Sida 1 av 2

Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 21:37:00, 30-07-2012
av rospigg
Ohoj!!

Jag vill visa vad kluriga svenskar kan åstadkomma för att öka effekten på en bilmotor, i detta fall är det en topp till Volvo B20, enligt uppgift modifierad av Växjö bildelar, de kallade dessa för "Opti flow" antagligen ett passande namn då det skulle vara det absolut värsta.... Möjlig effekt skulle vara 200 hk utan överladdning... Det har ju nästan en modern personbil idag, och antagligen mer användbar motorkaraktär :thumme:

Nåväl, bilder utlovades:
Bild

Bild
Uppflyttat insug....
Bild
Utfyllnaden uttagen....
Bild

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 22:45:45, 30-07-2012
av jörgen.ottosson
Kul att se, :thummar:

skulle tro att den motsvarar "steg 6" hos KG. ( eller liknande i all fall)

http://www.kgtrimning.com/B1820.htm

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 23:42:02, 30-07-2012
av bert
ja han är händig den där kalle.p som har gjort dom topparna där finns 2L b20 som lämnat över 200hk i hans rullar i början på 80 talet.Och här om kring var den känd för och gå trögt

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 23:50:15, 30-07-2012
av fretchi
Sådant leker folk med än idag :)
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=8040
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=24184

Men 200 hästar ur en B20 är inte omöjligt även med en mer ordinärt tillfixad topp. Det gäller bara att räkna på det så att alla delar matchar varandra och veta var man ska fila. Jag vet inte :mrgreen:

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 23:55:49, 30-07-2012
av bert
vill minnas att kalle pratade om att där av ganska speciella tider på kamaxlen med
vill minnas det var Kalle.p och smulan tror även Rolf Linde (som idag äger BSR) var med när dom höll på med dett på Växjö bildelar

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 07:41:30, 31-07-2012
av dimorep
Att uppnå 200 ÄRLIGA hk. på en B20 sugis kräver en hel del jobb och mycket erfarenhet, än mer om det ska bli en körbar motor...

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 17:14:20, 31-07-2012
av esund
Fränt! :thumme:

Stefan Lindqvist (Lindqvist racing) har väl plockat ut mest sugmotorhästar ur en b20, 272hk
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=24184

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 17:49:19, 31-07-2012
av LeifAndersson
"Portputsarna" här var inte så imponerade, däremot anslutningarna på insuget var intressanta tyckte de. Inte i första hand för vakuummätning utan de kunde tänka sig ett annat användningsområde, något med NOS...........
Men med tanke på att det säkert är en 20 år gammal ombyggnad och det fortfarande ser ungefär lika ut i dag så är i vart fall jag lite imponerad. :thumme:
Det där är riktig trimning, inget nördpyssel med elektronik och överladdning. :grin:

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 20:38:28, 31-07-2012
av bert
slutet på70-början på 80talet var det som jag har förståt när dom gjordes

Re: Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 20:41:04, 31-07-2012
av bert
esund skrev:Fränt! :thumme:

Stefan Lindqvist (Lindqvist racing) har väl plockat ut mest sugmotorhästar ur en b20, 272hk
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=24184


men hans motor har väl varit på mer än 2L ?
dom kalle byggde åkte dom i rally med bla och dom fick inte vara på mer än 2L

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 22:56:04, 31-07-2012
av fretchi
Ja, jag minns inte, men kanske 2,3-2,4L max. Ändå över 100 literhästar.

Värt att notera är att motorvolymen inte har så stor inverkan på toppeffekten, då toppen börjar strypa redan vid original motorvolym.

Det är ändå ganska fantastiskt att det går att ta ut så mycket effekt ur en sådan gammal sävlig (men mysig) stånka. nästan dubbla effekten (Jämfört med B20E) som sugmotor och över fyrdubbla med överladdning :)

Re: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 23:12:19, 31-07-2012
av rospigg
Ohoj!!

Ja Leif Andersson, jag vet inte vad de haft anslutningarna till, vatteninsprut, eller lustgas... Men visst är det äkta trimning när det är brytarfördelare och stora förgasare som ska sjunga tillsammans :D
Dagens trimmare som ansluter en kabel och ber om mer, förvisso imponerande teknik, men jag vill som de flesta av oss joxa och peta i tekniken :thumme:

Mvh Rospigg

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 23:13:21, 31-07-2012
av bert
ja det är fränt

Sv: Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock??

InläggPostat: 23:16:58, 31-07-2012
av fretchi
Anslutningarna tycker jag ser mer ut som vakuumuttag. Som man drar till ett plenum och därifrån till bromsservo osv. Annars blir det svårt att få ut något vettigt vakuum.

InläggPostat: 23:20:04, 31-07-2012
av fourdoor
Ja skruva och bygga för att få det att gå fortare är ju kul.
Kul att experimentera lite.

Det blev en hejdlös skillnad på rekord -60:an jag hade när jag bytte ut den pyttelilla originalförgasaren mot ett hembyggt plenuminsug med 2st stromberg 150. :grin: