Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2619 inlägg • Sida 42 av 175
Diskutera bil-teman här

SK Racing

#616 » 17:27:14, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom elbilar jag sett åka förbi på parkeringar o i låga hastigheter är tysta, för tysta, men när dom kör på vanlig väg 70 o uppåt så kan då jag inte tycka dom är tystare än en med petrolium drift.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



Viktorputts

#617 » 19:00:35, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt sätt att minska ljudet i en fossilbil är att nästa gång man byter däck så köp inte däck som ska tåla 220 km/h utan däck med lägre hastighetsklassning min erfarenhet är att detta minskar ljudet i kuppen väsentligt.
Detta gäller inte om man tar bilen till Tyskland de kräver att bilen har de däck som står i registreringshandlingarna, har nog något att göra med frifart.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Michael Meier

#618 » 22:08:14, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däck har dB-märkning, går fint att jämföra.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

*pettson*

#619 » 12:51:08, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Enkelt sätt att minska ljudet i en fossilbil är att nästa gång man byter däck så köp inte däck som ska tåla 220 km/h utan däck med lägre hastighetsklassning min erfarenhet är att detta minskar ljudet i kuppen väsentligt.
Detta gäller inte om man tar bilen till Tyskland de kräver att bilen har de däck som står i registreringshandlingarna, har nog något att göra med frifart.


För sommardäck så har du krav här i sverige, gällande att däcket ska klara bilens toppfart.
Samma regler som i tyskland. Du ska även ha rätt typ, rätt däckomkrets och rätt lastindex, så nej du får inte plocka dit vad du vill.
Regler finner du här.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... personbil/

Men det är oavsett inget bekymmer. Välj däck efter bullerklassningen så har du gjort vad du kan.

Det som idag skapar mest buller är den asfalten vi har. Men den tystare asfalten klarar inte vårt klimat. För antingen är den snorhal vintertid ( en sort), eller så är den så den mjuknar såpass i ens vår sommarvärme att inte en normal lastbilstransport kan passera utan att deformera den.

Det finns givetvis säkert 50 sorter till, men dom anses på tok för dyra.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

SK Racing

#620 » 18:11:30, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang asfalt så när vi åkte till Legoland så märkte vi en markant skillnad på buller i bilen på andra sidan bron, en helt annan vägstandard helt enkelt i Danmark, mycket jämnare o finare vägar, i vart fall på dom vi körde på.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#621 » 20:27:04, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå denna tråd: Jag bläddrade igenom en bok från 1942, där det bl a står en del om brandskyddsföreskrifter för garage.
Där står bl a "Ackumulatorladdningsstation skall vara skild från garaget genom brandsäker vägg utan öppning."
Och så en fotnot "På grund av tillkomsten av elektriska bilar är denna bestämmelse under omprövning."
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Holger

#622 » 22:31:24, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag behöver nya däck så får jag hos handlarna bara förslag på däck som även bilen är klassad för ... annat intresserar mig inte.

Men: :back_to:

Hur är det egentligen med batteriernas livslängd?
Är det något man behöver oroa sig för?

Förutsättning:

e-Golf
80 km körning varje dag
Laddas nog varje natt

Åldras batteriet?
Är det relevant?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tronde

#623 » 01:32:31, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite som tyder på batteriproblemer her i Norge i alle fall, og vi har tross alt ganske mange elbiler (ca. 385000). Det er mer enn 47000 e-golf her, og jeg har ikke hørt om batteriproblemer på dem.

Det som dreper batterier i elbiler er overlading. Man bør ikke gå over 80% av maks kapasitet med mindre man skal ut og kjøre med en gang. De fleste ladere skal kunne stoppe automatisk på 80%.

Elbiler er fortsatt nytt, og det er ingen som har begynt med "kostnadsoptimalisering" på batterier enda. Det er for risikabelt å gjøre feil der nå, så de batteriene som blir brukt holder god kvalitet.

Sjekk eventuelt også elbilforum.no

Det er litt over 4000 privatimporterte e-golf her, og de fleste kommer nok fra Tyskland med tyske spesifikasjoner. Har ikke hørt noe spesielt negativt om dem heller. Dere har vel lite av "nordisk klima", så det sm måtte være av problemer med kulde er lite relevant.

Jeg er mye mer skeptisk til all annen teknologi som er i moderne biler, inkludert de fossile, enn selve batteriet.

Rekkeviddetest av e-golf
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norg ... en-e-golf/
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#624 » 09:26:11, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller vad som är "100 % laddning" för litiumjonbatterier, så är ju det egentligen något som den produktansvarige bestämmer och som laddar- och batteriövervakningskonstruktören sedan får anpassa sig till.

Om vi går tillbaka 15-20 år i tiden och ser på dåtida mobiltelefonbransch, så var det ju en period innan smartphones slog igenom då det enda tillverkarna hade att konkurrera med var lång samtalstid, små mått och låg vikt. Då var det en del telefontillverkare som pressade upp den samtalstid man kunde få ur ett litet lätt batteri lite extra genom att höja laddspänningen några tiondels volt, så kanske man fick in 20 % mer kapacitet i batteriet innan telefonen sade att det var fulladdat. Men det kom surt efter genom kort livslängd hos batterierna, ibland höll de knappt ens ett år. Vill minnas att Ericsson T28 var en modell som var drabbad av det där "batterifusket".

Om vi nu tillämpar det resonemanget på dagens elbilsflotta och deras batterier, så innebär det att man inte ska ta för givet att alla elbilar fulladdar batterierna lika hårt. Vad ett bilmärke som är månt om att få lång batterilivslängd presenterar som 100 % laddning kanske ett annat, som tar sig friheten att överladda lite mer, betraktar som 80 %.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#625 » 18:03:05, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, man kan bestemme hva som er 100% vist til brukeren. Det som er sikkert er at 4,20V per celle anses som 100% sett fra batteriets side.

Cellespenningen kan man vanligvis lese ut som et multippel av antall seriekoplede celler enten direkte på en skjerm i bilen eller via diagnosesystemet. Det er ikke den spenningen bilprodusentene har pleid å manipulere, med et unntak for Tesla som hadde problemer med overlading av en eller annen grunn som jeg ikke husker nå.

Batteriene har også en nedre spenning for når det vises 0%, og der har de vært konservative slik at man har en utilgjengelig reservekapasitet. Noen har senket den terskelen når erfaring har vist at batteriet tåler å lades ut mer enn først antatt.

Hvis man ikke misbruker batteriene i en el-bil, er det ingen ting som tyder på at de er et svakt punkt. Det kan selvfølgelig forkomme feil i dem også, men det er ikke noe man skal forvente. Selv de eldste Nissan Leaf som går her har OK batterier.


Når el-biler blir mer vanlige, vil nok også kostnader bli noe som produsentene legger mer vekt på, og da kan det sikkert bli noen årganger hvor man gjør uheldige valg som reduserer levetiden.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Hobbyist

#626 » 15:27:42, 21-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nödvändigt vetande.. eller :klia:

Elskåpan:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

gute84

#627 » 23:13:51, 29-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet



kan ju vara lösningen
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Hobbyist

#628 » 09:32:16, 30-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns någon(några?) automatstationer för udda påfund, troligtvis Kina som dom kört på riktigt vill jag minnas. Ska finnas på youtube men tror batteriskifte kommer hinna bli utkonkurrerat av snabbladdning = den tekniken springer om. Toyotas solid state vill komma ner på 10 min laddning men man får se.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Alexn72

#629 » 10:16:34, 30-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att byta batteri är lika effektivt som att byta bensintank. Kan vara hållbart på ett fordon som måste rulla nonstop autonomt. Men nä...

Nr 1... Det måste finnas en standard...
Det finns inte ens en standard på vilket bränsle alla fordon kör på idag.

Nr 2... du måste betala hyra av batteriet.

Nr 3... hur många byter batteri på sin mobil idag för att de går snabbare än att sätta den på laddning?

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Hobbyist

#630 » 11:24:59, 30-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är det lite spel för galleriet eftersom förmodligen merparten inte har något stort behov av just snabbladdning, det kommer till sin rätt för yrkestrafik, längre semestermål och en kombination av dåliga nerver och som har råd =)

Jag kan iaf stoltsera med att ha kört 2600 mil under ett år med 24kWh vilket i praktiken innebär 22kWh, visst var jag novist frågvis men positivt lagd så att säga. Att köra hem skrället från GBG klarade av alla mentala spärrar och hinder som alltid måste försöka marknadsföras bort enl. ovan som ett bra exempel. Om några år eller snabbare än man tror kommer jag inte tycka mitt skåp är värt besväret heller = ladda 2ggr per dag vid pendling men nu har varken jag eller fruntimret några som helst problem med det, skiter det sig är det mitt fel oavsett om vi haft 10 eller 100 mils räckvidd =)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ster90 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se