Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2625 inlägg • Sida 2 av 175
Diskutera bil-teman här

toker

#16 » 07:55:16, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter konstigt om elen uteblir den brukar vara aktiv vid tex hård acceleration men få hjälp av förbränningsmotorn. Tror inte man ska haka upp sig på när den går på el eller inte om man kollar på förbrukningen gissar jag att den bilen drar betydligt mindre än en med enbart förbränningsmotor. Hela iden med el eller hybrider i dag är väl subventionerna hade inte dom funnits vore det väldigt glest med elbilar och/om elbilarna blir konkurrens kraftiga kommer dom sälja bra utan subventioner men riktigt skumt är det när det subventioneras riktigt stora elbilar med typ 400 hk kan tycka att de pengarna borde gått till annat.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Ulf (trådstartaren)

#17 » 08:33:26, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lillgrabben (hmm, ja, det kommer han alltid att vara, trots 30 fyllda...), kör en Tesla S3, tror jag den hette.
Han är väldigt nöjd med den. Hyffsad räckvidd.
Såg någon reklam (Skoda månne?), där räckvidden var 55 km :uupps: Det är ju knappt man kommer utom synhåll från hemma!

Men jag måste säga att elmotorn ger den lille bensinaren bra botten drag, inte som Audi:n (diesel, inget märkvärdigt vidunder), något som vanliga asiatiska bilar normalt inte har.

Jag har lite funderingar på vad som händer när det blir -15 ute, ligger förbrukningen på 0,6 l/mil då?

OCH, det som jag stör mig på nu, ljuset fram. Detta är väl inte unikt just för Kia, utan det verkar vara så för alla moderna bilar.
Hade det inte varit för helljusindikatorn had jag aldrig gissat att jag hade helljuset på.

En bekant skröt om helljuset på sin bil, det var sååå bra. Han visade, och ja, jag måste erkänna att man såg en förändring, ljuset föll några meter längre bort. Nä, hans ljus var så bra att han inte behövde extraljus. Då slog jag på audins (3x75W Xenon), skillnaden mellan hel- och halv-ljus var "tydlig". Nu behöver det inte vara så extremt, men helljusen idag borde vara betydligt bättre!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

toker

#18 » 08:41:37, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om räckvidden på el var 55 km gissar jag att det var en hybrid och åt mig räcker 55 km de allra flesta dagar och de dagar jag tex åker till fjälls ca 30 mil med släpet på så fixar den det också vilket tex en Tesla inte gör.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#19 » 08:43:19, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Låter konstigt om elen uteblir den brukar vara aktiv vid tex hård acceleration men få hjälp av förbränningsmotorn.

Det är snarare tvärtom.
Elmotorn hjälper förbrännaren vid hård acceleration.
Hårklyveri, men när förbrännaren är igång hoppar elmotorn in och stöttar.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ac tc

#20 » 10:55:42, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska en hybrid vara nått som funkar så måste det vara en laddhybrid så den kan ta kortkörningar på el från nätet.
Om inte så är det bara en ovanligt krånglig vxl låda som ger vissa fördelar vid start stopp körning. Har du mkt statskörning kan en icke laddhybrid vara en fördel.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Ulf (trådstartaren)

#21 » 15:33:24, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
toker skrev:Låter konstigt om elen uteblir den brukar vara aktiv vid tex hård acceleration men få hjälp av förbränningsmotorn.

Det är snarare tvärtom.
Elmotorn hjälper förbrännaren vid hård acceleration.
Hårklyveri, men när förbrännaren är igång hoppar elmotorn in och stöttar.

Det är både och!
Men det är skönt med drag ända från det man petar på pedalen.
Växlingen mellan el och vanlig motor fungerar faktiskt riktigt bra!
Det enda är ju att det är automat, jag rör ju gärna runt i bränslet med spaken...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Holger

#22 » 15:47:27, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Alexn72

#23 » 15:48:44, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är kanske fel forum men
Om man tittar på undersökningar som inte grundar sig på gammal data. Så är elbilarna bättre under sin livslängd vad gäller utsläppen.

Om man kör fossilt så är chansen stor att man bidrar till olika diktaturer.
Kör man elektriskt så får man bränslet nåttsånär lokalt ifrån. Eller ja... man kan ju ladda med solen med...

Batterierna kan man argumentera för är farliga. Men de går att återvinna. Avgaserna går inte att återvinna.

Räknar man bara på energin som går åt att driva en bil fram så kan man räkna med ca 5 gånger så mycket energi för att åka fossilt som de går åt för att åka elektriskt.

Själv kör jag en nissan leaf med dragkrok. Från 2012.

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

magloman

#24 » 15:54:07, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OT:

Dieselbilar går ju bra att köra på HVO som inte är fossilt eller supportar nån diktatur vad jag vet.

Jag kör alla mina dieselfordon på HVO och får betala extra mkt per liter för det i pumpen! Vore det nån ordning på det här landet skulle man ordna så HVOn blev billigare än diesel för att främja miljön, men det är inte PK. Viktigare att subventionera elcyklar mm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#25 » 16:39:10, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Det är kanske fel forum men
Om man tittar på undersökningar som inte grundar sig på gammal data. Så är elbilarna bättre under sin livslängd vad gäller utsläppen.

Om man kör fossilt så är chansen stor att man bidrar till olika diktaturer.
Kör man elektriskt så får man bränslet nåttsånär lokalt ifrån. Eller ja... man kan ju ladda med solen med...

Batterierna kan man argumentera för är farliga. Men de går att återvinna. Avgaserna går inte att återvinna.

Räknar man bara på energin som går åt att driva en bil fram så kan man räkna med ca 5 gånger så mycket energi för att åka fossilt som de går åt för att åka elektriskt.

Själv kör jag en nissan leaf med dragkrok. Från 2012.

Allt beror ju på vad man laddar elbilen med el från kolkraft eller el från kärnkraft där vi har risken med allvarliga olyckor.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#26 » 16:53:24, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae, toker. Kärnkraft är inte så farligt som många tror. Till och med vattenkraft orsakar fler olyckor och fler döda än kärnkraftverken. Det är när dammarna ger sig och folk, hus och vägar nedströms tar stryk.

Annars ser man ibland att "En Riktig bil SKA dra mer än 3 l/mil"

Jag är nöjd med 0,6 vid långturer med min diesel, Nissan NV400. Lägre om jag ligger bakom en långtradare och utnyttjar suget.

El skulle aldrig funka för mig. Korta sträckor kanske. Men ska jag då hyra en diesel för 100+ mil?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

QV_

#27 » 18:06:59, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både elbilar och HVO hjälper diktaturer.

Elbilarna för att metallerna till batterierna finns eller ägs av Kineser. Hämtas väl en del från Afrika.

HVO för att det importeras palmolja för att göra det. Just palmolja känns ju sådär klimatsmart förövrigt.... Det åtgår en del regnskog för att få till palmoljan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Göran Ekman

#28 » 18:14:57, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 går det att återvinna lithium batterier?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

doc2

#29 » 18:22:12, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan instämma med Ulf. En hybridbil är rätt trevligt att köra. Körde mina första milen här i veckan efter att arbetsgivaren skaffat en Corolla. Helt osexig bil iofs men i körkarkteristik väldigt användbar fortskaffningsmedel. Omedelbar respons på gaspedalen både från stopp i korsning och inte heller seg vid omkörning. Väldigt användbar i stadstrafik.
Där hade vi en hyrd en sprillans ny Renault Captur med en liten bensinare innan. Den var jobbigt, total slö under 3000 varv et litet ryck vid 4000 och vrålande däröver den drog dryga 0.8 i stadstrafik.
På Corollan märks inte alls om den för stunden går på bensin eller el. Eller om ens bensinmotorn går.
Hade jag köpt den själv? Vet inte. De egna bilar går på HVO sedan några år tillbaka. 85 mil på en tank trots över 2 ton tjänstevikt.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

toker

#30 » 19:32:17, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Njae, toker. Kärnkraft är inte så farligt som många tror. Till och med vattenkraft orsakar fler olyckor och fler döda än kärnkraftverken. Det är när dammarna ger sig och folk, hus och vägar nedströms tar stryk.

Annars ser man ibland att "En Riktig bil SKA dra mer än 3 l/mil"

Jag är nöjd med 0,6 vid långturer med min diesel, Nissan NV400. Lägre om jag ligger bakom en långtradare och utnyttjar suget.

El skulle aldrig funka för mig. Korta sträckor kanske. Men ska jag då hyra en diesel för 100+ mil?

Kärnkraft är farligt det har ju hänt en del grejer runt i världen och det kommer troligtvis hända fler grejer och kanske en riktig smäll nån gång i tiden och avfallet lämnar vi åt efterlevande.

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se