Mats i Myrhult skrev:@hartagga
Som du själv skriver binder det mycket kapital helt i onödan. Det drar också mer driftskostnader, som däck, försäkring, mm.
Jag kan förstå om man vill ha en ren personbil och en pickup/skåpbil/lastbil, för de gör olika saker.
Men två olika personbilar för att "skjutsa arslet" olika sträckor, nej det känns konstigt.
Visst, om den ena är entusiastbil som man har på bilträffar och liknande. Men då är det ändå olika användningsområden precis som med pickisen.
Mats i Myrhult skrev:Har man gott om pengar kan man väl ha hur många bilar som helst, men att rekommendera det som det normala för alla kan inte vara rätt.
Mats i Myrhult skrev:När CO2 dessutom inte påverkar klimatet så spelar man bara dem som driver den politiska agendan i händerna om man skaffar elbil.
Holger skrev:Svärföräldrarna kör en Toyota RAV4 laddhybrid och de kör 80km rent elektriskt innan mtoron går igång.
Du kan även tvinga den att köra rent elektriskt i alla hastigheter tills batteriet är tomt.
De tankar knappt tankar någon bensin längre för de har en körprofil där de sällan har mer än 80km någonstans.
Mats i Myrhult skrev:@hartagga
Eftersom det inte finns någon korrelation mellan CO2 och temperatur så finns inte heller någon kausalitet. Alltså är hela klimatcirkusen bluff. Så enkelt är det. Men vi lämnar det å sidan.
Mats i Myrhult skrev:Lika enkelt är det väl med biltågen. Det var för få som nyttjade dem, så det fanns ingen lönsamhet i det. Då kan de inte bli kvar. Eftersom jag också är från Norrbotten, men inte i exil, noterade jag dessa tåg när de fanns, men det blev aldrig aktuellt för mig.
hartagga skrev:Mats i Myrhult skrev:@hartagga
Eftersom det inte finns någon korrelation mellan CO2 och temperatur så finns inte heller någon kausalitet. Alltså är hela klimatcirkusen bluff. Så enkelt är det. Men vi lämnar det å sidan.
Absolut, det för inte tråden framåt!Mats i Myrhult skrev:Lika enkelt är det väl med biltågen. Det var för få som nyttjade dem, så det fanns ingen lönsamhet i det. Då kan de inte bli kvar. Eftersom jag också är från Norrbotten, men inte i exil, noterade jag dessa tåg när de fanns, men det blev aldrig aktuellt för mig.
Nä, det är inte lika enkelt. Här finns både korrelation och kausalitet. Lönsamhet saknades då få nyttjade dem, precis som du skriver. Att få nyttjade dem berodde i sin tur till åtminstone viss del på de höga biljettpriserna. Biltågen skulle täcka sina egna kostnader medan vägtrafiken då som nu gynnades av att inte behöva betala alla externaliteter. Fast det här visste du väl redan (inte ironiskt menat)?
Min tanke är väl att biltåg skulle hjälpa att minska räckviddsångesten hos presumtiva elbilsköpare i storstäderna. Jag är också övertygad om att de skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma om än inte företagsekonomiskt. Den sista biten ginge nog också att lösa om viljan bara fanns. En till stor fördel vore ju att det är oerhört mycket mer effektivt att frakta gods (som bilar och människor) på räls än på väg.
Mats i Myrhult skrev:@hartagga
Som du själv skriver binder det mycket kapital helt i onödan. Det drar också mer driftskostnader, som däck, försäkring, mm.
Jag kan förstå om man vill ha en ren personbil och en pickup/skåpbil/lastbil, för de gör olika saker.
Men två olika personbilar för att "skjutsa arslet" olika sträckor, nej det känns konstigt.
Visst, om den ena är entusiastbil som man har på bilträffar och liknande. Men då är det ändå olika användningsområden precis som med pickisen.
När CO2 dessutom inte påverkar klimatet så spelar man bara dem som driver den politiska agendan i händerna om man skaffar elbil.
Joe skrev:Jag skulle gärna nyttja biltåg om det fanns och var ekonomiskt.
Tex från Stockholm till Östersund, Umeå, Luleå och Kiruna och söderut Stockholm till Göteborg och Malmö.
Fast det finns inte plats för långsamma biltåg på dagens järnväg med snabba X2 och X74 och alla dessa operatörer. (ofta på samma sträckor)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Ram1 och 7 gäster