Lite som tyder på batteriproblemer her i Norge i alle fall, og vi har tross alt ganske mange elbiler (ca. 385000). Det er mer enn 47000 e-golf her, og jeg har ikke hørt om batteriproblemer på dem.
Det som dreper batterier i elbiler er overlading. Man bør ikke gå over 80% av maks kapasitet med mindre man skal ut og kjøre med en
gang. De fleste ladere skal kunne stoppe automatisk på 80%.
Elbiler er fortsatt nytt, og det er ingen som har begynt med "kostnadsoptimalisering" på batterier enda. Det er for risikabelt å gjøre feil der nå, så de batteriene som blir brukt holder god kvalitet.
Sjekk eventuelt også elbilforum.no
Det er litt over 4000 privatimporterte e-golf her, og de fleste kommer nok fra Tyskland med tyske spesifikasjoner. Har ikke hørt noe spesielt negativt om dem heller. Dere har vel lite av "nordisk klima", så det sm måtte være av problemer med kulde er lite relevant.
Jeg er mye mer skeptisk til all annen teknologi som er i moderne biler, inkludert de fossile, enn selve batteriet.
Rekkeviddetest av e-golf
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norg ... en-e-golf/