kimmen skrev:Volvo hade katalysator utan lambdasond i början
Det gäller då att justera förgasaren rätt så att inte katalysatorn blir överhettad
En bil från —81 kommer nog inte att köras så mycket att motorn tar skada
Men ska inte en sådan bil vara i originalskick
Hmm...kan du hitta någon källa till det?
Vad jag vet har det aldrig förekommit oreglerad katalysator fabriksmonterat ihop med kat på Volvo. Möjligen tillsammans med K-jetronic insprutning på bilar för Californien i mitten av 70-talet.
Volvo har inte heller använt lambdareglerade
förgasare, utan har alltid haft insprutning ihop med lambdareglering.
Däremot har jag för mig att Volvo tog fram ett kit för eftermontering av katalysator på 240 med förgasare i slutet av 80-talet.
Felaktig bränsleblandning inom måttliga gränser leder INTE till överhettning av katalysatorn. Det enda som kan få den överhettad är om det finns stora mängder oförbränd bränsleluftblandning med i avgaserna, så att en förbränning med otrevligt stor värmeutveckling kan ske i katalysatorn. T ex om motorn misständer av någon anledning eller om tändningen är så sent ställd att bränsleblandningen inte har hunnit brinna färdigt när avgasventilen öppnar.
En för fet bränsleluftblandning orsakar ingen nämnvärd värmeutveckling, eftersom det inte finns med något fritt syre som behövs för oxidationen med i avgaserna. Och inte en mager blandning med
luftöverskott heller, eftersom det knappt finns med några o- eller halvförbrända saker i "magra" avgaser från motorn.