Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

54 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 14:34:04, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när det är uträtt vilka oljor som är lämpliga.
Har jag lite funderingar på hur vill man ha den inkopplad?
På de äldre bilarna fanns det strömbrytare först på rattstången sedan på växelspaks knoppen. Från -81 och framåt är det en fjädrande knapp. ( måste ha varit något listigt relä inblandat) har ju suttit och försökt stava mig igenom diverse engelska sidor. På en del bilar kan man lägga i overdriven på flera växlar än den högsta. På någon Triumfh verkar det varit en knapp od på 3an en knapp till för od på 4an. På våran Transit funkar overdriven på 3an och 4an ( måste väl sitta två strömbrytare på lådan ).
Jag börjar lite lätt här.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Stefan1972

#2 » 14:39:52, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

enklast är ju att ha den på fyran. Att man inte bör ha den på andra växlar hänger mest på oljetrycket vad jag förstår. Kör man sakta på andra växlar så blir oljetrycket lidande och man sliter nog i onödan på grejerna. Volvos overdrive relä är ju smidig inkoppling men det är ju en smaksak.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 14:56:22, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På engelska bilar verkar det ha funnits en ganska standardiserad lösning med ett relä för att styra/förregla overdrive. Jag har sett i en VHB för någon Rootes-bil från runt 1970 där det kring någon udda relälösning i elsystemet uttryckligen varnades för att "this relay is NOT an ordinary overdrive relay" eller nåt sånt. Så det verkar som om man förutsatte att varenda brittisk bilmek visste vad "an ordinary overdrive relay" är för någonting.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#4 » 15:08:21, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 Man skall ALDRIG ha den inkopplad när man backar.

Så strömbrytarna på växellådan är till för att säkerställa att man INTE kopplar in den på backen.

På vissa Engelska modeller så sker inkopplingen automatiskt via en MAP sensor. (det hette nog inte MAP på den tiden) men jag anser att man bör trycka ner kopplingen när man växlar. Vilket då inte sker på ovanstående inkoppling.

Skall man använda Typ D så bör motorn vara riktigt slö. Då håller den bättre. (läs B16)

Vill man ha en återfjädrande knapp så tar man samma relä som man använder till hel/halvljus från en 140/240. Det är det relät som man använder när man vill koppla in hel/halvljus på ljustutan istället för fotknappen på Amazonen.

VOLVO har en strömbrytare på locket till M40 lådan som aktiveras av en ryttare som är monterad på en av axlarna till växelföraren för 4:ans växel.

Jag har gömt min brytare under instrumentbrädan och kopplat inkopplingslampan för OD som en svagt lysande kontrollampa för blinkersen. Detta för att OD är inte original på min bil så jag gjorde en "dold" installation. Desutom så vill jag inte lägga ut pengarna som en OD spak kostar nu för tiden.

Funderar också på att använda nämda relä och sätta aktiveringsknappen som avkänning på helt nedtryckt kopplingspedal. Då ligger man på 4:an och växlar OD på/av med kopplingspedalen.

Som t_f skriver så ligger det ett relä som styr själva solenoiden. Typ D tar 8A i start och någon ampere i hålläge. Vad Typ J tar vet jag inte men förmodar att det är lägre eftersom dessa håller mycket längre än Typ D
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#5 » 15:20:39, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är för lat idag för att titta på elscheman så jag tar det ur huvudet fast det är ett tag sedan som jag funderade på överdrivelådor. Minns jag inte fel så var det ett vanligt relä på de äldre volvobilarna och på de nyare så har de ett impuls eller skiftrelä som sluter eller bryter vid en impuls när man trycker på knappen. Ungefär samma som hel och halvljus reläerna för Volvo dock inte samma. Solenoiden på lådan ska ha ström för att vara inkopplad, utan ström släpper den.

Beroende på placering och typ av brytare så går det nog bra att konstruera en låda där både 3 och 4 kan använda overdriven. Man placerar brytaren så att den bryter när växelföraren ligger mellan växlarna. När växelföraren flyttas till ett av sina ändlägen så sluter den kretsen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#6 » 15:22:15, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två utväxlingar till dessa. I Sverige så är det vanligast med den högre utväxlingen på Typ D och Typ J har den lägre.
Men vad jag har förstått så kan man alltså köpa dessa OD med annan utväxling i UK.

En Typ D gör 40 km / h på en M41 låda med 4:10 bakaxel och Typ J gör 37 km / h på samma axel. Fast inget av denna info fanns efterfrågat i TS fråga ....
VOLVOs gröna häften är ansedda som en av de bättre repartationsbeskrivningarna för dessa OD.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 23:11:38, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den bilen som det just nu är aktuellt en Ford Transit MK2 -83 diesel. Gick det att beställa overdrive, och då var den möjlig att använda på både 3ans och 4ans växel. Man får väl en tätare stegad låda på det viset.
Det som blir fel är att det sitter en strömbrytare av samma slag som volvo använde på 240 75-80 den var inte kopplad via något relä den har två lägen in/ out Lucas nr 39166 används förutom av Volvo också av "alla" engelska biltillverkare.
Använder jag overdrive på 3an och växlar till 4an blir det ju 4an och overdrive.
Borde bli bättre med Volvos utförande med ett relä och en återfjädrande knapp som ger en impuls till reläet.
Då blir det så här växla till trean om det passar lägg i od med knappen växla till 4an overdriven släpper när man passerar friläget, 4an sedan 4an och overdrive. Det Ford har åstad kommit är då en växellåda med 6 växlar som är tätstegad på de högre växlarna . Vilket verkligen kan behövas med 3,5 tons totalvikt och 62 hästkrafter.
Volvo amazon 1961 fanns att få med 3 växlad låda och overdrive på 2an och 3an vilket enligt en person som ägt en sådan, tyckte att det vid statskörning vart 2an od som stämde.
Det jag inte förstår är varför någon engelsk biltillverkare använt 2 knappar för att kunna koppla in overdrive på två olika växlar, skumt.
Har en volvo 240 diesel tror att det får bli den som får donera relä och knapp.
Vad kallas kopplings schema på engelska?
Har någonstans sett ett till Ford Transit med Overdrive. Till volvo bilar Amazon till 740 har jag kopplings schemor. Ska bara ta mig tid att sätta mig ned och försöka förstå.
Det är då det är guld att bolla ideer, tack allihopa. Od knapp som aktiveras av kopplingen klurigt.
När jag kört 240 med overdrive lådor har jag bara använt kopplingen vid urkoppling när jag lagt i overdriven har jag bara släppt lite på gasen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

QV_

#8 » 23:28:12, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag kommer ihåg rätt så:

Det är ju ett relä som matar solenoiden, det vet jag.

Relät får sin + från knappen och sin - via brytaren på växellådan.

Har man då 2 knappar (en för 3:an och en för 4:an) så lär man ha 2 brytare på växellådan och 2 relän. (gissar jag)
Då kan man växla mellan 3:an + OD och 4 (utan OD)

Vill du ha automatisk urkoppling av OD från 3:an + OD när du går upp till 4:an så behöver du väl ett hel/halvljus relä från en SAAB 9K eftersom dom alltid startade på halvljus, vilket då inte VOLVOs från 140/240 gör. De startar från läget där de lämnades.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#9 » 23:33:15, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vad kallas kopplings schema på engelska?


schematics
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#10 » 23:35:56, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vad kallas kopplings schema på engelska?


T ex circuit diagram, wiring diagram, schematic, electrical diagram.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#11 » 09:47:20, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ett kopplings schema på ett engelskt Ford transit forum. Gick mycket enklare att leta när jag fick lite namn på vad det kunde heta, tackar.
Bild
Nu ska jag sätta på mig ett par glasögon och försöka förstå el schemat . Ljus relä från Saab 9000 var bra att veta . Volvos ljusrelä 140/240 (är det det som kallas stegrelä ?).
Schemat är lite suddigt ska se om jag hittar något bättre.
Ska kolla på dom schemor som finns i böckerna till de volvobilar som har passerat ( eller i de flesta fall stannat kvar).
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

fretchi

#12 » 10:20:59, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog kunna avvara ett overdrive-relä för återfjädrande knapp (nyare Volvo) om du skulle behöva.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

QV_

#13 » 10:28:20, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag ser schemat så har jag ju bara en ledare till lådan så då går ju + via den och inte - som jag skrev.
Kan ju ha varit någon fundering på automatik som gjorde att minnet är diffust.

Det är ju trots allt en +10år sedan jag höl på med OD.

Men skall du använda ett 9K relä så är - via brytaren en "god" ide.
för varje gång du lägger ur växel så kommer reläet att "dö" och därmed återstarta på "halvljus"

Ja det kallades för stegrelä på VOLVO. Reläet stegar mellan hel och halvljus. Det är ju ett mekaniskt relä så det står kvar i sista läget tills det stegar igen.
Det i 9K är ett orange relä i dubbel bredd. Dras med en del kallödningsbekymmer som många andra elektroniska bilreläer.

Jag har ju monterat en pedalavkänning på Amazonens bromsljus (milisekunderna kan vara viktiga för att inte bli påkörd bakifrån) men till kopplingen är det inget åtgärdat ännu. Man kanske får inspiration av denna tråd, vem vet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Göran Ekman (trådstartaren)

#14 » 23:46:28, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jag skulle nog kunna avvara ett overdrive-relä för återfjädrande knapp (nyare Volvo) om du skulle behöva.

Har skrotat en 240 med overdrive 80talare har en lämplig organ donator också ståendes.
Tack för omtanken. Vem vet jag kanske inte har något fungerande relä. Misstänker att projektet få overdriven att funka kanske tar lite tid.
QV fattade inte riktigt vad du menade med millisekunder, tänker jag efter så är det väl att bromsljuskontakten original på Amazon sitter på bromsledningen , har aldrig tänkt på att den blir lite senare. Ibland brukar vi använda uttrycket "bromsen är fartens fiende". Kör man tunga motorsvaga bilar indviker man att bromsa. Fast man ska nog inte välja bort bromsen kan vara bra att ha i bland.
Det suddiga kopplingschemat till Transiten är jag just nu för suddig för att förstå.
Ett mekaniskt steg relä har jag något minne av att jag av ren nyfikenhet i min ungdom har pillat av kåpan för att se hur det funkar.
Av någon konstig anledning står det en Saab 9000 på bakgården som har kommit till organ donator stadiet.
Var sitter det gula ljusreläet på dom ? Har bara muttrat 900 och lite sonett.
När det gäller inkoppling av Laycock overdrives verkar det finnas väldigt mycket på engelska forumsidor när det gäller brittiska sport bilar.
Hittade någon uppgift att Laycock skulle ha byggt 3,5 miljoner enheter varav volvo skulle ha köpt 1 miljon.

Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#15 » 09:26:13, 25-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns också stegreläer i blank aluminiumkåpa på Saab (åtminstone på OG900). Och liknande reläer hittar man också på många Opel och VW från 70-80-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se