalet, inte för att minska sätesslitaget.


Det stämmer. Och sedan man väl hade börjat med blytillsats i bensinen, kom motortillverkarna på att man kunde snåla in och använda billigare material i ventiler och säten, för motorer som bara skulle köras på blyad bensin.
Det lär för övrigt ha hänt då det var nytt med blyad bensin efter kriget, att en del äldre motorers ventilsäten som hade hållit bra för gammaldags blyfri bensin, bentyl, gengas mm, nöttes ner på nolltid av blyat bränsle...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#26 » 10:03:29, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, en gengastopp som gått ett tag är ingen vacker syn.

:back_to:

G-son skrev:Om jag hittat rätt uppgifter nu är Opel Rekord-E 1.6/1.9/2.0 1978-86 godkänd för att enkelt kunna registreras med max 92kW/125hk 230Nm. Om jag även hittade rätt uppgifter för 2.4-motorn i Omega så ska den ge 125hk och 195Nm. Borde knappt gå få en bättre matchning än så.


Bara leta en 2,4 då :thummar:
magirus
 

G-son

#27 » 13:50:44, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Bara leta en 2,4 då :thummar:

Först bekräfta att uppgifterna är rätt, SEDAN leta. ;) :vissla:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

bray65 (trådstartaren)

#28 » 19:56:53, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blyersättning eller inte?
Åsikterna går isär, jag för min del tror att vissa gjutjärnstoppar har bättre tålighet att köras utan blyersättning, andra sämre beroende på vad det är för kvalitet på gjutjärnet. Det kan till och med skilja på kvaliteten inom samma motorfamilj beroende på gjutjärnskvalitet. Jag har portat några gjutjärnstoppar och även svetsat, jag har konstaterat att det är svårare att svetsa vissa toppar och att det även är fler porer och mer läckage i vissa toppar.
Men är det någon som har provat E 85 i en gjutjärnsmotor? Hur påverkas gjutjärnet av etanol, vad är det som smörjer sätena, det är ju inte bly ?
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

torbjorn_forsman

#29 » 20:39:01, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

E85 tycks fungera betydligt bättre än bensin i det avseendet, tack vare lägre avgastemperatur. En bekant har en husbil byggd på en gammal Hanomagbuss, den är något undermotoriserad med den Volvo B18 som någon tidigare ägare har monterat istället för den mindre lyckade ursprungliga dieselmotorn. Motorn är konverterad så den kan köras på motorgas (gasol, LPG), E85 eller bensin. Den har körts i rätt många år nu på semesterresor nere på kontinenten, vanligtvis kontinuerlig fullgas och 3500-4000 r/min. Alltså ovanligt hårda driftförhållanden. Drifterfarenheterna är att när man kör på motorgas minskar avgasventilernas spel snabbt och det krävs ventiljustering med ungefär 200 mils intervall. På blyfri bensin utan blyersättning klarar den 500 mil mellan ventiljusteringarna. På E85 ändrar sig spelet inte märkbart.

Det är känt att åtminstone Fords Kölnfabrik har haft mycket ojämn kvalitet på gjutjärnet i toppar till V4-motorerna. Olika exemplar har haft högst olika hållbarhet på ventilsätena, och de lär bete sig olika vid svetsning också.
Förmodligen är det en följd av att gjutjärnet härstammar från kokseldade masugnar i ruhrområdet, och ibland kunde få rätt hög svavelhalt när det fanns mycket svavel i koksen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing

#30 » 21:19:09, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte redogöra vad E85 gör o inte gör på det kemiska stadiet, men har pratat med erfaren märkesmekaniker som servat en del E85 bilar, då var det tätare oljebyten som utfördes, några långtidsstudier blev det ju inte då det var nybilar o efter garantin gått ut servas dom ju på andra verkstäder, men har hörde aldrig något om några problem som kunde kopplas till just bränslet.

Har även pratat med bilbyggare som kör drifting med Volvos 5 o 6 cyl vitmotor och dom bekräftar tätare oljebyten men även snabbare åldrande på slangar o plast till bränslesystemet, spridarna slits fortare med pga att E85 är så torrt, här har jag hört att lite tvåtaktsolja ska fungera, dock sänker oljan oktantalet om jag hört rätt men en procent eller två kan ju knappast ta bort fördelarna med just E85.

På driftingbilen som vi talade om satt det styrsystem som mätte avgastempen och det var en avsevärd skillnad på avgastemp, så dom kunde öka på laddtryck o tändning på motorn o ja det verkade ju hålla.

Jag tror inte det finns något tillsatt ämne som ska smörja i E85 utan det är materialet i motorn som avgör hur långe det håller, men som sagt jag vet inte.

Jag har experimenterat klart med E85 på min busbil, det blir bensin i den pga att den är lågkompad o svårstartad vinterid, o det blir ju då den är tänkt o användas, men ska fundera på det i annan sommarbil i framtiden, om bränslet som sådant finns kvar.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Antevante och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se