Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ford Transit MK1 1976

58 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

mimeck (trådstartaren)

#31 » 21:22:06, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett tipps på "burtom racimg" ersätt m:en med n.

Tippset kom från nånn på en stor och seriös firma, som själva gick bet på att få tag på delar till sitt eget bilmärke, men jag undrar om det blev ett missförstånd.
Burtom racimg verkar hålla på med racing prylar i USA. Dom kanske tyckte dom var roliga så här på sista arbetsdan för veckan.

Vad tror ni?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Iznogoud

#32 » 21:53:52, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

mimeck (trådstartaren)

#33 » 19:02:10, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara i england iallafall men fortfarande åt racinghållet.
Dom kan vara värda att kolla upp. Tack.

Är det nånn som känner till dom här: [url][https://www.motomobil.com/online-catalogue,7930.html/url]
Har bara tittat lite snabbt men dom verkar lovande.


Fick isär kopplingen idag.

Det var inga problem förutom att svänghjulet satt med "utvändiga torx" skruvar. Måste alltså ha en torx hylsa för att få upp dom. Lyckades hitta en lednyckel med stjärnformad fattning som gick på tillräckligt bra. Ska skaffa rätt verktyg eller skruvar med annan utformning. Tex. vanliga invändiga torx eller sexkant. Det var ytterst nära att jag hade varit tvungen att fara till stan för att skaffa hylsan.


Tror jag ska svarva svänghjul, tryckplattan och byta lamellen. Vad tror ni om det?
Dum fråga: Hur funkar en sånn här koppling. När jag tog isär den så lyckades jag inte begripa hur det blir tryck mot lamellerna.

Bild
Bild
Bild
Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#34 » 19:37:48, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En komplett koppling här. Den borde passa men det går ju att fråga om innan man beställer. Var nått frågetecken kring äldre mk1 men min är ju en "nyare" mk1.
Har sett enbart lamellcentrumet för dubbla priset..

https://www.burtonpower.com/luk-std-clutch-kit-v6-essex-taunus-2-8-capri-granada-sierra-624081200.html


Hur funkar det att beställa från england idag?
Nått man måste tänka på?
Kan det bli problem pga. coronan?

Dolda avgifter innan man fått hem det?
Är det tullfritt från england?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#35 » 20:11:33, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tullfritt än så länge under övergångstiden.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#36 » 20:22:40, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande hur kopplingen fungerar, så är det tryckplattans planfjäder, "solfjäder" som ger kraften som klämmer lamellen mellan tryckplatta och svänghjul.

Kolla mått (framför allt diameter) på kopplingslamellen. Om det finns några instansade detaljnummer på lamell eller tryckplatta så bör de gå att använda som referens för att säkerställa att du får rätt delar.
Om du hittar artikelnummer på lamell eller kopplingssats hos någon känd kopplingstillverkare (LuK, Sachs, Valeo etc), så kan de numren också vara bra att söka på. Det är ju inte alls omöjligt att man t ex kan hitta något på Ebay.

Så vitt jag vet så är det tullfritt från England åtminstone detta år ut. Det ska inte vara några större fraktsvårigheter pga coronan, men man ska väl inte bli förvånad om det tar några dagar längre än vanligt.
I förra veckan beställde jag från en engelsk elektronikgrossist, leveransen kom som vanligt 2 dagar efter beställning.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#37 » 19:22:28, 29-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant film om kopplingens funktion. Finns kanske fler filmer att hitta!

https://www.youtube.com/watch?time_continue=406&v=devo3kdSPQY&feature=emb_title


Det fanns fler! Borde nästan ligga i tråden med intressanta filmer och sånt.

https://www.youtube.com/watch?v=pqF-aBtTBnY

https://www.youtube.com/watch?v=6DL0j0eKD8Y
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#38 » 09:06:18, 30-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarva svänghjulet är nog överkurs om man inte ser spår av nå överhettning. Rosten kan man ju bara putsa bort.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#39 » 17:32:40, 30-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får se hur jag gör med svarvningen. Måste nästan bort med styrpinnarna också i så fall. Kanske onödigt jobb.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#40 » 19:37:53, 03-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går sakta framåt. Funderar på att beställa delar från https://www.mot*.*omobil.com men jag vet inte om det är en seriös firma. Dom har ganska bra upplägg på hemsidan iallafall. Går lätt att hitta saker.

Tänkte även beställa från burt*.*onpower men dom svarar inte på mail. Lite osäker på om deras kopplingsats är rätt för bilen.
https://www.burt*np*wer.com/luk-std-clutch-kit-v6-essex-taunus-2-8-capri-granada-sierra-624081200.html

Kanske coronan har tagit dom! Är det nånn som beställt av dom här företagen.
Jag tar ju gärna emot tipps om vilka som har bla. koppling och div. packboxar till transiten.
Senast redigerad av mimeck 18:19:44, 28-04-2020, redigerad totalt 2 gånger.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#41 » 20:00:20, 03-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller kopplingen, så sök i första hand hos kopplingstillverkarna. De brukar ha mer ordning i sina webkataloger än vad återförsäljare har. Har du hittat några detaljnummer på de gamla delarna (tryckplatta, lamell, urtrampningslager) som kan vara användbara att söka på?

LuK webkatalog finns på https://webcat.schaeffler.com/web/schae ... arch.xhtml . Om den verkar alltför insnöad på tyska Transit, så kanske du får försöka lura den till att din dator befinner sig i UK.
Och det finns ju fler möjliga tillverkare av kopplingssatser också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#42 » 17:21:25, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått det jag beställde från tyskland. Det blev kopplings lameller, urtrampninglager, packboxar för vevaxel och in/ut axelväxellåda och växellåds förlängningen. Ett par vanliga packningar till växellåda/förlängning blev det också.
Har knappt börjat med dom delarna. Har bara tagit lös packboxen bak på vevaxeln.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SK Racing

#43 » 20:29:04, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burton Power har funnits länge, vet kompisar som handlat av dom sen mitten av 90 talet, jag har genom samköp handlat via dom o det har blivit rätt dom gångerna.

Någon kompis har varit i deras butik o köpt delar till mig över disk :) Jag har inte beställt något från dom personligen men kommer säkert o göra då jag har några Sierror.

Har en en transa med Pinto i så har jag för mig att det är samma koppling som till rwd cossybilarna, har för mig att V6 har samma koppling men, oj det var ett tag sedan en tittade på dessa delar...

Är tryckplattan i bra skick så fungerar det ofta bra o köpa en sinterlamell från någon seriös firma, dom har många olika diametrar och centrum på hyllan, då gärna med solitt centrum så en slipper det där ryckandet när en ska iväg o kopplingen har några år på nacken.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

mimeck (trådstartaren)

#44 » 18:17:55, 28-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte från: https://www.mot*.*omobil.com. Gick smidigt och lätt att klicka på delarna i sprängskisser. Det blev bara en vanlig standard lamell. Ser lika ut som den som satt där och jag tror den har rätt mått också.



Följande sats från burton har fel dimension som jag förstod det när jag kontaktade dom via mail: https://www.burt*npower.com/luk-std-clu ... 81200.html

Det viktiga är ju att delarna passar ihop. Bilen kommer ju inte att gå mer än några mil/år om den nu nånnsin kommer ut i trafiken igen. (menar på lagligt sätt. Prov körning på byvägen talar vi tyst om..)
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#45 » 18:26:22, 19-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ford transit mk1 -76 Essex v4 motor.

Eftersom kopplingen rostat fast lyfte jag ju motorn och bytte kopplingen. Nu är motorn tillbaka i bilen igen.
Den går men inte alldeles perfekt. Har varken ljuddämpare eller luftfilter monterat.

Problemet är att jag glömt hur/var vakuum slangar mm. till förgasare och fördelare ska anslutas.... JÄTTE SMART!!
Just det står det ju inget om i varken Haynes eller verkstadshandboken som jag köpte på mot*mobil tyskland.

Har problem med bilduppladdningen. Hoppas det löser sej så ni förstår vad jag frågar om.




Gammal bild tagen strax efter motorlyftet (tror jag).

Bild





Vad är anslutningarna bra för. Den på sidan var öppen. Fick plugga den för att motorn skulle gå. Finns inte på originalförgasaren. Vad är det för nått och ska den anslutas nånnstans?

Bild





Vad är det här och var ska den anslutas. Finns även på gamla förgasaren men jag får det inte att stämma med slangarna så jag blev osäker.

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se