Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ford Sierra 88 Busbilen

80 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera bil-teman här

SK Racing (trådstartaren)

#31 » 10:39:48, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att jag har för lite attack helt enkelt, samma som när jag har provat 4x4, helt sjukt hur mycket en ska stå på för det ska fungera, dock förstör ju stabiliseringssystemet på min V70, den slår av helt enkelt o där står en o ser dum ut.

Sen gå in på full attack på allmänna vägar känns inte helt bekvämt för mig, en tar ju bort alla marginaler då, kan ju finnas någon missanpassad idiot som rent demonstrativt ska ställa sig mitt i vägen, då mitt i ett ställ, då slutar det inget bra, det har nämligen hänt o det blev inte så trevlig stund för någon, men kan väl säga att den individen lär hålla åt sig resten av sitt liv.

Så jag håller mig till min lilla undermotoriserade Sierra där jag känner mig hemma o viftar lite på rumpan, sådär lagom o jag känner mig bekväm o trygg :) Och är jag bekväm o trygg så är andra runt om mig det med :) förtydligande, jag leker på tomma vägar med god sikt.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



Mattias_E

#32 » 11:06:01, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har kloka tankar där SK, man ska verkligen tänka sig för var en ska "stå på", tyvärr finns det för många som inte tänker först. Är ju i min mening framförallt dessa som ger oss motorburna dåligt rykte när de kommer på fullt bredställ på förbi entrén på affären när där är öppet, eller andra olämpliga ställen, t ex över blinda krön och kurvor i skogen. Man vet inte vad man möter....

Det är inte "tufft", det är bara idiotiskt och korkat.

Visst, har man varit ung och dum, men jag har hemifrån ändå fått lära mig att "välja" var och hur man ska gasa på, men så hade jag en far som kört både rally och racing i sin ungdom. Sen hade jag och min äldsta bror lyckan att själv vara aktiva inom rallysporten det första decenniet av 2000-talet.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

SK Racing (trådstartaren)

#33 » 14:35:54, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja helt klart är det ju så, en ska ju gasa på på rätt ställe, sen har ju jag blivit ombedd av div päron o någon gång personal i barnomsorgen att just gasa på så div barn fått höra o se, det gör jag ju gärna på uppmaning, men inte annars, jag gasar inte på i samhällen o byar, inte över laglig hastighet i vart fall, men åka ställ i 50,70,90 osv kan ju knappast vara olagligt, hastigheten gäller väl i kurvorna med tänker jag :)

En del barn har ju velat åka med o då har dom ju fått det med päronens tillåtelse, o ja, deras kväll har ju varit gjord :) Jag ställer gärna upp på sådant, glädja andra människor, oavsett ålder :)

Jag har sett i staden här svenska ungdomar som gasat på en del, dom fått problem med Polisen, sen kommer div stora svarta bilar med div icke svenskar i som kör, ja, vårdslöst, är en extremt stark underdrift, men dom har fått hålla på , sen skriver lokaltidningen om problem med "ungdomar" som kör som idioter... ja just det ja...

Gärna skyller man på div A-traktorer, alla verkar vara manipulerade, konstigt, då dom som kör förbi våra fastigheter går sakta, här om någonstans så borde ju då dom gasa på, men icke, dom går sakta.

Så vi som håller på med motorintresse är ofta dragna över en kam, vi är alla kriminella o helt fel ute, har alltid varit så, men vi ställer upp för varandra, skulle för många år sedan tanka min SSS o kom till ett ställe som var stängt, hade kr i plånboken, då kom bilar på rad med släp med bilar som skulle på träff, fick tanka på någons kort o betalade denna människa kontant på plats :)

Jag har kört på bana någon gång, men det var inte min grej, alls, hade då en undermotoriseras Sierra o ja hur kul är det?

Har aldrig provat rally, då det är för mycket pengar i det, läste på om nyare reglerna om tex V o S 70, men till min besvikelse så var det ju så att om en bygger en "rallybil" så får den ju då inte köras på allmän väg o kan aldrig reggas som en gatbil igen, jag har ju viss kunskap om S o V70 så byggt en rally o busbil av dito bil vore ju inga problem, en kombo hade ju varit kul, med tex bromsvåg så en kunnat ställa bromskraften efter underlaget o då kunnat vänsterbromsat fullt ut o åkt ställ fullt ut, men, bilen rallyreggad, går ju inte o framföra på allmänväg o då dör det ju för mig, som helst åker "fort" o brett på gatan.

Så en krokig Sierra blev det :smile: o det har jag ju inte ångrat direkt.
Senast redigerad av SK Racing 09:15:46, 17-09-2021, redigerad totalt 1 gång.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

SK Racing (trådstartaren)

#34 » 19:44:29, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:
Visst, har man varit ung och dum, men jag har hemifrån ändå fått lära mig att "välja" var och hur man ska gasa på, men så hade jag en far som kört både rally och racing i sin ungdom. Sen hade jag och min äldsta bror lyckan att själv vara aktiva inom rallysporten det första decenniet av 2000-talet.
Bild


Ok, men vad för slutade ni? Svärfar körde sista året 87 med en volvo 240 med torrsump, han ångrar än idag att han sålde den bilen.

När man håller på med bilar så träffar man folk o pratar med folk, har samtalat med div människor genom åren o ja, framför allt Sellholm, han hade mycket o berätta om tex Datsun, då han kört en SSS i rally, o sen massa andra genom åren, som kört Volvo, Opel osv, men dom minns dom gamla Datsunbilarna, då dom hade ett visst ljud i skogen med sina små motorer på typ 1600.1800 kubik, men som fabriksbilar varvade lätt 10.000 rpm, då på den tiden med raka rör, så ja dom hördes som svärfar sade :thummar: :mrgreen: likt BDA Escorterna
Senast redigerad av SK Racing 10:42:06, 05-09-2021, redigerad totalt 1 gång.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Mattias_E

#35 » 20:39:21, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev familj och barn och annat som tog både tid och pengar i anspråk. Sista tävlingen var 2009, då i en Saab V4 som rullades ordentligt, först framlänges och sedan i sidled ca 100 meter och jag fick bland annat taket så hårt intryckt att hjälmen sprack, b-stolpen slets av så dörren försvann och jag hade armar och ben utanför men lyckades krypa ihop i fosterställning så tack och lov är allt på plats fortfarande och jag slog mig inte ens, som tur var rullade vi bara längs vägen/diket och inte ut på kalhygget.
Bild
Bild
Bild

Har i ca 20 år även varit aktiv som SBF-tekniker inom rally, även varit lite inom STCC och ibland funktionär samt även gjort inhopp inom tävlingsledning/publiksäkerhet inom rally.

Jag och min bror som körde VOC körde också onotat, favorittävlingarna var i Blekinge, inte så snabba men väldigt tekniska sträckor med mycket krön och kurvor, allt utanför vägen är ju sten och sprängsten. Vilda Ryd-racet, Karlshamnsspecialen m.fl. var favoriterna.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

johan.eriksson

#36 » 20:43:58, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av någon anledning så tycker jag att du borde ha en Escort kombi att åka runt i, helst denna blåa färgen.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

bert

#37 » 20:49:03, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var lite trångt här i Ryd när det var rally

4 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

SK Racing (trådstartaren)

#38 » 10:44:19, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undra hur många Ryd som finns i Landet egentligen?
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Mattias_E

#39 » 11:11:06, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Undra hur många Ryd som finns i Landet egentligen?


Bara ett som har en haj i sjön... :mrgreen:
Bild
Originalets URL: https://s3-eu-north-1.amazonaws.com/gotamedia-se-prod-blogs/wp-content/uploads/sites/21/2019/06/BloggHaj.jpg

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

bert

#40 » 12:10:15, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

E väl rätt många men är det enda med eget postnr.Skall visst betyda röjning

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

SK Racing (trådstartaren)

#41 » 20:52:18, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påställd o testad, dom nya tänddelarna gör sitt jobb o bilen går som den ska, har redan kränkt en del o det värmer :) Så nu väntar jag på snö o halka :) som alla andra förfasar sig över o jag bara :hurra: :thummar:

Dock märkte jag häromkvällen när grabben o jag var o testade den någon mil att den blir varm, det har den inte blivit innan, Pintomotorn har ju inga värmeproblem så där blir jag lite fundersam, men men, den höll sig under 100 grader o det är ju bra :) Har ju 82 graders termostat i den o allt verkar ju ok så jag är lite fundersam över det hela, men det blir ju nu kallare så det löser sig säkert framöver :mrgreen:

Grabben som är på om det mesta räknade ut effekten per kg igår, jag har 0,2 hk mer per kg bil än min 170 hk V70 tydligen :smile: Om det stämmer låter jag vara osagt men han fick öva på miniräknaren i telefonen sin :grin:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

SK Racing (trådstartaren)

#42 » 15:46:44, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hämtade grabben på skolan igår o idag, det leendet går inte av för hackor :) behöver inte tjata på att han ska hoppa in i bilen direkt, en av skolskjuts förarna frågade grabben med vem han ville åka med hem? svaret var ju enkelt :) samma herre noterade att Sierran går lite oroligt på tomgången men han tillade: Den modeller ska göra det gissar jag.

Jepp sade jag o han bara log med hela ansiktet :)

Konstatera att tidsmaskiner finns, i Sierran blir en 25-35 igen :)

Nu är den parkerad o jag ska gå hem innan det blir för mörkt, jo jag har reflexväst, men ändå, men jag kanske återvänder till kvällen för o ta en runda till, det får framtiden utvisa.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Holma

#43 » 17:10:51, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ordning på din pöjk hör jag :thumme:
Har du koll på vad som skiljer på en hög vs lågkompad pinto? Jag funderar på att skrämma liv i en tidsmaskin och jag blir inte mindre sugen av din tråd :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Holma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:19, 30-04-2013
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X -64

SK Racing (trådstartaren)

#44 » 09:46:14, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höjden på kolven, inget annat, jag har kontrollmätt, den lägsta höjden har Transit Pinton, sen kommer den kattade varianten o högst har den okattade 115hk Pinton :)

Efi toppen har störst kanaler std, förgasartoppen har mindre o minst har 1600 toppen, förr föredrog en del 1600 toppen då den har mindre förbränningsutrymme osv, samt mindre kanaler för dom som ville göra en egen, det är var jag har läst om det i allafall.

Min röda Sierra satt det en 9,5:1 Pinto i o med ca 1,5 mm planat matcportad hade problem med spikningar på den, med en lätt trimkam i blev det bättre och med fast road injektion kammen sänkte jag förbrukningen med ca 2 dl milen, så den kammen gick ihop sig väldigt fort :) Bilen gick bättre med givetvis, men någon raket blir dom inte, men ett fint register som drar hela vägen till varvstopp får man :)

Busbilen är lågkompad med sina 8,5:1, men har nu samma topp som min röda fast med ett par snäpp mer kam, den går på 95/E10 soppan utan problem, problemet är insprutet som inte lirar med kammen, bilen går o har ett bra register mot std, men enligt kammspecen ska den ha portad topp o 45ór för o komma till sin rätt o extrakor osv, inget av det har jag, men ett bra register som drar till varvstopp o det känns fint o leka med :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#45 » 11:00:01, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går man utomlands har väl Pinto med ännu lägre kompression förekommit i länder med lågoktanig bensin?
Kan man anta att de Pinto med kat som har sålts i Sverige, har låg kompression för att klara den 91-oktaniga blyfria bensin som fanns i en del länder nere på kontinenten på den tiden (precis som med Volvo B230F fram till '88A)?

Apropå oktantal och Pinto, så kan man notera en märklig sak om man plockar isär EEC-IV -styrdonet till en 2.0 Pinto med kat (spelar då ingen roll om det kommer från Sierra eller Scorpio). I styrdonet finns nämligen ett extrakort med kretsar för att ta hand om signalen från en knacksensor, men jag har aldrig sett en knacksensor monterad på en sådan motor. Det finns inte heller några ledningar anslutna i kabelstammen till styrdonets knacksensoringång.
Och, omvänt, på Ford Escort med KE-jetronic och CVH-motorn (hette den så?), så finns knacksensor monterad, kablage finns framdraget till tändstyrdonet (en variant av Bosch EZ-K), men därinne saknas komponenterna för knackregleringen. De sitter däremot monterade i snarlika EZ-K-styrdon använda av t ex Saab och Volvo.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se