Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

katalysator i gammal bil

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

bray65 (trådstartaren)

#1 » 21:31:59, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att montera katalysator i min Rekord E-81.
Men jag undrar om det går att hälla blyersättning i tanken eller tar katten skada?
GM rekommenderar 98 oktan, men jag har provat med 95 och kan inte märka att det skulle vara något problem.(har inte märkt av några spikningar)
Om jag kör utan blyersättning tar ventilsätena skada, eller?
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.



torbjorn_forsman

#2 » 22:03:31, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör inte använda blyersättning ihop med katalysator.
En GM-bil som är så modern som från '81 har rimligtvis ventilsäten som tål blyfri bensin redan från fabrik, när den bilen tillverkades så hade ju koncernen redan 7-8 års erfarenhet av blyfri bensin i USA.
VW införde ventilsäten som tål blyfritt på alla modeller, även för marknader som då hade blyad bensin, 1979.

Rent allmänt har bensinkvaliteten förbättrats sedan det tidiga 80-talet, så dagens 95-oktaniga bensin kan mycket väl ha minst lika bra knackbeständighet i praktiken som 80-talets 98 oktan hade.

Om du ska montera katalysator, så hade det ju varit riktigt elegant att ha ett L-jetronic-system med stöd för lambdareglering. Tyvärr är det svårt att hitta i vår del av världen, men det satt t ex på VW-bussar som såldes i Californien 1980-82. Många L-jetronic-styrdon från 80-talet har mönsterkort som är förberedda för lambdareglering, och komponenterna (bl a en hybridkrets) som saknas verkar vara desamma som de som sitter i styrdonet för K-Lambda (hittas bl a på en del Audi och VW med 5-cylindrig motor, och snikmodeller av Saab 900, från ca 1987-88). Så teoretiskt sett borde man kunna bygga om ett styrdon till lambdareglerat utförande!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#3 » 23:35:54, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutsätt inte ATT det är hårdförkromade ventilsäten i en CIH-motor från 81 utan kolla att det är så först.
Det som händer annars utan tillsats är att ventilerna tar med sig material från gjutjärnssätena och till slut är sätena djupt insjunkna.
magirus
 

torbjorn_forsman

#4 » 00:34:06, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, förekommer det CIH-motorer som har ventilsätena bearbetade direkt i toppens gjutjärn?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing

#5 » 00:38:18, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som fossil så undrar jag vad för du vill ha kise på en bil som inte behöver det?

När det gäller toppen så är det gjutjärnsmotorn vi talar om gissar jag o det är inte alls säkert att det som tidigare talare skriver att det är säten i, biltillverkare har en förmåga att inte sätta i ett dugg bättre grejer än vad lagar o certifieringar kräver år för år i olika länder.

Tänker du på miljön så funderar på en E85 konvertering istället, har du insprut så är det ca 30-40% större spridare du behöver, tänk bara på om det är hög eller låg ohmiga, jag bytte på en Sierra samt ökade bränsletrycket från 2,5 till 3 bar, sen gick det fint, dock startsvårigheter under +10 grader så motorvärmare är ju ett måste.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#6 » 10:31:02, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På L-jetronic är det ännu enklare att konvertera till E85 än genom att byta spridare. Det är bara att öka värdet på den kondensator i styrdonet som bestämmer pulslängden.
Ett möjligt problem med etanolkonvertering är dock att det inte är säkert att varmkörningsanrikningen räcker till för att få bra körbarhet innan motorn är varm. Den styrs av funktioner som är "inbyggda" i en hybridkrets, och inte så lätta att förändra.
Kallstart är dock inget bekymmer eftersom L-jetronic har en separat kallstartventil. Det är bara att lägga en återfjädrande strömbrytare parallellt med termotidkontakten så kan man "snapsa" motorn för hand efter behov.

Min uppfattning är att det bara var extrema lågprismotorer (Skoda från kommunisttiden, Ford V4 m fl) som hade ventilsätena bearbetade direkt i gjutjärnet. Lite mer påkostade motorer som var tilltagna för lång livslängd hade insatssäten även om tillverkaren förväntade sig att de bara skulle gå på blyad bensin, dock var det inte säkert att materialet var lämpligt för blyfritt. T ex praktiskt taget alla Volvo bensinmotorer, såväl för personbilar som traktorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#7 » 10:39:01, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo hade aldrig lösa säten i gjutjärnstopparna på personbilarna, det kom först på b21. Opel har jag bara gjort i ordning en topp på, en Ascona från 80 även där har jag för mig det var säten direkt i toppen men kan missminna mig.

3 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

kimmen

#8 » 10:47:47, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo hade katalysator utan lambdasond i början
Det gäller då att justera förgasaren rätt så att inte katalysatorn blir överhettad
En bil från —81 kommer nog inte att köras så mycket att motorn tar skada

Men ska inte en sådan bil vara i originalskick
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#9 » 10:53:56, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Volvo hade katalysator utan lambdasond i början
Det gäller då att justera förgasaren rätt så att inte katalysatorn blir överhettad
En bil från —81 kommer nog inte att köras så mycket att motorn tar skada

Men ska inte en sådan bil vara i originalskick


Hmm...kan du hitta någon källa till det?
Vad jag vet har det aldrig förekommit oreglerad katalysator fabriksmonterat ihop med kat på Volvo. Möjligen tillsammans med K-jetronic insprutning på bilar för Californien i mitten av 70-talet.
Volvo har inte heller använt lambdareglerade förgasare, utan har alltid haft insprutning ihop med lambdareglering.
Däremot har jag för mig att Volvo tog fram ett kit för eftermontering av katalysator på 240 med förgasare i slutet av 80-talet.
Felaktig bränsleblandning inom måttliga gränser leder INTE till överhettning av katalysatorn. Det enda som kan få den överhettad är om det finns stora mängder oförbränd bränsleluftblandning med i avgaserna, så att en förbränning med otrevligt stor värmeutveckling kan ske i katalysatorn. T ex om motorn misständer av någon anledning eller om tändningen är så sent ställd att bränsleblandningen inte har hunnit brinna färdigt när avgasventilen öppnar.
En för fet bränsleluftblandning orsakar ingen nämnvärd värmeutveckling, eftersom det inte finns med något fritt syre som behövs för oxidationen med i avgaserna. Och inte en mager blandning med luftöverskott heller, eftersom det knappt finns med några o- eller halvförbrända saker i "magra" avgaser från motorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#10 » 11:15:02, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyskarna körde en del med oreglerad katalysator ,har för mig att det kallades u-kat.
Undrar om inte det gjordes för att få ned fordonsskatten?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#11 » 12:59:09, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det lär ha varit något sådant. Men jag tror inte det förekom några fabriksmonterade oreglerade katalysatorer i Tyskland heller, utan bara eftermonterade. Det kan ju tänkas att Volvos eftermonterings-kit var tänkt mest för den tyska marknaden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#12 » 13:55:48, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man vara miljövän ska man ju stoppa i en modernare motor komplett med styrsystem och kat.
Kanske nån som enkelt går programmera om för E85.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

frippis

#13 » 17:07:59, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ja, det lär ha varit något sådant. Men jag tror inte det förekom några fabriksmonterade oreglerade katalysatorer i Tyskland heller, utan bara eftermonterade. Det kan ju tänkas att Volvos eftermonterings-kit var tänkt mest för den tyska marknaden.


Kunde man inte få bidrag i sverige för att eftermontera katalytisk avgasrening i slutet av 80 talet?
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

SK Racing

#14 » 18:36:40, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tidig 740 jag var med o bytte avg på satt kise på den o det var en 85-87 någonting, tog bort kisen men det fick ägaren fan för, tvåa direkt då det i pappren stod kise, ägaren luskade lite i det o fann att det tidigare än 88 gick att få rabatt på skatten om en valde till kise på bil som då inte hade det, volvo var en av dom tillverkare som kunde erbjuda kise även på tidigare bilar än 88.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

tkgb

#15 » 19:28:00, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft en Fiat Croma 1987 med orginalmonterad katalysator, det stod katalysator i reg pappret.
Har även ett svagt minne av att det stod KAT på bakluckan :grin:

När jag köpte den så var avgassystemet sönderrostat och katalysatorn nästan helt tät på den,så den åkte väck utan att ersättas med någon ny.
Det var aldrig några problem på besiktningen(med katten)även fast den var reggad med kat, dom sa att gränsen gick vid 1988 för att den skulle bli underkänd för borttagen katalysator.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se