Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fjäderbrott

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

Trondos

#16 » 23:03:43, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig med fjaderbrott foran på Peugeot 307 og Citroen C4 også, og der har ikke fjadertallriken noen kant, så fjæren går ofte rett inn i dekket. Det skjedde på min med fire dagers mellomrom, under en kuldeperiode med -5 grader...

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111



wol

#17 » 23:06:51, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att med dagens pressade priser så försöker biltillverkarna att pressa priserna så mycket det går och då får dom tumma på kvaliteten.
Sedan får bilägarna besöka märkesverkstan för reparation så dom kan tjäna mer pengar på dom bilarna som redan är sålda.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Bengt Erik Eriksson

#18 » 05:01:50, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fjäderbrott jag själv haft var på en Renault 19txe -92 ca 10k mil:först gick det ena. Tog hem två fjädrar, men bytte bara den trasiga, fick byta vänster innom 2 veckor..

Sedan på en Chrysler grand voyager -95 också ca 10k mil. Men fick då några bastarder till fjädrar som var hiskeligt stela. De höll bara något år så brast de med. Men då var den utlånad till en som gjorde jobbet själv.

Sist på en berlingo som köptes med trasig fjäder och kassa styrlager.. Ca 30k mil.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

texas5020

#19 » 07:42:48, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sambons Laguna -01, båda sidor fram och det var nedersta varvet. V40 också 01, höger sida, nedersta varvet. Sambons dotters Focus -06. båda sidor fram mm. det har vart många fjäderbyten i verkstan under dom 8 år vi bott här, både egna och andras bilar. :svettas:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

SK Racing

#20 » 09:51:41, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Dom har 3 års garanti, men om det är utmattning får man visst inget på garantin. Vad är då garantin till för?


Vill man ha garanti idag så får en köpa en brödrost eller annan elprodukt.

Reklamera delar har alltid varit svårt o svårare verkar det bli, idag inte helt ovanligt att lokala säljaren/verkstaden tar smällen för att ha en nöjd kund, då sedan huvudkontoret avslagit reklamationen, har genom mitt fordonsintresse haft o har kontakt med div firmor o anställda från trädgårdsmaskiner till entreprenad och kan genom åren se en hårdnande syn på det här med garanti o reklamationer.

Kvar står den lokala handlaren med en inte helt nöjd kund...

När det gäller fjädrar så håller jag med det som skrivits då med min egna erfarenhet som grund, förr rent allmänt så mattades fjädern ut o blev slapp, idag brister dom, på mina japanbilar alla äldre än 83 har ingen haft brusten fjäder, men lägre har dom blivit, inte heller någon av alla dom Datsun jag skrotat har haft någon brusten fjäder.

Däremot så när jag pratar med kompisar som skruvar nyare bilar då mellan 5-20 år gamla så är brustna fjädrar mer regel än undantag, oavsett vilken del av världen dom är ihopskruvade i.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

osla

#21 » 10:18:24, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercedes hade ofta brustna fjädrar på alla modeller fram till w210 iaf
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Stefan1972

#22 » 10:58:48, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden förr och nu är tillverkningssättet. idag tillverkas nästan alla fjädrar av härdad tråd på rulle. Kallformas alltså och så är de klara.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#23 » 13:19:30, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och inte minst så uppfattar jag som att det är mycket vanligare med kärvande/hackande fjäderbenslager som orsak till fjäderbrott nuförtiden.
Jag hade inte råkat ut för ett enda dåligt fjäderbenslager innan jag fick tag i en Peugeot Partner '97 , men nu verkar det som om det är lika bra att beställa fjäderbenslager så snart man får hem en "nygammal" bil, de är alltid dåliga efter 10 år.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#24 » 13:28:03, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast gamla Partner och Berlingo var värsta tänkbara exempel, finns nog ingen bil man bytte så mycket fjädrar och lager på som de. Oerhört vanligt då det begav sig.
Visst kan lager finnas med i ekvationen men jag tror mest på tillverkningssättet och materialet. För min del är det få bilar man byter fjäder på som definitivt har dåliga lager. Oftast är det ju plötsliga brott och det tro jag mer beror på plötslig spänning och defekter i materialet. Kör man som idag härdad tråd på rulle så vore det nästan lite orimligt att det skulle vara 100% felfritt kontinuerligt.

4 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#25 » 13:43:17, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller Partner/Berlingo (och de personbilar som de delar teknik med), så tror jag att en stor orsak till att fjäderbenslagren rostar ihop är att man har blåst på oförsiktigt med högtryckstvätt nerifrån och upp längs stötdämparens kolvstång.
På min Partner var för övrigt det ena fjäderbenslagret felvänt av någon tidigare klåpare!

Och jag måste försöka hitta de nya lager jag köpte till Ford Focus i höstas. Nu knäpper det så mycket i dem att det är direkt motbjudande att vrida på ratten. Jag vet att jag hade fram de nya lagren och visade en granne som behövde utbildas på vad ett fjäderbenslager är, sen dess är de spårlöst försvunna.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#26 » 13:55:03, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

berlingo var ju ett kapitel för sig, de hade nog nå fabrikationsfel deluxe. Till och med nybilar hade ju fjäderbrott. Det var ju då de tog fram nån hållare som skruvades fast så man åtminstone sparade in på däck..........Tror inte att jag bytt fjäder två ggr på samma bil iallafall. Däremot lager och de kunde man byta både två och tre ggr åt samma kund och bil. Oftast anmärkningar hos sbp då.
Motsvarande Partner hade väl samma problem antar jag men det gick inte så många såna här.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

meken49 (trådstartaren)

#27 » 14:20:09, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om jag ska satsa på japanska KYB. Japsarna kanske har bättre kvalité än dom i Europa. Men det är väl kanske ett vågspel :klia: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

SK Racing

#28 » 15:07:58, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kyb är väl inte sämre i vart fall du får prova, när det gäller lager förr på dom bilarna jag skruvade med så satt det på Datsun ett riktigt kullager o när en lyfte på skyddet var där fullt med fett från fabrik, har aldrig bytt ett enda lager på någon av mina Datsun, har dock ett stort lager av beg då jag sparat en del genom åren, dagens "lager" vet jag inte ens om det ska klassas som ett lager ens, på många bilar tycker jag det ser ut som lagren på hor*ns hjul en åker runt på under bilen.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Jac

#29 » 15:14:42, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Efter att ha ägt runt 200 bilar, mest 70 till -90 tal så måste jag av egen erfarenhet säga att fjäderbrott varit ovanliga, stötdämpare långt vanligare som problem. Likaså under de År jag arbetade på hyundaiverkstad + främmande märken, måste jag säga att de var ganska ovanliga och även där slagna av stötdämparproblem.
Kan nyare fordon/fjädrar vara mer livslängdsuträknade än förr då det kanske plussades på lite extra hållbarhet då det var svårare att räkna ut hållfasthet, livslängd mm?
Se bara på drivaxlar på ex, nya Suzuki 4x4 bilar, tändstickor jämfört med 70/-80 talets brännbollsträn...


Jag tror det är vanligare att piskan att hålla lågt inköpspris/bygga billigare bilar är orsaken till dåliga komponenter.
Att räkna ut exakt livslängd på en fjäder med ganska oförutsägbara rörelser tror jag är ganska svårt. Betydligt enklare att göra det med ventilfjädrarna isåfall.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stefan1972

#30 » 15:46:32, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska dock poängteras att det finns ett fåtal fabriker som gör fjädrar till fordon men trettielva "varumärken". Lesjöfors tillverkar åt väldigt många som packar i egna kartonger......Att byta varumärke behöver alltså inte betyda nånting..........

4 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se