toker skrev:Låter konstigt om elen uteblir den brukar vara aktiv vid tex hård acceleration men få hjälp av förbränningsmotorn.
Holger skrev:toker skrev:Låter konstigt om elen uteblir den brukar vara aktiv vid tex hård acceleration men få hjälp av förbränningsmotorn.
Det är snarare tvärtom.
Elmotorn hjälper förbrännaren vid hård acceleration.
Hårklyveri, men när förbrännaren är igång hoppar elmotorn in och stöttar.
Alexn72 skrev:Det är kanske fel forum men
Om man tittar på undersökningar som inte grundar sig på gammal data. Så är elbilarna bättre under sin livslängd vad gäller utsläppen.
Om man kör fossilt så är chansen stor att man bidrar till olika diktaturer.
Kör man elektriskt så får man bränslet nåttsånär lokalt ifrån. Eller ja... man kan ju ladda med solen med...
Batterierna kan man argumentera för är farliga. Men de går att återvinna. Avgaserna går inte att återvinna.
Räknar man bara på energin som går åt att driva en bil fram så kan man räkna med ca 5 gånger så mycket energi för att åka fossilt som de går åt för att åka elektriskt.
Själv kör jag en nissan leaf med dragkrok. Från 2012.
skogsgurra skrev:Njae, toker. Kärnkraft är inte så farligt som många tror. Till och med vattenkraft orsakar fler olyckor och fler döda än kärnkraftverken. Det är när dammarna ger sig och folk, hus och vägar nedströms tar stryk.
Annars ser man ibland att "En Riktig bil SKA dra mer än 3 l/mil"
Jag är nöjd med 0,6 vid långturer med min diesel, Nissan NV400. Lägre om jag ligger bakom en långtradare och utnyttjar suget.
El skulle aldrig funka för mig. Korta sträckor kanske. Men ska jag då hyra en diesel för 100+ mil?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst