Ja nu är det dags för att göra om en 940 sedan från -94 till att bli en A-traktor. Våran idé är att behålla allt så långt det är möjligt. Bilen på operationsliften för dubbelbypass växellådstillskott mm:
Efter en del meck så fick vi loss växelspakeriet, som tur va så är det ogresat på dom flesta ställena i bilen. Här en bild när mittkonsollen och spaken är lossad.
Vidare så fick vi lockat ut original växellåda också, här har vi ställt dom med det avståndet som jag tänkte skulle kunna vara genomförbart, 14 cm. Det är samma splines fram som bak på bägge lådorna, det underlättar. Det är även samma bultmönster fram som bak på tre av fyra bultar, det underlättar också dramatiskt.
Kardantunneln: Den är 18,5 cm bred mellan balkarna, växellådan är 17,5 cm bred...
Om man sågar av den böjda plåten, alltså överdelen av tunneln så kommer lådan att få plats. Sen när lådan är på plats så får man bygga en ny topp på kardantunneln. Så här ser det ut i dag.
Sen måste kardanen kortas ca 46 cm, det blir bara en stump kvar innan stödlagret.
Jag har en fråga här, skall kardanen inte ha teleskopisk splines där på bilden?