Sida 3 av 4

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 22:30:18, 13-08-2022
av Göran Ekman
Knapp finns ett st Lucas 39166. Ser ut så här.

Bild

Det som just nu sätter lite myror i huvudet på mig är Fords kopplingsschema, varför har dom inte ritat i en jord på magnetventilen? Eller är det så självklart att det ska man begripa ändå?
Göran i Norråmyra

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 23:47:26, 13-08-2022
av Robert T
Göran Ekman skrev:varför har dom inte ritat i en jord på magnetventilen? Eller är det så självklart att det ska man begripa ändå?
Göran i Norråmyra


Jordar väl i själva växellådan?

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 09:55:37, 14-08-2022
av BM425
Jorden eller minuspolen kan gå genom en annan enhet kontrollkontakt/säkerhetsbrytare för växellådan.

På min P-1800 en gång i tiden med styrning från rattspak, där låg högläget för reläet i även om man tog ur 4ans växel, OD släppte när fyran drogs ur. Sen när jag växlade upp igen till 4an drog OD på direkt med någon halvsekunds fördröjning. Det var oftast inte önskvärt/blev inte bra för accelerationen.

Då är reläfunktionen bättre på de nyare (min 745 -90) då man själv måste trycka på knappen igen för att lägga i OD.

Har själv tagit för vana att alltid koppla ur när jag lägger i och ur OD för att spara överväxeln.
Det var mina tankar om det även om fakta finns i tidigare inlägg.

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 11:41:20, 14-08-2022
av Göran Ekman
Just nu är utförandet samma som 240 75-80. Den varianten med tryckknapp och ett relä som Volvo använde från -81 och framåt är nog den lösningen man ska eftersträva. Och då använda Volvos överväxel relä sitter en diod i det reläer tror jag har inte lagt upp något kopplingsschema på det. Står en 740 turbo bakom maskinhallen reservdels bil där finns det ett OD relä över. Undrar om det kan vara samma överdel på växelspaks knoppen.
Planen just nu får bli att försöka få OD att fungera . Nästa steg får bli att modifiera inkopplingen till samma utförande som Volvo -81 och framåt.
Göran i Norråmyra

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 12:58:02, 14-08-2022
av torbjorn_forsman
Det är väl ett relä med nån form av hållkrets eller bistabil funktion, som används på de Volvo som har tryckknapp för överväxeln?

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 15:28:08, 14-08-2022
av bmrobban
Jag använde ett hel/halvljusrelä från en 140 på en 142:a jag hade med tryckknapp till od:n

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 15:41:18, 14-08-2022
av Göran Ekman
Hur det ska kopplas när det blir den lösningen som ska bli den permanenta. Då kommer det att kopplas efter Volvos kopplingsschema som jag har tillgång till i de gröna VHB Volvo original.
Just nu är det mest bara att jag inte blir riktigt klok på symbolerna på det Ford kopplingsschema jag la upp här, tycker att jag saknar symboler för jord.
Göran i Norråmyra

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 17:30:30, 14-08-2022
av Göran Ekman
bmrobban skrev:Jag använde ett hel/halvljusrelä från en 140 på en 142:a jag hade med tryckknapp till od:n

Är väl ungefär samma lika på 240, har av ren nyfikehet pillat upp kåpan på ett sådant relä för att se hur det fungerar. Var något väldigt mekaniskt som skiftar mellan två utgångar när det får en ströminpuls. Om jag minns rätt nu. Det var inte ström som drog reläet. Kan det kallas för stegrelä?
Göran i Norråmyra

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 17:58:34, 14-08-2022
av QV_
Själv funderar jag på att ha tryckknappen för OD på kopplingspedalen.
Om man trycker kopplingspedalen i botten så aktiveras knappen.

Lägger man sedan till självhållning av relät så får man automatiskt urkoppling när man lämnar 4:an.
Kräver 1 tamp till från växellådan och upp till relät.

Som ODlampa har jag blinkerslampan på "halv" effekt via dioder och ett lämpligt motstånd.

Men detta är ju lite OT

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 09:17:24, 15-08-2022
av torbjorn_forsman
Göran Ekman skrev:
bmrobban skrev:Jag använde ett hel/halvljusrelä från en 140 på en 142:a jag hade med tryckknapp till od:n

Är väl ungefär samma lika på 240, har av ren nyfikehet pillat upp kåpan på ett sådant relä för att se hur det fungerar. Var något väldigt mekaniskt som skiftar mellan två utgångar när det får en ströminpuls. Om jag minns rätt nu. Det var inte ström som drog reläet. Kan det kallas för stegrelä?
Göran i Norråmyra



Stegrelä är en vanlig benämning. Sådana reläer används för hel/halvljusomkoppling på många andra bilar också. T ex Saab och Opel från 80-talet. Det är en vanlig reläspole med klaffankare som sitter där, men den påverkar en mekanism med en plastvippa som ställer om sig för varannat tillslag, den plastvippan styr i sin tur reläkontakten. Jag använde ett sådant relä i många år för att styra utebelysningen hemma, sedan i höstas är det dock ersatt av ett tidrelä som är ställt på 20 minuter.

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 09:18:59, 15-08-2022
av torbjorn_forsman
Göran Ekman skrev:Hur det ska kopplas när det blir den lösningen som ska bli den permanenta. Då kommer det att kopplas efter Volvos kopplingsschema som jag har tillgång till i de gröna VHB Volvo original.
Just nu är det mest bara att jag inte blir riktigt klok på symbolerna på det Ford kopplingsschema jag la upp här, tycker att jag saknar symboler för jord.
Göran i Norråmyra


Fordschemat har helt normala jordsymboler i form av ett horisontellt tvärstreck, men man har tydligen glömt att rita ut det på solenoiden i överväxeln. Eller också ansett att det inte behöver ritas ut eftersom den ändå är chassijordad.

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 09:25:13, 15-08-2022
av Göran Ekman
T F tycker att Volvos kopplingsschema är lite tydligare.
Göran i Norråmyra

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 09:30:26, 15-08-2022
av torbjorn_forsman
Överlag så föredrar jag nog fordons-elschemor som är ritade på det sätt som t ex VAG-märkena, Opel och Citroën har använt från slutet av 70-talet och framåt. Med spänningsmatning längst upp, jord längst ned och varje strömkrets ritad i stort sett vertikalt. Volvoschemor kan bli hemskt röriga och obegripliga, för att begripa ett sådant schema och följa en viss strömkrets kan man bli tvungen att ta en kopia av det och sen vara framme med färgpenna och markera de ledare man är intresserad av för stunden.

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 15:30:47, 15-08-2022
av Göran Ekman
Kopplings schema läsning är inte min bästa gren. Det jag kollat på när det gäller Volvo är det Volvos egna verkstadshandböcker de gröna. Och de jag har tillgång till är volvo 240 -80 tal. Då gick att få ut en del av av ett kopplingsschema, som det jag hittade på inkopplingen av överväxel tror den finns i inlägg 21. Får man då ut ett schema på en funktion, kan det bli lättare att förstå.
Men som ni som brukar hjälpa mig redan vet el och elektronik är inte min starka sida.
Så länge det finns folk på forumet med stort tålamod brukar det lösa sig.
Just idag körde bilägaren Transiten till Björnarbo Garage. Med en förhoppning att dom löser det.
Göran i Norråmyra

Re: Olika inkopplingar av Laycock överväxlar.

InläggPostat: 15:57:33, 15-08-2022
av Ivar Risslén
För att kunna förstå kopplingsscheman och ritningar ska kopplingarna i hjärnan vara på ett visst vis. Det är som med musik, nästan alla kan lära sig att spela musik men alla kan inte bli en violinvirtuos samma är det med ritningar och kopplingsscheman så det är inget att skämmas över att du har svårt med vissa scheman.