På den bilen som det just nu är aktuellt en Ford Transit MK2 -83 diesel. Gick det att beställa overdrive, och då var den möjlig att använda på både 3ans och 4ans
växel. Man får väl en tätare stegad låda på det viset.
Det som blir fel är att det sitter en
strömbrytare av samma slag som volvo använde på 240 75-80 den var inte kopplad via något relä den har två lägen in/ out Lucas nr 39166 används förutom av Volvo också av "alla" engelska biltillverkare.
Använder jag overdrive på 3an och växlar till 4an blir det ju 4an och overdrive.
Borde bli bättre med Volvos utförande med ett relä och en återfjädrande knapp som ger en impuls till reläet.
Då blir det så här växla till trean om det passar lägg i od med knappen växla till 4an overdriven släpper när man passerar friläget, 4an sedan 4an och overdrive. Det Ford har åstad kommit är då en
växellåda med 6 växlar som är tätstegad på de högre växlarna . Vilket verkligen kan behövas med 3,5 tons totalvikt och 62 hästkrafter.
Volvo amazon 1961 fanns att få med 3 växlad låda och overdrive på 2an och 3an vilket enligt en person som ägt en sådan, tyckte att det vid statskörning vart 2an od som stämde.
Det jag inte förstår är varför någon engelsk biltillverkare använt 2 knappar för att kunna koppla in overdrive på två olika växlar, skumt.
Har en volvo 240 diesel tror att det får bli den som får donera relä och knapp.
Vad kallas kopplings schema på engelska?
Har någonstans sett ett till Ford Transit med Overdrive. Till volvo bilar Amazon till 740 har jag kopplings schemor. Ska bara ta mig tid att sätta mig ned och försöka förstå.
Det är då det är guld att bolla ideer, tack allihopa. Od knapp som aktiveras av kopplingen klurigt.
När jag kört 240 med overdrive lå
dor har jag bara använt kopplingen vid
urkoppling när jag lagt i overdriven har jag bara släppt lite på gasen.
Göran i Björnarbo